Bøger, som nævner Statsskatteloven § 6

Overblik

- Side 96 -

Hovedreglerne i statsskattelovens §§ 4-6 er således grundlaget for opgørelsen af den skattepligtige indkomst.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Statsskattelovens § 6 indeholder regler for, hvilke poster der kan fragå ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, herunder om fradrag for driftsomkostninger (§ 6, stk. 1, litra a) og renter (§ 6, stk. 1, litra e).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 97 -

udgifter, der ikke er fradragsberettigede som driftsomkostninger efter statsskattelovens § 6, herunder reglerne om fradrag for visse private udgifter som eksempelvis bidrag til ægtefæller og børn og fradrag for visse etableringsudgifter.

Læs på Jurabibliotek



Overblik

- Side 105 -

...principper er grundlæggende enkle, men har givet anledning til mange afgørelser og meget omfattende debat i den juridiske litteratur om bl.a. bestemmelsens præcise anvendelsesområde og rækkevidde og forholdet til statsskattelovens §§ 4-6. Ledende højesteretsdomme er SKM 2012.92 HR, SKM 2012.221 HR og SKM 2015.717 HR omtalt i kommentaren til stk. 1.

Læs på Jurabibliotek



Kontrollerede transaktioner

- Side 131 -

...skatteyderen med 200.000 kr. årligt. Skatteyderen var ved landsrettens dom blevet anset for at være rette indkomstmodtager af de honorarer, som var betalt til speciallægeselskabet, jf. statsskattelovens § 4 og cirkulære nr. 129 af 4. juli 1994 om personskatteloven. Denne del af landsrettens dom var ikke anket til Højesteret, og det var således for

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 134 -

...grundlag af omsætning og ikke af eventuelt overskud, og byretten fandt på denne baggrund, at arbejdet skattemæssigt måtte anses for udført af skatteyderen som lønmodtager, hvorfor skatteyderen var rette indkomstmodtager af konsulenthonorarerne. Byretten fandt ikke, at betingelserne for omgørelse i skatteforvaltningslovens § 29 var opfyldt. Byretten

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 135 -

...aktieindkomst allerede af denne grund, ikke kunne undgås ved, at selskabet påtog sig en betalingsforpligtelse. Retten bemærkede dog, at forholdet ikke var omfattet af ligningslovens § 2, stk. 4, jf. stk. 1, da der ikke var tale om, at selskabet og hovedaktionæren ikke havde anvendt priser og vilkår for handelsmæssige eller økonomiske transaktioner i overens-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 136 -

...datterselskab. Den ændrede ansættelse var på denne baggrund ugyldig. Afgørelsen blev indbragt for domstolene, men ligningslovens § 2 blev ikke behandlet i landsrettens dom, SKM 2013.401 ØLR. Sagen blev for landsretten behandlet efter statsskattelovens § 4. Landsretten fandt ikke, at der forelå et skattepligtigt driftstilskud til det danske selskab.

Læs på Jurabibliotek



Andre tilfælde

- Side 189 -

Skatterådet: SKM 2008.19 SR – TfS 2008.444 SR (statsskattelovens § 6, litra a) Et selskab påtænkte at opstarte aktivitet med udlejning af en båd til event- og reklameformål. Selskabets anpartshaver var medejer af en større tøjkoncern, som havde interesse i bådudlejningen til event- og reklameformål. Selskabet ønskede oplyst, hvorvidt udlejningsindtægter fra

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 190 -

...sammenslutningen kunne forrentes med referencerenten efter § 213, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed på tidspunktet for udlånet, uden at der ville være andre skattemæssige konsekvenser for medlemmerne, end at de ville have fradragsret for den betalte rente. Sammenslutningen ønskede videre bekræftet, at nedsættelse af forbundskontingentet for medlemmer i

Læs på Jurabibliotek



Sekundære justeringer

- Side 210 -

...SKM 2009.506 ØLR – TfS 2009.889 ØLD Et selskabs revisor havde ved brev af 30. november 2005 over for SKAT erklæret, at selskabet påtog sig forpligtelsen til at betale fikserede rentebeløb, som forvaltningen havde fastsat i medfør af ligningslovens § 2, stk. 1. Det fremgik videre af brevet, at beløbene skulle bogføres pr. 1. oktober 2004 på selska-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 213 -

...ændrede på vilkårene for den økonomiske transaktion mellem de to selskaber, der var interesseforbundne. Landsskatteretten fandt på denne baggrund, at forholdet var omfattet af den dagældende bestemmelse ligningslovens § 2, stk. 4, jf. stk. 1, hvorfor de foretagne forhøjelser skulle nedsættes, og selskabet skulle gives adgang til betalingskorrektion.

