- Side 418 -
Bestemmelsen i spillelovens § 43 a blev indført ved lov nr. 686 af den 8. juni 2017 og trådte i kraft den 1. januar 2018.
- Side 419 -
Indehavere af tilladelse til udbud af væddemål skal betale et særligt bidrag på 6 % af indsatsen i væddemål på hestevæddeløb, jf. spillelovens § 43 a, stk. 1, 1. pkt. Det særlige bidrag betales af spillerens indsats, det vil sige af spilomsætningen.
(...)
Bestemmelsen i spillelovens § 43 a gælder også for de indtægtsbegrænsede og omsætningsbegrænsede tilladelser, jf. spillelovens § 42, stk. 4 og 5.
(...)
...særlige bidrag er en parafiskal afgift, som er kendetegnet ved, at det er en tvungen betaling uden nogen umiddelbar modydelse, hvor provenuet går uden om statskassen og direkte til et formål, der er bestemt af det offentlige. Se nærmere kommentaren til spillelovens § 43 a, stk. 3, om opkrævning og punkt 3 nedenfor om udbetaling af det særlige bidrag.
- Side 420 -
...Trav og Galop Union, der repræsenterer Dansk Travsports Centralforbund og Dansk Galop, der modtager bidraget. Dansk Trav og Galop Union står for at videreformidle det særlige bidrag og udlodningsmidlerne til Dansk Travsports Centralforbund, Dansk Galop, hestevæddeløbsbanerne m.fl. Se i den forbindelse kommentaren til spillelovens § 43 a, stk. 6.
(...)
Det særlige bidrag kan anvendes til dækning af udgifter af fælles interesse for hestevæddeløbssporten og indehaverne af tilladelse til udbud af væddemål, jf. spillelovens § 43 a, stk. 1, 2. pkt.
(...)
- Side 421 -
...herunder markedsføringsudgifter, der ikke har direkte tilknytning til organisering af hestevæddeløb i Danmark, kan ikke betragtes som udgifter af fælles interesse. Afgrænsningen af, hvilke udgifter der er omfattet af definitionen »fælles interesse«, er fastsat ved bekendtgørelse, jf. spillelovens § 43 a, stk. 6, og er underlagt Spillemyndighedens tilsyn.
- Side 422 -
I henhold til spillelovens § 43 a, stk. 2, skal det særlige bidrag betales af hele kombinationsvæddemålet, hvis et hestevæddeløb på en dansk hestevæddeløbsbane indgår i et kombinationsvæddemål. Det særlige bidrag skal således beregnes af det samlede indskud, selvom der også indgår væddemål på fodboldkampe.
- Side 423 -
Det særlige bidrag skal opgøres kvartalsvis og indbetales til Spillemyndigheden. Bidraget skal betales senest den 15. i første måned i det følgende kvartal, jf. spillelovens § 43 a, stk. 3. Dette betyder, at bidrag vedrørende første kvartal skal indbetales senest den 15. april osv.
(...)
Bestemmelsen i spillelovens § 43 a, stk. 3, er strafbelagt, jf. spillelovens § 59, stk. 5, nr. 8. Det betyder, at tilladelsesindehaveren kan blive idømt en bødestraf, hvis den pågældende f.eks. ikke opgør og indbetaler det særlige bidrag korrekt.
...er bidragspligtige, skal indgive anmeldelse om deres bidragspligtige virksomhed til registrering hos Spillemyndigheden, jf. spillelovens § 43 a, stk. 4. Dette betyder, at den bidragspligtige virksomhed skal registreres for deres bidragspligtige aktivitet hos Spillemyndigheden. Registrering skal ske, før den bidragspligtige aktivitet kan påbegyndes.
- Side 424 -
...spillelovens § 43 a, stk. 5. Der kan i den forbindelse fastsættes nærmere regler for, hvordan registreringspligten i praksis skal foregå, herunder hvilke oplysninger den bidragspligtige skal angive i forbindelse med registreringen. Endvidere kan der fastsættes nærmere regler for, hvilke oplysninger og specifikationer bidragsangivelsen skal indeholde.
(...)
En række af de bestemmelser, der er indeholdt i bekendtgørelse om det særlige bidrag til hestevæddeløbssporten er fastsat med hjemmel i spillelovens § 43 a, stk. 5.
Skatteministeren er i henhold til spillelovens § 43 a, stk. 6, bemyndiget til at fastsætte nærmere regler om afgrænsningen af hestevæddeløbssporten som støttemodtager. Det er i dag Dansk Trav og Galop Union, der modtager det særlige bidrag med henblik på viderefordeling. Dansk Trav og Galop Union repræsenterer Dansk Travsports Centralforbund og Dansk Galop.
(...)
...Dansk Galop og omfatter både professionelle og amatører inden for trav og galop. Sker der på sigt en ændring af den nuværende organisering af hestevæddeløbssporten, vil skatteministeren med hjemmel i spillelovens § 43 a, stk. 6, kunne fastsætte, hvilke organisationer inden for hestevæddeløbssporten som skal modtage provenuet fra det særlige bidrag.
(...)
- Side 425 -
Derudover er skatteministeren bemyndiget til at fastsætte nærmere regler om afgrænsning og opgørelse af udgifter af fælles interesse, regnskabs- og tilsynsbestemmelser for hestevæddeløbssporten samt opgørelse og anvendelse af det særlige bidrag til dækning af udgifter af fælles interesse, jf. spillelovens § 43 a, stk. 6.