- Side 362 -
...15. december 2015. Bestemmelsen hjemlede, at skatteministeren kunne fastsætte nærmere regler om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme samt pligt for spiludbydere til at foretage underretninger om mistænkelige transaktioner til SØIK (i dag NSK). Imidlertid blev spillelovens § 41, stk. 3, ophævet ved lov
(...)
- Side 363 -
Bestemmelsen i spillelovens § 41, stk. 1 blev ved lov nr. 467 af den 8. maj 2024 ændret, så bestemmelsen tager højde for de nye krav, der stilles til spilleverandører.
Med henblik på løbende at iværksætte nødvendige foranstaltninger til opfyldelse af lovens beskyttelseshensyn indeholder spillelovens § 41 en generel bemyndigelse. Herefter kan skatteministeren fastsætte nærmere regler for spillene og afviklingen af disse, herunder f.eks. foranstaltninger til beskyttelse af spillerne, kontrolforanstaltning er m.v.
(...)
En række af de bestemmelser, der er indeholdt i f.eks. bekendtgørelse om landbaseret væddemål, bekendtgørelse om onlinevæddemål og bekendtgørelse om onlinekasino er fastsat med hjemmel i spillelovens § 41, stk. 1.
...med hjemmel i spillelovens § 41 bl.a. fastsætte regler om indsatser, gevinster og tilbagebetalingsprocenter, jf. spillelovens § 41, stk. 1. Skatteministeren kan f.eks. fastsætte regler for den maksimale indsats, spilleren kan spille ad gangen på en gevinstgivende spilleautomat og kan fastsætte regler for den laveste tilbagebetalingsprocent i et spil.
- Side 364 -
...sikre, at spillene bliver afviklet på en korrekt måde, at spillerne får de rigtige gevinster, og at tilladelsesindehaveren afregner afgifter korrekt. Bekendtgørelse om landbaseret væddemål, bekendtgørelse om onlinevæddemål og bekendtgørelse om onlinekasino indeholder bl.a. krav til spilsystemerne, der er fastsat med hjemmel i spillelovens § 41, stk. 1.
- Side 365 -
Skatteministeren kan med hjemmel i spillelovens § 41, stk. 1, udstede regler om informationsforpligtelse r for tilladelsesindehavere, registrering af spillere og opbevaring af data i forhold til bl.a. spillernes etablering af en spilkonto/registrering af spillerne.
(...)
...personoplysninger om sig selv slettet ikke finder anvendelse, hvis behandlingen er nødvendig for at overholde en retlig forpligtelse, der kræver behandling i henhold til EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret. Se i øvrigt Datatilsynets afgørelse publiceret den 25. september 2019 vedrørende klage over tilladelsesindehaveren bet365, afgørelse 2019-31-1252.
Skatteministeren kan med hjemmel i spillelovens § 41, stk. 1, bl.a. fastsætte regler vedrørende foranstaltninger til beskyttelse af spillerne og krav til tilladelsesindehaverens klagesagsbehandling.
(...)
- Side 366 -
...spillelovens § 41, stk. 1, fastsættes regler, der skal forhindre, at mindreårige får adgang til at deltage i spil. Bekendtgørelse om onlinevæddemål og bekendtgørelse om onlinekasino indeholder f.eks. regler om ansvarligt spil, herunder spillerens mulighed for at fastsætte indbetalingsgrænse r, udelukke sig selv fra spil og registrere sig i ROFUS.
(...)
Bekendtgørelse om landbaseret væddemål, bekendtgørelse om onlinevæddemål og bekendtgørelse om onlinekasino indeholder f.eks. regler om spillernes klageadgang og tilladelsesindehaverens håndtering af klager, der er fastsat med hjemmel i spillelovens § 41, stk. 1, herunder krav til klagen, behandlingsfrister og opbevaring af dokumentation.
Skatteministeren kan med hjemmel i spillelovens § 41, stk. 1, fastsætte regler for deltagelse i tilladelsesindehaverens udbudte spil for tilladelsesindehaverens ansatte, leverandører og andre personer, der er tilknyttet udviklingen af spillene.
- Side 367 -
...markedsføring, de nærmere betingelser for selve anvendelsen og udformningen af mærket, f.eks. farvevalg, størrelse, placering m.v. og om obligatorisk anvendelse for alle eller bestemte spilområder. Hjemlen omfatter tillige eventuelle fremtidige mærkningsordninger, som vurderes at kunne bidrage til styrkelsen af forbrugerbeskyttelsen på spilområdet.
- Side 368 -
...betalingsformidling af indsatser og gevinster til og fra en ulovlig spiludbyder se kommentaren til spillelovens § 65. Oprindeligt var det tilsyneladende hensigten at udstede regler om autorisering (blokering) af bestemte kreditkorttransaktioner med betaling af indsats til spiludbydere uden tilladelse her i landet. Imidlertid er hjemlen ikke blevet udnyttet.
Skatteministeren kan med hjemmel i spillelovens § 41, stk. 1 fastsætte nærmere regler om spilleverandør er, herunder regler om tekniske forhold til certificering af spil og regler vedrørende forhold, der understøtter tilsynet med spilleverandører.
(...)
...Ændringen er en konsekvens af, at der samtidigt blev indført et krav om, at spilleverandører fra 1. januar 2025 skal have en tilladelse fra Spillemyndigheden til levering af spil til tilladelsesindehavere. Der har i den forbindelse været et behov for at udvide skatteministerens bemyndigelse, så der også kan fastsættes nærmere regler for spilleverandører.
Skatteministeren er bemyndiget til med hjemmel i spillelovens § 41, stk. 2, at fastsætte regler med henblik på opfyldelse eller anvendelse af De Europæiske Fællesskabers retsakter om forhold omfattet af spilleloven.
- Side 396 -
...Over Frivilligt Udelukkede Spillere (ROFUS ), som muliggør, at spillere kan udelukke sig fra spil og drift af Spillemyndighedens spilafhængighedshotline (StopSpillet ), der blev lanceret i januar 2019. Tilføjelsen i § 42 d skal sikre, at gebyret tillige kan anvendes til dækning af Spillemyndighedens omkostninger forbundet med sådanne foranstaltninger.