Læs på Jurabibliotek



Overblik

- Side 254 -

Ligningslovens § 5 vedrører først og fremmest spørgsmålet om periodisering af renteudgifter. Selve fradragsretten hviler på statsskattelovens § 6, stk. 1, litra e. Om rentebegrebet, se afsnit 1 i kommentaren til stk. 1.

Læs på Jurabibliotek



Rentebegrebet

- Side 255 -

...1991, idet han ikke i 1991 modtog løn fra selskabet eller på anden måde blev honoreret for sit arbejde. Det forhold, at skatteyderen modtog iværksætterydelse i 1991 kunne ikke føre til et andet resultat, idet iværksætterydelsen betaltes af det offentlige, og således ikke udgjorde betaling for arbejde udført for selskabet. Stadfæstet af Højesteret.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 256 -

...konto. SKM 2001.620 LSR – TfS 2002.70 LSR Et ejendomsselskab ønskede at foretage fradrag for en »godtgørelse«, der var betalt i forbindelse med en førtidig indfrielse af to ellers uopsigelige lån. Landsskatteretten fandt ikke, at denne »godtgørelse« var hjemlet i aftalen mellem ejendomsselskabet og banken. Landsskatteretten bemærkede, at dette forhold

Læs på Jurabibliotek



Et aktuelt og reelt gældsforhold

- Side 262 -

...investeringen var en almindelig lånefinansieret investering, hvor låneprovenuet blev placeret i statsobligationer. Skattemyndighederne gjorde gældende, at der var tale om et samlet, lukket aftalekompleks, hvis indhold var fastlagt på forhånd og hvis parter var indbyrdes interesseforbundne. Lånebeløbet blev placeret i aktier, som blev pantsat til den

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 263 -

...Landsretten havde på denne baggrund fundet, at arrangementet ikke var forretningsmæssigt begrundet, men alene havde til formål at gennemføre en skatteudnyttelse. Landsretten havde på denne baggrund efter en samlet bedømmelse fundet, at rentebetalingen savnede skattemæssig realitet. Højesteret henviste til landsrettens grunde og stadfæstede landsrettens dom.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 265 -

...var grundlag for at statuere, at skatteydernes skatteansættelser ikke havde været genstand for fornøden særskilt og individuel behandling, hvorfor afgørelserne ikke var ugyldige. Landsretten fandt henset til oplysningerne i sagen samt henset til oplysningerne i Østre Landsrets straffedom vedrørende arrangementet, at det var ubetænkeligt at lægge til

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 266 -

...fandt ikke, at det var godtgjort, at der mellem selskabet og datterselskabet var indgået en aftale om forretning, eller at det var godtgjort, at det opkrævede beløb var beregnet som en rente. Landsretten bemærkede, at det ved opkrævningen af de 60.000 kr. ikke var blevet angivet, at fakturaen vedrørte en rentebetaling, samt at der var blevet opkrævet

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 268 -

...at der ikke var begået en partshøringsfejl, samt at skatteyderen ikke havde dokumenteret den fysiske eksistens af leasingaktiverne og den faktiske karakter af projektet. Skatteministeriet gjorde videre gældende, at selskabet ikke havde været ejer af eventuelle leasingaktiver i skattemæssig henseende, da deltagerne i projektet var afskåret fra enhver

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 272 -

...andel af lånet. Ligningsrådet fandt på denne baggrund, at de med fælleslånet forbundne renteudgifter skulle henføres til de enkelte medlemmer som rette udgiftshavere, hvorfor de enkelte medlemmer ville være berettiget til fradrag af deres andel efter tinglyste fordelingstal af den samlede renteudgift på fælleslånet, jf. statsskattelovens § 6, litra e.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 273 -

...SKM 2010.37 SR – TfS 2010.285 SR Medlemmerne af en andelsboligforening havde etableret to finansieringsselskaber, hvis formål var at yde lån til køb i andelsboligforeningen. Finansieringsselskaberne ydede videre lån til personer, der ikke var andelshavere og til formål, der ikke var at erhverve en andel i andelsboligforeningen. Andelsboligforenin-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 278 -

...af skatteyderens onkel og to af dennes venner. Skatteyderne havde lånt 5 mio. kr. i 1993 i fonden. Lånet var afdragsfrit i fem år, hvorefter det forfaldt til betaling. Lånet skulle forrentes med 12 pct. p.a. Renterne kunne efter skatteyderens valg enten betales eller tillægges hovedstolen. Skatteyderen havde i hele perioden valgt, at renterne skulle

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 281 -

...Landsretten udtalte, at det var en betingelse for fradragsret i medfør af statsskattelovens § 6, litra e, at der forelå en retlig forpligtigelse til at betale gælden og forrente denne. Landsretten fandt ikke, at der forelå en sådan pligt for skatteyderen, da han alene var kautionist og ikke debitor på lånet. Landsretten fandt videre på baggrund af det

