- Side 411 -
...2015. Endvidere blev spillelovens § 43, stk. 2, ændret ved lov nr. 1573 af den 15. december 2015, således at årsredegørelsen ikke længere skulle offentliggøres, men blot fremsendes til Spillemyndigheden. Spillelovens § 43 blev ændret ved lov nr. 467 af den 8. maj 2024, hvor § 43, stk. 2 blev indsat om indtægts- og omsætningsbegrænsede tilladelser.
- Side 412 -
Hvis der er tale om en fornyelse af en tilladelse, f.eks. en fornyelse af en 5-årig tilladelse, skal tilladelsen betragtes som en ny tilladelse, således at spiludbyderen igen skal udarbejde en rapport for første års spiludbud i overensstemmelse med kravene i spillelovens § 43, stk. 1.
(...)
...Spillemyndigheden, jf. spillelovens § 43, stk. 1, og punkt 2, nedenfor. Dette krav gælder dog ikke for spiludbydere, som har en indtægtsbegrænset eller omsætningsbegrænset tilladelse i henhold til spillelovens § 11, stk. 3 og 4, § 18, stk. 3, og § 18 a, jf. § 42 stk. 4 og 5. Rapporten kan derfor udarbejdes uden attestering af en godkendt virksomhed.
(...)
- Side 413 -
Rapporten skal være Spillemyndigheden i hænde. senest 14 måneder efter at tilladelsen til udbud af spil er taget i brug, jf. spillelovens § 43, stk. 1, sidste led. Efter udløbet af det første år har tilladelsesindehaveren således 2 måneder til at få udarbejdet rapporten.
...spillelovens § 43, stk. 1, bl.a. redegøre for, om spillet det første år er blevet udbudt i overensstemmelse med betingelserne for tilladelsen. Rapporten skal indeholde statistiske oplysninger om tilladelsesindehaverens udbud af spil. Derudover skal tilladelsesindehaveren redegøre nærmere for, hvorledes specifikke regler i spillelovgivningen er overholdt.
(...)
...spillelovens § 43, stk. 1, 2. led, og punkt 3 nedenfor. Virksomheden skal fremkomme med bemærkninger, hvis der er områder, hvor tilladelsesindehaveren efter den godkendte virksomheds vurdering har overtrådt lovgivningen. Dette gælder også, hvis den godkendte virksomhed er i tvivl om, hvorvidt en praksis, handlemåde m.v. er i strid med lovgivningen.
- Side 414 -
Som det fremgår af spillelovens § 43, stk. 1, skal dele af rapporten for første år udarbejdes af en »godkendt virksomhed «. Dette krav gælder ikke for indtægts- og omsætningsbegrænsede tilladelser, se kommentaren til spillelovens § 43, stk. 2.
Derudover er bestemmelsen i spillelovens § 43, stk. 1, strafbelagt, jf. spillelovens § 59, stk. 5, nr. 1. Det betyder, at tilladelsesindehavere, der ikke sørger for at få udarbejdet og fremsendt en årsrapport til Spillemyndigheden rettidigt, vil kunne risikere at ifalde en bødestraf.
- Side 415 -
...omsætningsbegrænsede tilladelser er undtaget kravet om brug af en godkendt virksomhed, da det vil være en uforholdsmæssig byrde at pålægge disse begrænsede tilladelser. Indehavere af indtægtsbegrænsede og omsætningsbegrænsede tilladelser vil fortsat skulle udarbejde en rapport, men denne rapport vil kunne udarbejdes af tilladelsesindehaveren selv.
...hvidvaskloven. Formuleringen, der blev ændret ved en lovændring i 2024 vil give mulighed for at tilpasse kravene til indholdet af årsredegørelsen efter risiko og væsentlighed. Der er i forhold til årsredegørelsen ikke krav om, at denne skal udarbejdes i samarbejde med en godkendt virksomhed, se i den forbindelse kommentaren til spillelovens § 43, stk. 1.
(...)
- Side 416 -
Spillemyndigheden, senest 14 måneder efter tilladelsen er taget i brug, se kommentaren til spillelovens § 43, stk. 1.
Derudover er bestemmelsen i spillelovens § 43, stk. 2, strafbelagt, jf. spillelovens § 59, stk. 5, nr. 1. Det betyder, at tilladelsesindehaveren, der ikke rettidigt får udarbejdet og fremsendt den årlige redegørelse til Spillemyndigheden, kan risikere at ifalde en bødestraf.