- Side 371 -
...i spillelovens § 42, stk. 3, blev ændret ved lov nr. 1573 af den 15. december 2015 med ikrafttræden den 1. juli 2016, hvor der blev tilføjet to ekstra trin i toppen af gebyrtrappen. Det medførte, at de største udbydere kom til at betale mere i gebyr. Samtidigt blev gebyret for tilladelser med en bruttospilleindtægt (BSI) under 100 mio. kr. sænket.
(...)
- Side 372 -
...visse spil. Bestemmelsen er senere blevet ændret ved lov nr. 467 af den 8. maj 2024. Spillelovens § 42, stk. 5, blev indsat ved lov nr. 1574 af den 15. december 2015 og genfremsat ved lov nr. 650 af den 8. juni 2016. Ved spillelovens § 42, stk. 5, blev der indført en ny tilladelsestype, som er tilpasset managerspil og som baseres på spilleomsætning.
(...)
...ophævet og spillelovens § 42 g, der vedrører gebyrbetaling for gevinstgivende spilleautomater, blev indsat ved lovændring af den 8. maj 2024 med ikrafttræden den 1. januar 2025. Den tidligere gældende bestemmelse i spillelovens § 42 a vedrørende Spillemyndighedens mulighed for at opnå dækning for andre omkostninger blev flyttet til spillelovens § 42 f.
...tilladelsesindehavere og spilleleverandører og overvågning af spillemarkedet. Når en tilladelse er udstedt til udbud af spil i Danmark, betales der som hovedregel et årligt gebyr til Spillemyndigheden for den løbende administration m.v. Gebyrerne skal modsvare Spillemyndighedens faktiske omkostninger ved administration og tilsyn med udbud af spil.
(...)
- Side 373 -
...væddemål, onlinevæddemål, onlinekasino, landbaserede kasinoer samt gevinstgivende spilleautomater i spillehaller og restaurationer. Gebyrbetaling for ansøgere og indehavere af tilladelse til landbaseret bingo, der blev liberaliseret ved lov nr. 467 af den 8. maj 2024 med i ikrafttræden den 1. januar 2025, er fastsat i henhold til spillelovens § 42 h.
...ikrafttrædelsestidspunktet for gebyrbestemmelserne for almennyttige lotterier, jf. § 6, stk. 2, i lov nr. 650 af den 8. juni 2016, men bestemmelserne blev ikke sat i kraft og blev ophævet ved lovændring den 8. maj 2024. Der opkræves ikke et ansøgningsgebyr eller årlige gebyrer for tilladelse til almennyttigt lotteri se kommentaren til spillelovens § 10.
- Side 374 -
...Gebyret udgør 250.000 kr. (2010-niveau) og reguleres i henhold til § 20 i lov om indkomstskat for personer, jf. spillelovens § 11, § 18 og § 42, stk. 1, og § 42 e. Gebyret udgør 327.500 kr. for ansøgninger indgivet i 2025, medmindre der ansøges om en indtægtsbegrænset eller omsætningsbegrænset tilladelse, se kommentaren til spillelovens § 42, stk. 4-6.
(...)
Gebyret skal dække omkostninger forbundet med Spillemyndighedens behandling af ansøgningen. Ansøgningsgebyret skal betales både for ansøgninger om tilladelse til udbud af væddemål og for ansøgninger om tilladelse til udbud af onlinekasino, se dog spillelovens § 42, stk. 2.
- Side 375 -
...gebyr på 100.000 kr. (2010-niveau), jf. spillelovens § 42, stk. 1, medmindre der ansøges om en indtægtsbegrænset eller omsætningsbegrænset tilladelse, se kommentaren til spillelovens § 42, stk. 4-6. Gebyret reguleres i henhold til § 20 i lov om indkomstskat for personer, jf. spillelovens § 42 e, og udgør 131.000 kr. for ansøgninger indgivet i 2025.
(...)
...tidspunktet for ansøgningen om tilladelse allerede har en tilsvarende tilladelse, at ansøgeren har mulighed for at betale det lavere gebyr. En spiludbyder, der har haft en tilladelse, men hvor tilladelsen er udløbet på ansøgningstidspunktet for fornyelsen, vil skulle betale gebyret på 250.000 kr. (2010-niveau), se kommentaren til spillelovens § 42, stk. 1.