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 282 -

...fandt ikke, at skatteyderens forklaring og de afgivne erklæringer om lån var sådan bestyrket ved objektive kendsgerninger, at det kunne anses for godtgjort, at lånene rent faktisk bestod, eller at der bestod en pligt til at forrente dem. Landsretten fandt på denne baggrund, at skatteyderen ikke var berettiget til at foretage fradrag for renteudgifter.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 284 -

...Henset til dette påhvilede der ikke skatteyderen en retlig forpligtigelse i henhold til gældsbrevet, hvorfor renteudgifterne ikke var fradragsberettigede, jf. statsskattelovens § 6, litra e. SKM 2004.126 LSR – TfS 2004.336 LSR En skatteyder ejede en pantsat ejendom i sameje med sin mor og sin bror. Skatteyderen havde i forbindelse med husets opførelse

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 285 -

...lagde til grund, at alene skatteyderen hæftede for den omhandlede gæld i de pågældende indkomstår. Det var således alene skatteyderen og ikke de øvrige ejere af ejendommen, der var berettiget til rentefradrag. Landskatteretten bemærkede, at det ikke havde været bestridt, at de øvrige betingelser for rentefradrag var opfyldt. [REMOVED ADVANCE FIELD]

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 287 -

...tiltrådte Højesteret, at de i sagen omtvistede beløb som udgangspunkt ikke var fradragsberettigede efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra e. Skatteyderen havde ikke godtgjort, at der havde eksisteret en sådan administrativ praksis, at skattemyndighederne var afskåret fra at nægte fradragsret for renter og provision i en situation som den, der forelå.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 289 -

...økonomisk risiko, samt at arrangementet manglede forretningsmæssig begrundelse og alene var oprettet med henblik på opnåelse af skattemæssigt fradrag. Landsretten havde på denne baggrund fundet, at rentebeløbet ikke var fradragsberettiget i medfør af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra e, samt at kursværdien og gælden ikke skulle medregnes ved opgørelsen

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 293 -

...deltaget et valutaoptionsarrangement vedrørende syntetiske valutaoptioner. Skatteyderen havde videre i 1992-1995 deltaget i et valutaoptionsarrangement udbudt af en anden udbyder. Præmierne til arrangementerne var finansieret gennem lån. Skatteyderen havde ikke fået godkendt fradrag for renteudgifter til långiverne i de to arrangementer i de omhandlede

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 294 -

...fradragsberettiget for den enkelte kommanditist. Skatteministeriet gjorde videre gældende, at der ikke påhvilede parterne en retlig forpligtigelse til at betale stamkapitalen, da denne ikke var forsøgt inddrevet på nogen måde. Landsretten bemærkede, at der mellem parterne var enighed om, at fradraget for renteudgifter forudsatte en reel gældsforplig-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 297 -

...identiske. Skatteministeriet gjorde således gældende, at arrangementet alene havde til formål at etablere en formel ejendomsret, som ikke kunne tillægges skattemæssig betydning. Skatteministeriet gjorde endelig gældende, at skatteyderen ikke var berettiget til rentefradrag, da der ikke havde påhvilet selskabet en reel gældsforpligtelse henset til, at lån-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 300 -

...Landsskatteretten havde videre lagt vægt på, at der ikke var muligt for interessenterne at opnå gevinst, og at bestemmelserne i interessentskabets vedtægter ikke blev overholdt. Da skatteyderens deltagelse i interessentskabet ikke blev anerkendt i skattemæssig henseende, kunne der ikke godkendes fradrag for renteudgifter, driftsomkostninger og afskrivninger.

Læs på Jurabibliotek



Låneomkostninger

- Side 312 -

...medregnes i anskaffelsessummen og afståelsessummen, såfremt disse ikke har kunnet fradrages i den skattepligtige indkomst efter ligningslovens § 8, stk. 3, eller statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Det er uden betydning, om fradrag rent faktisk er foretaget. Praksisændringen fik virkning for stiftelse/overtagelse og indfrielse fra 1. januar 1998.

Læs på Jurabibliotek



Overblik

- Side 341 -

...til enhver tid værende restgæld, er tale om en rente i relation til statsskattelovens §§ 4, litra e, og 6, litra e. En renteindtægt i form af en negativ rente er dermed skattepligtig for debitor efter statsskattelovens § 4, litra e, og en renteudgift i form af en negativ rente er fradragsberettiget for kreditor efter statsskattelovens § 6, litra e.

Læs på Jurabibliotek

(...)

»3.1. Fradrag for negative renter – statsskattelovens § 6, litra e

Læs på Jurabibliotek

(...)

