Bøger, som nævner Spilleloven § 36

Tilgængelighed

- Side 320 -

Kravet skal sikre, at spilleren har mulighed for at orientere sig om spillet og spiludbyderen, inden spilleren deltager i spillet. Herved mindskes f.eks. risikoen for, at spilleren vildledes til at tro, at chancen for at vinde en gevinst er større, end den i realiteten er, se i den forbindelse kommentaren til spillelovens § 36, stk. 1, nr. 1.

Læs på Jurabibliotek



Andre relevante oplysning er

- Side 322 -

Derudover kan der være yderligere krav til, hvilke informationer spillerne skal oplyses om i forbindelse med markedsføringen, se kommentaren til spillelovens § 36.

Læs på Jurabibliotek



Forarbejder m.v.

- Side 329 -

Spillemyndighedens informationsskrivelse nr. 7 af den 4. januar 2012 om spillelovens § 36

Læs på Jurabibliotek



- Side 331 -

Spillebranchen har i 2019 udarbejdet et adfærdskodeks, der fastsætter en række krav, der har til formål yderligere at styrke den sociale ansvarlighed ved udformningen af reklamer. Disse krav supplerer den gældende lovgivning på en række områder, se kommentaren til spillelovens § 36, stk. 2.

Læs på Jurabibliotek


Markedsføringslovens regler

...ikke kan fastlægges endeligt. Bestemmelserne er dynamiske i den forstand, at konkrete markedsføringstiltag løbende skal sammenholdes med, hvad der til enhver tid anses for at være god skik i branchen og på markedet i øvrigt. En overtrædelse af spillelovens § 36 vil også kunne medføre en overtrædelse af bestemmelserne om god skik i markedsføringsloven.

Læs på Jurabibliotek



Spillelovens regler

- Side 332 -

Bestemmelsen i spillelovens § 36, stk. 1, er strafbelagt, jf. spillelovens § 59, stk. 5, nr. 1. Det er således i forbindelse med markedsføring af spil strafbart at tilsidesætte kravene i spillelovens § 36, stk. 1. Straf for overtrædelse af bestemmelsen kan pålægges tilladelsesindehaveren.

Læs på Jurabibliotek



Fremstilling af gevinstchance n

- Side 333 -

Markedsføring af spil skal fremstille gevinstchancen på en korrekt og balanceret måde således, at der ikke skabes et indtryk af, at gevinstchancen er større, end den i realiteten er, jf. spillelovens § 36, stk. 1, nr. 1.

Læs på Jurabibliotek


Spil som underholdning

Markedsføring af spil skal ske på en sådan måde, at spil fremstilles som et underholdningstilbud, jf. spillelovens § 36, stk. 1, nr. 2.

Læs på Jurabibliotek


Markedsføring målrettet umyndige

Markedsføring af spil må hverken i kommunikationsudformning eller medievalg målrettes mod børn og unge under 18 år, jf. spillelovens § 36, stk. 1, nr. 3.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 334 -

...om nye tiltag mod spilafhængighed og justering af spilaftale«, og Spillebranchens Adfærdskodeks vedrørende begrænsning af spilreklamer særligt i tiden omkring børne- og ungdomsudsendelser. Se også Spilreklamenævnets afgørelse af den 6. september 2021 (j.nr. 2020-0851). Se kommentaren til spillelovens § 36, stk. 2, om Spillebranchens Adfærdskodeks.

Læs på Jurabibliotek


Brug af kendte personer

Markedsføring af spil må ikke ved brug af kendte personligheder i strid med sandheden antyde, at deltagelse i spil har bidraget til den kendtes succes, jf. spillelovens § 36, stk. 1, nr. 4.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...i pkt. 8.2 i Spillebranchens Adfærdskodeks, hvoraf det fremgår, at markedsføringsmaterialer ikke ved direkte markedsføring af spil må anvende personer under 25 år eller anvende personer, der af spilleren kan opfattes som »autoriteter«, der har særlig indsigt i spillet. Se kommentaren til spillelovens § 36, stk. 2, om Spillebranchens Adfærdskodeks.

Læs på Jurabibliotek



Løsning af finansielle problemer eller opnåelse af social accept

- Side 335 -

Markedsføring af spil må ikke have et indhold, der giver indtryk af, at deltagelse i spil fremmer en løsning på finansielle problemer eller giver spilleren social accept, jf. spillelovens § 36, stk. 1, nr. 5.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Se endvidere den politisk aftale fra 2018, »Aftale om nye tiltag mod spilafhængighed og justering af spilaftale«, og Spillebranchens Adfærdskodeks fra 2019 vedrørende brugen af social accept som virkemiddel. Se kommentaren til spillelovens § 36, stk. 2.

Læs på Jurabibliotek



- Side 336 -

...der f.eks. i de spilrelaterede bekendtgørelser – bekendtgørelse om landbaserede væddemål, bekendtgørelse om online væddemål og bekendtgørelse om onlinekasino – fastsat regler for bl.a. markedsføring til selvudelukkede spillere, information om ansvarligt spil i markedsføringen og brugen af salgsfremmende foranstaltninger, se nedenfor under punkt 1-3.

Læs på Jurabibliotek



Krav til salgsfremmende foranstaltninger

- Side 339 -

Hvis spiludbyderne gør brug af salgsfremmende foranstaltning er er der en række krav, der skal være opfyldt. Der er i bekendtgørelserne om landbaseret væddemål, onlinevæddemål og onlinekasino – med hjemmel i spillelovens § 36, stk. 2 – fastsat regler om salgsfremmende foranstaltninger.

Læs på Jurabibliotek