- Side 298 -
...listed in lit.a.«.111111. Den forklarende rapport til Istanbulkonventionen, pr. 201. En begrundelse for, hvorfor piger skal ydes bedre beskyttelse end kvinder, findes ikke i den forklarende rapport, men det kan formentlig antages, at der er taget højde for, at børn generelt set er sårbart positioneret i kraft af deres udviklingsstadie og modenhed.
- Side 309 -
...anvende Lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning i sager om stalking frem for at foretage nykriminalisering af stalking ved indføjelse af et selvstændigt delikt i straffeloven. I medfør af straffelovens § 23 er der efter omstændighederne intet til hinder for, at der i dansk ret kan straffes for medvirken til psykisk vold eller medvirken til stalking.
- Side 312 -
...lovovertrædelse givne strafbestemmelse alle, der ved tilskyndelse, råd eller dåd har medvirket til gerningen. De strafbestemmelser, der som beskrevet ovenfor i bemærkningerne vedrørende konventionens artikel 33-39 kriminaliserer den adfærd, som er omfattet af artikel 33-37, artikel 38, litra a, og artikel 39, omfatter dermed også medvirken.«183183. Ibid.
(...)
- Side 313 -
...afsnit 4 anførte. I forhold til artikel 36 har Justitsministeriet om bestemmelsen i sin helhed anført, at bestemmelsen ikke havde nogen lovgivningsmæssige konsekvenser for dansk ret.186186. Ibid., s. 44 ff. På den baggrund må det formodes, at ministeriet også har vurderet, at en sådan handling allerede er strafbar efter dansk rets regler om medvirken.
- Side 323 -
...222222. Se f.eks. Burman og Brooks-Hay, Aligning policy and law? The creation of a domestic abuse offence incorporating coercive control, i Criminology & Criminal Justice, vol. 18, 2018, s. 78, der anfører, at »[w]hatever laws we have will be only as effective as those who enforce, prosecute and apply them«. Endvidere er det usikkert, om GREVIO