Ifølge statsskattelovens § 6, litra e, er der fradragsret for renter af prioriteter og anden gæld.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...styresignal, at der i de situationer, hvor en negativ rente er et periodisk vederlag til debitor, beregnet som en bestemt procentdel af den til enhver tid værende restgæld, er tale om en rente i relation til statsskattelovens § 6, litra e. En renteudgift i form af en negativ rente er dermed fradragsberettiget for kreditor efter statsskattelovens § 6, litra e.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Det foreslås, at det i overensstemmelse med det af SKAT udsendte styresignal præciseres, at negative renter – dvs. en rentebetaling fra kreditor til debitor – kan fradrages efter statsskattelovens § 6, litra e, svarende til adgangen til fradrag for positive renter, dvs. hvor rentebetalingen foretages af debitor til kreditor.

Læs på Jurabibliotek



Overblik

- Side 390 -

...forfaldstid på gælden, og debitor selv bestemmer, om og i givet fald hvornår gælden skal betales (i modsætning til gæld, der ifølge aftalen forfalder til betaling på kreditors anfordring). Dette indebærer, at debitor efter de gældende regler i statsskattelovens § 6, litra e, om fradrag for renter af gæld ikke har fradrag for eventuelle rentebetalinger.

Læs på Jurabibliotek



Eget arbejde

- Side 431 -

...flere paragraffer, som udtrykkeligt fastslår, at for byggeri m.v. til andre ikke-afgiftspligtige formål end privat brug, herunder byggeri med henblik på salg i næringstilfælde eller udlejning af erhvervsmæssig karakter, er afgiftsgrundlaget den almindelige salgspris, som når arbejdet udføres for 3. mand (d.v.s. incl. værdien af eget arbejde m.v.).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 432 -

...eget arbejde, skal beskattes efter ejendomsavancebeskatningsloven. I så fald vil der kun være mulighed for ved avanceopgørelsen at fratrække dokumenterede udgifter til vedligeholdelse og forbedringer, men ikke vedkommendes egen skattefri arbejdsindsats på ejendommen. De almindelige regler for beskatning af avancen finder således uændret anvendelse.

Læs på Jurabibliotek



- Side 482 -

...svarede til det ydede skattefri tilskud, hvorfor udgifterne ikke kunne fradrages ved indkomstopgørelsen, jf. ligningslovens § 7 F, stk. 2. Landsretten fandt endvidere, at udgifterne ikke ville kunne fradrages i senere indkomstår, da posten »sparet« vedligeholdelse indgik i skatteyderens beregning af skattemæssige vedligeholdelsesudgifter for 1993.

Læs på Jurabibliotek



- Side 488 -

...svarede til det ydede skattefri tilskud, hvorfor udgifterne ikke kunne fradrages ved indkomstopgørelsen, jf. ligningslovens § 7 F, stk. 2. Landsretten fandt endvidere, at udgifterne ikke ville kunne fradrages i senere indkomstår, da posten »sparet vedligeholdelse« indgik i skatteyderens beregning af skattemæssige vedligeholdelsesudgifter for 1993.

Læs på Jurabibliotek



- Side 495 -

...afståelse af aktier m.v., der er skattefri for modtageren efter stk. 1, og afståelse af aktier til opfyldelse af tildelte køberetter, der er skattefri for den ansatte efter stk. 1, skal aktierne m.v. ved opgørelse af gevinst og tab efter aktieavancebeskatningsloven henholdsvis kursgevinstloven anses for afstået til handelsværdien på afståelsestidspunktet.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 506 -

...tegningsretterne var ydet som vederlag i tilknytning til et ansættelsesforhold i henhold til ligningslovens § 7 H, samt at en tegningskurs på kurs 11.000 for hver anpart på nominelt 1 kr. ville opfylde kravet i ligningslovens § 7 H, stk. 2, nr. 2, litra b. Skatterådet fandt, at medarbejderen indgik i et ansættelsesforhold efter kildeskattelovens § 43, stk.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 509 -

...medføre, at optionerne skulle anses for afstået. Skatterådet bemærkede, at der ved ændring af ligningsloven lovgivningsmæssigt var fastsat mulighed for at ændre i allerede indgåede aftaler, jf. § 7 H, stk. 3. Skatterådet bemærkede videre, at det ikke var muligt at opretholde muligheden for differenceafregning og samtidig opnå beskatning efter § 7 H, jf. §

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 517 -

...ønsket oplyst, hvorvidt de danske arbejdsgiverselskaber ville opnå et skattemæssigt fradrag i form af differencen mellem aktiernes markedskurs ved udnyttelse og warrants’ udnyttelseskurs ved medarbejdernes tegning af aktier omfattet af ligningslovens § 28, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, for de aktier, der ikke kunne omfattes af den da-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 518 -