Gebyrer i henhold til spillelovens § 42, stk. 1, skal være betalt senest ved indleveringen af ansøgningen. Det fremgår af skema til brug for ansøgning om udbud af væddemål og ansøgning om udbud af onlinekasino, at dokumentation for betalingen skal vedlægges ansøgningen.
- Side 376 -
...tilladelse til at udbyde både væddemål og online kasino betales et samlet ansøgningsgebyr til Spillemyndigheden, jf. spillelovens § 42, stk. 2. Gebyret udgør 350.000 kr. (2010-niveau) og reguleres i henhold til § 20 i lov om indkomstskat for personer, jf. spillelovens § 42, stk. 2, og § 42 e. Gebyret udgør kr. 458.500 for ansøgninger indgivet i 2025.
(...)
...forbundet med Spillemyndighedens behandling af ansøgningerne. Da der er flere forhold, som skal opfyldes i begge ansøgninger, vil Spillemyndighedens ressourceforbrug i forbindelse med behandlingen ved indgivelse af begge ansøgninger være mindre. Derfor er gebyret reduceret i forhold til to separate ansøgninger i henhold til spillelovens § 42, stk. 1.
- Side 377 -
...onlinekasino, i forbindelse med indgivelse af en ansøgning om fornyelse af tilladelserne betale et nyt gebyr til Spillemyndigheden, jf. spillelovens § 42, stk. 2. Gebyret udgør 125.000 kr. (2010-niveau) og reguleres i henhold til § 20 i lov om indkomstskat for personer, jf. spillelovens § 42 e. Gebyret udgør 163.800 kr. for ansøgninger indgivet i 2025.
Gebyrer i henhold til spillelovens § 42, stk. 2, skal være betalt senest ved indleveringen af ansøgningerne. Det fremgår af skema til brug for ansøgning om udbud af væddemål og onlinekasino, at dokumentation for betalingen skal vedlægges ansøgningen.
...medmindre der er tale om indtægtsbegrænsede eller omsætningsbegrænsede tilladelser, se kommentaren til spillelovens § 42, stk. 4-6. Det årlige gebyr beregnes med udgangspunkt i kalenderårets afgiftspligtige spilleindtægt (BSI), jf. spilleafgiftslovens § 6 og § 11. De samlede årlige gebyrer skal modsvare de faktiske omkostninger for Spillemyndigheden.
(...)
- Side 378 -
...Gebyrerne i henhold til spillelovens § 42, stk. 3, reguleres efter § 20 i lov om indkomstskat for personer m.v., se kommentaren til § 42 e. Gebyrskalaen i 2025 går fra et årligt gebyr på 68.800 kr. for en årlig bruttospilleindtægt på under 5 mio. kr. til et maksimalt årligt gebyr på 6.151.700 kr. for en bruttospilleindtægt på 500 mio. kr. og derover.
(...)
Den differentierede skala for betaling af det årlige gebyr i spillelovens § 42, stk. 3, skal sikre, at alle spiludbydere uanset størrelse får lige adgang til markedet for væddemål og onlinekasinospil, og at der ikke er spiludbydere, der opnår en konkurrencemæssig fordel på grund af en relativt lavere gebyrbelastning i forhold til spilleindtægten.
Det årlige gebyr skal betales senest en måned efter, at tilladelsen er trådt i kraft, jf. spillelovens § 42, stk. 3. Ikrafttrædelsesdatoen vil fremgå af den enkelte tilladelse.
- Side 379 -
Ansøgere har mulighed for – som alternativ til en tilladelse i henhold til spillelovens § 42, stk. 1 – at ansøge om en indtægtsbegrænset tilladelse til udbud af væddemål eller onlinekasino, jf. spillelovens § 11, stk. 3, § 18, stk. 3, og § 42, stk. 4, 1. led.
(...)
...maksimale grænse på 1.000.000 kr. i bruttospilleindtægt nås inden for den 1-årige periode, må spiludbyderen ophøre med at udbyde spil. Som alternativ til den indtægtsbegrænsede tilladelse kan der ansøges om en fuld tilladelse efter spillelovens § 42, stk. 1, eller ansøges om en fornyet indtægtsbegrænset tilladelse efter udløbet af den 1-årige periode.
