- Side 386 -
...stk. 2, nr. 5, at vildledning bl.a. kan angå ”prisen eller den måde, hvorpå prisen beregnes, eller en særlig prismæssig fordel”. Overtrædelse af bestemmelsen kan straffes med bøde, jf. § 37, stk. 3, når der er handlet uagtsomt, jf. straffelovens § 19, og kan under alle omstændigheder udløse forbud, påbud m.v., jf. markedsføringslovens §§ 24 og 28.
- Side 396 -
...lagde byretten afgørende vægt på, at prisstigningen ikke kunne bebrejdes tiltalte. Dette er for så vidt lige efter bogen, idet straf for overtrædelse af markedsføringslovens § 37, stk. 3, jf. § 5, stk. 1, er betinget af, at der foreligger culpa, jf. straffelovens § 19; som omtalt nedenfor kan det dog diskuteres, hvorvidt der forelå culpøst forhold.
(...)
- Side 397 -
Dommens præmisser behandler imidlertid ikke udtrykkeligt culpaspørgsmålet i lyset af straffelovens § 19 og kan muligvis læses således, at rettens culpavurdering relaterer sig til spørgsmålet om, hvorvidt der overhovedet forelå vildledning.