...efter, at bestyrelsen havde truffet beslutning om udstedelse af tegningsoptioner til visse bestyrelsesmedlemmer. Skatterådet fandt, idet der ikke var tale om, at bestyrelsen tildelte tegningsoptioner til navngivne medarbejdere, at vurderinger i henhold til ligningslovens § 7 H kunne ske på det tidspunkt, hvor en deltagende medarbejder havde under-

Læs på Jurabibliotek



§ 7 P

- Side 599 -

...skattefri for den ansatte efter stk. 1, og afståelse af aktier til opfyldelse af tildelte køberetter, der er skattefri for den ansatte efter stk. 1, skal aktierne og købe- og tegningsretterne ved opgørelse af gevinst og tab efter aktieavancebeskatningsloven henholdsvis kursgevinstloven anses for afstået til handelsværdien på afståelsestidspunktet.

Læs på Jurabibliotek



- Side 600 -

1 Ingen fradrag efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a

Læs på Jurabibliotek



Betingelserne for skattefrihed

- Side 609 -

...omfattet af reglen om beskatning på retserhvervelsestidspunktet i ligningslovens § 16, eller for så vidt angår købe- og tegningsretter på udnyttelses- eller salgstidspunktet efter ligningslovens § 28, såfremt betingelserne er opfyldt, i begge tilfælde med fradragsret for selskabets modsvarende udgift hertil efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Læs på Jurabibliotek



Ingen fradrag efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a

- Side 625 -

...skattefri for den ansatte efter stk. 1, og afståelse af aktier til opfyldelse af tildelte køberetter, der er skattefri for den ansatte efter stk. 1, skal aktierne og købe- og tegningsretterne ved opgørelse af gevinst og tab efter aktieavancebeskatningsloven henholdsvis kursgevinstloven anses for afstået til handelsværdien på afståelsestidspunktet.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Bortfald af fradragsretten omfatter fradrag efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, for udgiften til aktier, køberetter og tegningsretter til aktier. Der vil fortsat være fradragsret for andre omkostninger, der er forbundet med ydelsen af aktier m.v., såfremt der efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, er hjemmel hertil.

Læs på Jurabibliotek



Ingen beskatning efter ligningslovens §§ 16 eller 28

- Side 626 -

...tegningsretter på udnyttelsestidspunkter efter ligningslovens § 28, jf. dog stk. 11 og 12, og de hertil knyttede regler om fradragsret for selskabet, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, ikke anvendelse. Det er i ligningslovens § 7 P, stk. 11, fastsat, at hvis en købe- eller tegningsret, der er omfattet af stk.1-9, opfyldes ved kontant udbetaling af

Læs på Jurabibliotek



Differenceafregning

- Side 627 -

At aktier, købe- og tegningsretter omfattes af ligningslovens § 16, jf. statsskattelovens § 4, indebærer samtidig, at der vil være fradragsret for udgiften hertil efter reglerne i statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Det samme er tilfældet for udgiften til købe- og tegningsretter, der omfattes af ligningslovens § 28.

Læs på Jurabibliotek



Arbejdsgivertilskud

- Side 646 -

Arbejdsgiveren har fradragsret for løn, herunder personalegoder, idet der er tale om en driftsomkostning, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. For tilskud ydet af en arbejdsgiver til en arbejdstager er udgangspunktet efter be-

Læs på Jurabibliotek



Fradragsbegrænsning for udgifter til sagkyndig bistand i skatteansættelsessager og skattesager

- Side 647 -

Reglen medfører både en indskrænkning og en udvidelse i forhold til statsskattelovens § 6.

Læs på Jurabibliotek



Ligelønsloven, ligebehandlingsloven og orlovsloven

- Side 676 -

...som en fratrædelsesgodtgørelse. Godtgørelsen skulle dermed beskattes efter ligningslovens § 7 U. Skatterådet fandt videre, at skatteyderen efter de konkrete omstændigheder var berettiget til at fradrage den udbetalte godtgørelse som en driftsomkostning efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Kommenteret af Liselotte Madsen i SR-Skat 2016.352.

Læs på Jurabibliotek



Overblik

- Side 741 -

Som udgangspunkt skal betingelserne i statsskattelovens § 6 være opfyldt for at opnå fradrag. Udgiften skal således være afholdt for at erhverve, sikre eller vedligeholde indkomsten.

Læs på Jurabibliotek



Salgsrejser

- Side 753 -

...mindretal fandt, at formodningen om et turistmæssigt islæt var afkræftet af elinstallatøren, og at det derfor ikke var berettiget at anse kursusudgiften for et løntillæg. Kommenteret af Svend Erik Holm i Revision & Regnskabsvæsen 1994, SM 63 og i SR-Skat 1994 s. 143. Den i dommen anvendte formodningsregel blev senere tilsidesat af EF-Domstolen.