(...)
- Side 380 -
...omsætningsbegrænset tilladelse til managerspil, jf. spillelovens § 42, stk. 5, og en indtægtsbegrænset tilladelse til onlinekasino og/eller en indtægtsbegrænset tilladelse til væddemål, dvs. maksimalt tre begrænsede tilladelser, men hvor væddemål på den indtægtsbegrænsede tilladelse ikke udbydes som managerspil, dvs. maksimalt tre begrænsede tilladelser.
Ansøgeren skal ved ansøgning om en indtægtsbegrænset tilladelse betale et gebyr på 50.000 kr. (2010-niveau) til Spillemyndigheden. Gebyret i henhold til spillelovens § 42, stk. 4, reguleres efter § 20 i lov om indkomstskat for personer m.v., se kommentaren til spillelovens § 42, stk. 11. Gebyret udgør 65.500 kr. for ansøgninger indgivet i 2025.
(...)
Gebyret for den indtægtsbegrænsede tilladelse skal indbetales senest samtidig med indgivelse af ansøgningen, jf. spillelovens § 42, stk. 4, 2. led.
(...)
...kr. (2010-niveau) og skal forstås som halvdelen af det fulde beløb. Det vil således til enhver tid være halvdelen af det faktiske gebyr (inkl. reguleringer), der tilbagebetales, jf. spillelovens § 42, stk. 4, 4. led. Gebyret udgør 65.500 kr. for ansøgninger indgivet i 2024, og såfremt ansøgningen ikke imødekommes, vil 32.800 kr. blive tilbagebetalt.
(...)
...spillelovens § 42, stk. 1 og 2, hvor ansøgningsgebyret ikke tilbagebetales – hverken helt eller delvist – hvis ansøgningen ikke imødekommes. Baggrunden er, at ansøgningsgebyret i henhold til spillelovens § 42, stk. 1 og 2, betales for selve behandlingen af ansøgningen. Derfor tilbagebetales gebyret ikke, hvis ansøgningen ikke fuldt ud imødekommes eller ikke
(...)
- Side 381 -
...42, stk. 4, dækker gebyret både behandling af ansøgningen, udstedelse af tilladelse og det efterfølgende tilsyn med tilladelsesindehaveren, hvorfor halvdelen af gebyret tilbagebetales, hvis der gives afslag på ansøgningen. Indehaveren af en indtægtsbegrænset tilladelse skal derfor ikke betale et årligt kontrolgebyr efter spillelovens § 42, stk. 3.
Ansøgere har mulighed for at ansøge om en omsætningsbegrænset tilladelse til udbud af væddemål, jf. spillelovens § 11, stk. 4, og § 42, stk. 5. Tilladelsen baseres på spilleomsætningen i modsætning til den tilladelsestype, der er reguleret i spillelovens § 42, stk. 1, der baseres på den afgiftspligtige spilleindtægt (bruttospilleindtægten).
(...)
En omsætningsbegrænset tilladelse er på samme måde som den indtægtsbegrænsede tilladelse i henhold til spillelovens § 42, stk. 4, en særlig type tilladelse, der er kendetegnet ved, at der gælder begrænsninger i forhold til gyldighedsperioden, den tilladte spilomsætning og tilbagebetalingsprocenten.
(...)
Såfremt den maksimale omsætningsgrænse nås inden for den 1-årige periode, må spiludbyderen ophøre med at udbyde spil. Der kan som alternativ ansøges om en fuld tilladelse efter spillelovens § 42, stk. 1, eller ansøges om en fornyet omsætningsbegrænset tilladelse efter udløbet af den 1-årige periode.
(...)
Den tilladelsestype, der er reguleret i spillelovens § 42, stk. 5, er udarbejdet til brug for managerspil, der hører under spilkategorien væddemål, da de to øvrige tilladelsestyper – den 5-årige tilladelse og den indtægtsbegrænsede
(...)
