Bøger, som nævner Straffeloven § 19

Festskrift til Palle Bo Madsen (1. udg.)
Forfattere: Birgit Liin, Hans Henrik Edlund, Susanne Karstoft og Torsten Iversen
Udgivelsesdato: 07. dec 2021
DJØF Forlag

Forbuddet mod vildledende reklame

- Side 386 -

...stk. 2, nr. 5, at vildledning bl.a. kan angå ”prisen eller den måde, hvorpå prisen beregnes, eller en særlig prismæssig fordel”. Overtrædelse af bestemmelsen kan straffes med bøde, jf. § 37, stk. 3, når der er handlet uagtsomt, jf. straffelovens § 19, og kan under alle omstændigheder udløse forbud, påbud m.v., jf. markedsføringslovens §§ 24 og 28.

Læs på Jurabibliotek



Forhold hos afsenderen: tilregnelse

- Side 396 -

...lagde byretten afgørende vægt på, at prisstigningen ikke kunne bebrejdes tiltalte. Dette er for så vidt lige efter bogen, idet straf for overtrædelse af markedsføringslovens § 37, stk. 3, jf. § 5, stk. 1, er betinget af, at der foreligger culpa, jf. straffelovens § 19; som omtalt nedenfor kan det dog diskuteres, hvorvidt der forelå culpøst forhold.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 397 -

Dommens præmisser behandler imidlertid ikke udtrykkeligt culpaspørgsmålet i lyset af straffelovens § 19 og kan muligvis læses således, at rettens culpavurdering relaterer sig til spørgsmålet om, hvorvidt der overhovedet forelå vildledning.

Læs på Jurabibliotek