Læs på Jurabibliotek



Reklameudgifter

- Side 758 -

...adgangen til at placere visitkort og en beliggenhedsplan på turistkontoret, kunne ikke antages at være formålet med medlemskabet, men måtte anses for et biprodukt. Frisørmesteren havde derfor ikke fradrag for udgiften til medlemskabet af turistforeningen. Afgørelsen er kommenteret af Ole Bjørn i SR-Skat 1996.162 og Jan Flemming Hansen i SR-Skat 1996.400.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 759 -

...med et andet dansk firma i samme branche, et engelsk selskab (Ltd) med henblik på at sælge danske vinduesruder i England. Selskabet ønskede fradrag for udgifterne i forbindelse med start af det engelske firma, idet udgifterne alene var afholdt med det formål at foretage markedsførende og salgsopsøgende arbejde i England. Landsskatteretten fandt, at

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 760 -

...årlige tilskud skulle dække de budgetterede underskud, således at der var tale om driftstilskud og ikke indbetalinger af kapital. Den reklamemæssige betydning for sparekassen af deltagelsen i erhvervsselskabet var tilstrækkelig til, at der var en aktuel driftsmæssig grund til at yde tilskuddet, der herefter var fradragsberettiget som en reklameudgift.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 761 -

...bemærkede, at skatteyderen ikke efter det oplyste opnåede en ret til reklame i forhold til værdien af det donerede tøj. Skatterådet bemærkede, at eventuel reklame, som skatteyderen ville modtage fra sin brancheorganisation, ikke kunne anses for betaling for donationen fra skatteyderen til den almenvelgørende forening. Skatterådet bemærkede, at både

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 763 -

...for de produkter, selskabet udbød. Skatterådet fandt på denne baggrund, at selskabet var berettiget til at til at fradrage udgifterne til markedsføringstiltaget, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, jf. ligningslovens § 8, stk. 1. Skatterådet bekræftede herudover, at tildelingerne ikke ville være skattepligtige for de modtagende foreninger.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 767 -

...salgskampagner eller anvendt som præmier ved konkurrencer, ikke kunne sidestilles med reklameartikler, men havde karakter af gaveydelser omfattet af momslovens § 42, stk. 1, nr. 5. Højesterets mindretal fandt, at billetter, der havde en lav værdi, kunne indgå som en integreret del af selskabets reklame- og markedsføringsaktivitet således, at udgifterne til

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 770 -

...ikke kunne fradrage udgifter til sponsoraftalen, da aftalen ikke kunne anses for at medføre en reklameværdi for den konkrete skatteyder, men alene for investorgruppen som helhed. Skatterådet fandt på denne baggrund ikke, at der kunne foretages fradrag for udgifterne. Der kunne heller ikke foretages fradrag efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Læs på Jurabibliotek



Udvidet fradragsret

- Side 772 -

...potentielle kunder og på nye markeder. Der er fradrag for udgifterne, selv om der ikke er nogen bestående indkomst at vedligeholde. Der gives fradrag for udgifter både i forbindelse med salg i Danmark og i udlandet. Udgifter til reklamer og rejser i forbindelse med køb af varer og tjenesteydelser kan derimod kun fradrages efter statsskattelovens § 6.

Læs på Jurabibliotek



Andelsbeskattede selskaber m.v.

- Side 773 -

...af deres formue (de i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 3, nævnte andelsforeninger m.v.). Den skattepligtige indkomst for andelsforeningerne m.v. opgøres ikke på grundlag af et driftsregnskab, men som en bestemt procentdel af foreningens formue. De almindelige regler i statsskattelovens §§ 4-6 finder derfor ikke anvendelse på disse foreninger.

Læs på Jurabibliotek


Løbende provisioner og præmier for lån m.v.

...skatteregler som eksempelvis statsskattelovens § 6 eller ligningslovens § 8, stk. 3. Dette har betydning, såfremt der er tale om låne- og handelsomkostninger for lån med en løbetid på mere end 2 år, advokat- og revisorudgifter, vekselomkostninger, kurtage m.v. Se hertil Christen Amby, »Skattemæssig behandling af gæld hos selskaber«, SR-Skat 1998.164.

Læs på Jurabibliotek



Stiftelsesprovisioner m.v.

- Side 778 -

...spørgsmålet om fradragsret efter ligningslovens § 8, stk. 3, litra c, at denne bestemmelse ikke gav selskabet fradragsret for de udgifter, som selskabet havde henført under denne bestemmelse. Landsretten lagde i denne forbindelse særlig vægt på, at de udgifter, som selskabet ønskede fradragsret for, ikke naturligt kunne sidestilles med renteudgifter.