- Side 382 -
...grænsen på 1 mio. kr. i bruttospilleindtægt, som gælder for den 1-årige indtægtsbegrænsede tilladelsestype, se kommentaren til spillelovens § 42, stk. 4. Den 5-årige tilladelse efter spillelovens § 42, stk. 1, er for omfattende, hvis man kun udbyder managerspil, i forhold til tilsyn og de administrative omkostninger, der er forbundet med tilladelsen.
(...)
En 5-årig væddemålstilladelse i henhold til spillelovens § 42, stk. 1, og en indtægtsbegrænset tilladelse i henhold til spillelovens § 42, stk. 4, vil også kunne omfatte udbud af managerspil.
(...)
En spiludbyder vil kunne opnå både én omsætningsbegrænset tilladelse til managerspil og en indtægtsbegrænset tilladelse til onlinekasino og/eller en indtægtsbegrænset tilladelse til væddemål, jf. spillelovens § 42, stk. 4. Væddemål på den indtægtsbegrænsede tilladelse må dog her ikke udbydes som managerspil.
...Spillemyndigheden. Gebyret i henhold til spillelovens § 42, stk. 5, reguleres løbende efter § 20 i lov om indkomstskat for personer m.v., se kommentaren til spillelovens § 42 e. Gebyret udgør 65.500 kr. for ansøgninger indgivet i 2025, hvilket er det samme, som gælder for den 1-årige indtægtsbegrænsede tilladelsestype, se kommentaren til spillelovens § 42, stk. 4.
(...)
Gebyret dækker de samlede omkostninger ved både behandling af ansøgningen, udstedelse af tilladelsen og tilsyn med tilladelsesindehaveren. Indehaveren af en omsætningsbegrænset tilladelse skal derfor ikke betale et årligt gebyr efter spillelovens § 42, stk. 3.
(...)
Gebyret for den omsætningsbegrænsede tilladelse skal indbetales senest samtidig med indgivelse af ansøgningen, jf. spillelovens § 42, stk. 5, 2. led.
(...)
Hvis Spillemyndigheden giver afslag på en ansøgning om en omsætningsbegrænset tilladelse, vil der i henhold til spillelovens § 42, stk. 5, 2. led, ske en tilbagebetaling af 25.000 kr. (2010-niveu) til ansøgeren. Beløbet på de
(...)
- Side 383 -
...for selve behandlingen af en ansøgning. Derfor tilbagebetales gebyret ikke, hvis ansøgningen ikke fuldt ud imødekommes eller i øvrigt ikke fører til en tilladelse. I spillelovens § 42, stk. 5, dækker gebyret både behandling af ansøgningen og det efterfølgende tilsyn, hvorfor halvdelen af gebyret tilbagebetales, hvis der gives afslag på ansøgningen.
Ansøgere har mulighed for – som alternativ til en tilladelse i henhold til spillelovens § 42, stk. 1 – at ansøge om en indtægtsbegrænset tilladelse til udbud af SMS-konkurrence r, jf. spillelovens § 18 a og § 42, stk. 6, 1. led.
(...)
- Side 384 -
...maksimale grænse på 1.000.000 kr. i bruttospilleindtægt nås inden for den 1-årige periode, må spiludbyderen ophøre med at udbyde spil. Som alternativ til den indtægtsbegrænsede tilladelse kan der ansøges om en fuld tilladelse efter spillelovens § 42, stk. 1 eller ansøges om en fornyet indtægtsbegrænset tilladelse efter udløbet af den 1-årige periode.
Ansøgeren skal ved ansøgning om en indtægtsbegrænset tilladelse betale et gebyr på 50.000 kr. (2010-niveau) til Spillemyndigheden. Gebyret i henhold til spillelovens § 42, stk. 6 reguleres efter § 20 i lov om indkomstskat for personer m.v., se kommentaren til spillelovens § 42 e. Gebyret udgør kr. 65.500 for ansøgninger indgivet i 2025.
(...)
Gebyret for den indtægtsbegrænsede tilladelse skal indbetales senest samtidig med indgivelse af ansøgningen, jf. spillelovens § 42, stk. 6.
(...)
- Side 385 -
...50.000 kr. (2010-niveau) og skal forstås som halvdelen af det fulde beløb. Det vil således til enhver tid være halvdelen af det faktiske gebyr (inkl. reguleringer), der tilbagebetales, jf. spillelovens § 42, stk. 6. Gebyret udgør 65.500 kr. for ansøgninger indgivet i 2025 og såfremt ansøgningen ikke imødekommes, vil 32.800 kr. blive tilbagebetalt.