Læs på Jurabibliotek



Repræsentationsudgifter

- Side 785 -

...og én var importørens advokat som også medbragte sin ægtefælle. Deltagerne i rejsen havde selv betalt udgifterne til flybilletter. Der var kun arrangementer med relation til japanske bilkoncerns virksomhed på tre af dagene, og disse arrangementer havde en varighed på ni timer. Arrangementerne omfattede besøg på museer og et fabriksbesøg. Landsretten

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 789 -

...måtte derimod anses for repræsentationsudgifter, og der kunne således alene foretages begrænset fradrag i medfør af ligningslovens § 8, stk. 4. Da chokoladeæsken blev benyttet til repræsentation og derfor havde værdi for selskabet, kunne der ikke gives selskabet fradrag for driftstab eller ukurans i medfør af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 792 -

...ledelsen, når han fyldte 62 år. Byretten fandt endelig, at de af selskabet afholdte udgifter til receptionen måtte anses for udlodning fra selskabet i medført af ligningslovens § 16 A. SKM 2010.258 BR – TfS 2010.551 BR En skatteyder, der drev virksomhed med salg af brugte lastbiler, havde fået tilsidesat sit regnskabsgrundlag og forhøjet indkomsten

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 794 -

...TfS 1999.129 LSR En borgmester afholdt udgifter til repræsentation. Landsskatteretten fandt, at der ikke hjemmel hverken i ligningslovens § 8 eller statsskattelovens § 6 til, at en borgmester kunne fradrage udgifter til repræsentation i forbindelse med hvervet som borgmester. Told- og Skattestyrelsen lagde i sin indstilling vægt på, at det ikke var

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 796 -

...hvilken velgørende organisation, kunden ønskede vederlagt. Selskabet ønskede bekræftet, at selskabet kunne fradrage reklameomkostninger eller bidrag, der blev vederlagt til organisationerne. Skatterådet bemærkede, at selskabet ved indgåelse af aftaler med organisationer havde påtaget sig udgiftsafholdelsen over for disse, hvorfor selskabet var rette

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 797 -

udgiftsholder. Skatterådet fandt, at de forventede udgifter i form af en omsætningsbestemt ydelse til de velgørende organisationer måtte anses for afholdt med henblik på afsætning af selskabets produkter. Udgifterne var på denne baggrund fradragsberettigede i medfør af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Læs på Jurabibliotek



Overblik

- Side 818 -

Bestemmelsen i ligningslovens § 8 B udvider fradragsretten efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, ved at muliggøre fradrag eller afskrivning af udgifter, der ikke vedrører den løbende drift.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 819 -

Allerede efter gældende regler er der fradragsret for forsøgs- og forskningsudgifter, når den, der afholder udgifterne, har det som erhverv at drive forskning. Udgifterne betragtes i så fald som egentlige driftsudgifter, omfattet af fradragsreglerne i statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Denne fradragsret tænkes opretholdt.

Læs på Jurabibliotek


Forsøgs- og forskningsudgifter

For forsøgs- og forskningsudgifter er der fradragsret efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, når den, der afholder udgifterne, har det som erhverv at forske. Udgifterne betragtes i så fald som egentlige driftsudgifter. Denne fradragsret består uanset reglerne i ligningslovens § 8 B.

Læs på Jurabibliotek



Knyttet til erhvervsvirksomhed

- Side 822 -

...litra a. Landsretten fandt videre, at selskabet ikke kunne fradrage udviklingsomkostningerne efter § 8 B, stk. 1, da virksomheden ikke var kommet i gang, og selskabet ikke havde fået tilladelse fra Ligningsrådet til at fradrage eller afskrive udgifterne, før erhvervet blev påbegyndt. Selskabet kunne endelig ikke støtte ret på et forventningsprincip.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...skatteyderen havde drevet erhvervsmæssig virksomhed i 2003. Landsskatteretten havde på denne baggrund nægtet fradrag for udgifterne efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, og ligningslovens § 8 B, stk. 1. Byretten lagde til grund, at skatteyderen i en årrække sideløbende med sit ansættelsesforhold havde udviklet den særlige lampe. Byretten lagde ef-

Læs på Jurabibliotek



Igangværende virksomhed

- Side 825 -

...udviklingsaktiviteter således havde haft en erhvervsmæssig motivation. Dette uanset, at der i 2003 ikke var opnået overskud. Byretten fandt på denne baggrund, at skatteyderens udgifter måtte anses for afholdt af en igangværende virksomhed, hvorfor skatteyderens skatteansættelse blev hjemvist til fornyet behandling. Kommenteret af Skatteministeriet i SKM 2008.854 Skd.