(...)
...§ 42, stk. 6 dækker gebyret både behandling af ansøgningen, udstedelse af tilladelse og det efterfølgende tilsyn med tilladelsesindehaveren, hvorfor halvdelen af gebyret tilbagebetales, hvis der gives afslag på ansøgningen. Indehaveren af en indtægtsbegrænset tilladelse skal derfor ikke betale et årligt kontrolgebyr efter spillelovens § 42, stk. 3.
Penge- og varegevinster omfattet af indtægts- eller omsætningsbegrænsede tilladelser udstedt efter spillelovens § 11. stk. 3 eller 4 eller § 18, stk. 3 eller § 18 a, skal opgøres til den faktiske udgift for gevinsten, som tilladelsesindehaveren har haft, jf. spillelovens § 42, stk. 7.
- Side 388 -
...åbningstid, var blevet ændret. Tidligere var gebyret reguleret i bekendtgørelse om landbaserede kasinoer og svarede til udgifterne til kontrol af det enkelte kasino. Med den ændrede gebyrstruktur blev der indført en gebyrtrappe for de landbaserede kasinoer, og gebyrerne følger dermed samme struktur for gebyrberegningen for væddemål og onlinekasino.
- Side 391 -
...gebyrer for væddemål, onlinekasino og landbaserede kasinoer var tidligere reguleret i spillelovens § 42, stk. 7. Bestemmelsen i spillelovens § 42, stk. 7, blev oprindelig indsat ved betænkning af den 26. maj 2010. Ved en lovændring den 8. maj 2024 blev bestemmelsen indsat som separat bestemmelse i spillelovens § 42 c med ikrafttræden den 1. juli 2024.
- Side 392 -
...h, og det medfører et niveauspring i gebyrstørrelsen i henhold til gebyrskalaen, efterreguleres det allerede betalte gebyr, således at gebyret betales ud fra den reelle årlige spilleindtægt, jf. spillelovens § 42 c. Spillemyndigheden opkræver således et beløb svarende til forskellen mellem det betalte gebyr og det faktiske gebyr, der skal betales.
...det betalte gebyr i medfør af spillelovens § 42, stk. 3, § 42 b, § 42 g og § 42 h, tilbagebetales et beløb svarende til forskellen mellem det betalte gebyr og det faktiske gebyr, jf. spillelovens § 42 c. Spillemyndigheden vil i den situation refundere et beløb svarende til forskellen mellem det betalte gebyr og det faktiske gebyr, der skal betales.
- Side 393 -
...fastsætte regler om betaling af gebyrer var tidligere reguleret i spillelovens § 42, stk. 10. Ved nr. 467 af den 8. maj 2024 blev bestemmelsen indsat som separat bestemmelse i spillelovens § 42 d med ikrafttræden den 1. juli 2024. Samtidigt blev bestemmelsen udvidet til også at omfatte fastsættelse af gebyrer, der relaterer sig til spilleverandører.
(...)
- Side 394 -
I henhold til ikrafttrædelseslovens § 3, stk. 7, forbliver regler fastsat i medfør af den tidligere gældende bestemmelse i spillelovens § 42, stk. 10, jf. lovbekendtgørelse nr. 1303 af 4. september af 2020, i kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i medfør af spillelovens § 42 d.
...21. juni 2023 om gebyrbetaling til Spillemyndigheden er udstedt med hjemmel i den tidligere gældende bestemmelse i spillelovens § 42, stk. 10, og indeholder regler om betaling af gebyrer for lotteri og klasselotteri. Heraf fremgår det, at der skal betales et årligt gebyr til dækning af bl.a. Spillemyndighedens omkostninger forbundet med tilsyn med
- Side 396 -
...via det årsgebyr, der betales af Danske Spil A/S, Varelotteriet og Landbrugslotteriet, jf. bekendtgørelse nr. 873 af 23. juni 2023 om gebyrbetaling til Spillemyndigheden, hvoraf det fremgår at gebyret også dækker omkostninger forbundet med beskyttelse af spillere mod at udvikle spilafhængighed, herunder oplysning, forebyggelse, selvudelukkelse m.v.