Læs på Jurabibliotek



Udgifter, som afholdes til efterforskning efter råstoffer

- Side 827 -

som ville være fradragsberettigede efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Disse udgifter ville således kunne fradrages i takt med de løbende nettoudbetalinger.

Læs på Jurabibliotek



Overblik

- Side 832 -

Baggrunden for indsættelsen af § 8 D var en ophævelse af den tidligere praksis, hvorefter danske erhvervsvirksomheder under visse omstændigheder kunne få fradrag for udgifter til bestikkelse som en sædvanlig driftsomkostning efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...bestikkelse af udenlandske embedsmænd for at kunne sælge varer og tjenesteydelser, kunne virksomheden imidlertid foretage fradrag for bestikkelsesudgifterne. Der kunne foretages fradrag med hjemmel i statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, på betingelse af, at virksomheden kunne dokumentere, at der var kutyme i det pågældende land for at give bestikkelse.

Læs på Jurabibliotek



Introduktion

- Side 834 -

...strafbare og underlagt dansk straffemyndighed, anses i alle tilfælde allerede i dag efter praksis for driftsfremmede og dermed ikke fradragsberettigede efter bestemmelsen i statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Dette gælder også udgifter, der i regnskabet er forklædt som lovlige driftsudgifter, men som reelt dækker over udgifter til bestikkelse.

Læs på Jurabibliotek



Statsskattelovens regler

- Side 839 -

...§ 6, stk. 1, litra a, kan der foretages fradrag for erhvervsmæssige udgifter. Der kan derimod ikke foretages fradrag for private udgifter. Bestemmelsen i § 8 E medfører således en støtte til landbrugere i forhold til andre danske statsborgere og andre danske virksomheder. Dette peger i retning af, at der foreligger statsstøtte efter EUF-traktaten.

Læs på Jurabibliotek


Afgrænsningen af fradragsretten

...været anvendt til opbevaring af halm til gårdejerens private fyr. Landsskatteretten bemærkede, at i medfør af ligningslovens § 8 E, skulle landbrugeres fradrag efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, for udgifter til bjergning og opbevaring af halm ikke begrænses under henvisning til, at halmen blev anvendt til fyring i private anlæg. Lands-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 840 -

...anden ejendom. Landmanden brugte halmballerne til opvarmning af sin private bolig. Udgifterne fandtes ikke omfattet af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, og da bjergningen måtte sidestilles med indkøb af halm, fandtes forholdet ej heller omfattet af ligningslovens § 8 E, der efter Landsskatterettens opfattelse kun omfatter egen bjærgning af halm.

Læs på Jurabibliotek



Overblik

- Side 855 -

Bestemmelsen blev herved ændret fra tidligere at være en regel om fradrag for visse rådgiverydelser (advokat- og revisorudgifter afholdt som led i etablering eller udvidelse af erhvervsvirksomhed) til at være en regel, der afskærer fradrag, som ellers i et vist omfang ville være berettiget efter statsskattelovens § 6.

Læs på Jurabibliotek



Udgifter til plantning af juletræer og pyntegrønt

- Side 866 -

Hvis et frugttræ eller en frugtbusk skal udskiftes som følge af sygdom eller alder, er der tale om en fradragsberettiget driftsomkostning efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, og ikke om en udgift omfattet af § 8 K.

Læs på Jurabibliotek

(...)

TfS 2000.906 LSR Hverken ligningslovens § 8 K eller statsskattelovens § 6 kunne anvendes til at afskrive udgifterne til køb af juletræer på rod med sigte på tilvejebringelse af en pyntegrøntskultur.

Læs på Jurabibliotek



Udgifter til læhegn

- Side 869 -

...baggrund ikke, at selskabet var berettiget til at foretage det selvangivne fradrag. Landsskatteretten lagde vægt på, at udgifterne ikke udgjorde »egentlige driftsudgifter«. Landsskatteretten fandt videre ikke, at selskabet havde en berettiget forventning om at kunne foretage dette fradrag, da selskabet ikke havde modtaget positive tilkendegivelser herom.

Læs på Jurabibliotek



Hovedreglen

- Side 944 -

Den erhvervsdrivende kan efter bestemmelsen ikke fratrække udgifter til tobak, der er ydet som led i et ansættelsesforhold, afholdt til repræsentation eller afholdt til reklame, selv om disse udgifter ville være (helt eller delvist) fradragsberettigede efter almindelige regler, herunder statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, og ligningslovens § 8.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Udgifter til vareprøver udleveret af registrerede tobaksvirksomheder til detailhandlen er undtaget fra fradragsbegræsningen. Sådanne udgifter anses for at være udgifter i forbindelse med tobaksindustriens almindelige erhvervsmæssige drift, hvor der uændret er fradrag efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Læs på Jurabibliotek