- Side 397 -
...betænkning af den 26. maj 2010. Ved en lovændring den 8. maj 2024 blev bestemmelsen indsat som separat bestemmelse i spillelovens § 42 e med ikrafttræden den 1. juli 2024. Bestemmelsen blev i den forbindelse udvidet, så den også omfatter regulering af ansøgningsgebyrer og årlige gebyrer for spilleverandører, se kommentaren til spillelovens § 42 a.
- Side 398 -
Gebyrerne i spillelovens §§ 42-42 b, 42 g og 42 h, der dækker ansøgningsgebyrer og årlige gebyrer for væddemål, onlinekasino, levering af spil, landbaseret kasino, gevinstgivende spilleautomater og landbaseret bingo reguleres efter § 20 i lov om indkomstskat for personer m.v., hvilket svarer til den generelle indkomstudvikling i samfundet.
- Side 400 -
...pålagt Spillemyndigheden i medfør af hvidvaskloven eller anden lovgivning, Spillemyndighedens omkostninger forbundet med beskyttelse af spillere mod at udvikle afhængighed af spil, herunder oplysning, forebyggelse, selvudelukkelse m.v. og Spillemyndighedens omkostninger forbundet med opdagelse, undersøgelse, forebyggelse og bekæmpelse af aftalt spil.
- Side 401 -
Spillemyndigheden er overfor spiludbyderne tilsynsmyndighed i forhold til hvidvaskloven. Bestemmelsen i spillelovens § 42 f, sikrer, at Spillemyndighedens tilsyn med spiludbydernes overholdelse af hvidvaskregler m.v. kan dækkes af de årlige gebyrbetalinger fra spiludbyderne, der opkræves i henhold til spillelovens §§ 42-42 b, 42 d, 42 g og 42 h.
...skal sikre, at de årligt opkrævede gebyrer i henhold til spillelovens §§ 42-42 b, 42 d, 42 g og 42 h kan anvendes til dækning af Spillemyndighedens omkostninger i forhold til spilafhængighed og dermed bl.a. til oprettelse og drift af Spillemyndighedens spilafhængighedshotline (StopSpillet), se også kommentaren til spillelovens §§ 42 d, 42 g og 42 h.
- Side 404 -
De tidligere gældende bestemmelser i spillelovens § 42, stk. 8 og 9, der ved lovændring den 8. maj 2024 blev ophævet med virkning fra den 1. juli 2024, regulerede det gebyr indehavere af tilladelse til opstilling og drift af gevinstgivende spilleautomater skulle betale til Spillemyndigheden.
(...)
Der skulle i henhold til spillelovens § 42, stk. 8, betales et årligt gebyr pr. spilleautomat. Gebyret udgjorde 573 kr. (2010-niveu) pr. spilleautomat for et kalenderår. Gebyret udgjorde i 2024 723 kr. pr. gevinstgivende spilleautomat, der blev opstillet eller synet efter konstruktive ændringer.
(...)
...opstille, blev taget i brug. Hvis en gevinstgivende spilleautomat blev opstillet og idriftsat i løbet af kalenderåret, var tilladelsesindehaveren ansvarlig for at angive og betale det årlige gebyr pr. gevinstgivende spilleautomat senest ved udgangen af den følgende måned i henhold til den tidligere gældende bestemmelse i spillelovens § 42, stk. 9.
(...)
...synet som følge af foretagne ændringer af spilleautomaten fra den 1. juli 2024 til og med den 31. december 2024, eller som blev opstillet og taget i drift fra den 1. juli 2024 til og med den 31. december 2024. For sådanne spilleautomater fandt de hidtil gældende regler i spillelovens § 42, stk. 8, 9 og 11, anvendelse til og med den 31. december 2024.
(...)
- Side 405 -
I forbindelse med ophævelsen af spillelovens § 42, stk. 8 og 9, blev i stedet bestemmelsen i spillelovens § 42 g indsat i spilleloven med ikrafttræden den 1. januar 2025. Herved blev afgiftsgrundlaget ændret fra antallet af opstillede spilleautomater til den samlede gevinstgivende spilleindtægt.