- Side 320 -
Kravet skal sikre, at spilleren har mulighed for at orientere sig om spillet og spiludbyderen, inden spilleren deltager i spillet. Herved mindskes f.eks. risikoen for, at spilleren vildledes til at tro, at chancen for at vinde en gevinst er større, end den i realiteten er, se i den forbindelse kommentaren til spillelovens § 36, stk. 1, nr. 1.
- Side 322 -
Derudover kan der være yderligere krav til, hvilke informationer spillerne skal oplyses om i forbindelse med markedsføringen, se kommentaren til spillelovens § 36.
- Side 329 -
Spillemyndighedens informationsskrivelse nr. 7 af den 4. januar 2012 om spillelovens § 36
- Side 331 -
Spillebranchen har i 2019 udarbejdet et adfærdskodeks, der fastsætter en række krav, der har til formål yderligere at styrke den sociale ansvarlighed ved udformningen af reklamer. Disse krav supplerer den gældende lovgivning på en række områder, se kommentaren til spillelovens § 36, stk. 2.
...ikke kan fastlægges endeligt. Bestemmelserne er dynamiske i den forstand, at konkrete markedsføringstiltag løbende skal sammenholdes med, hvad der til enhver tid anses for at være god skik i branchen og på markedet i øvrigt. En overtrædelse af spillelovens § 36 vil også kunne medføre en overtrædelse af bestemmelserne om god skik i markedsføringsloven.
- Side 332 -
Bestemmelsen i spillelovens § 36, stk. 1, er strafbelagt, jf. spillelovens § 59, stk. 5, nr. 1. Det er således i forbindelse med markedsføring af spil strafbart at tilsidesætte kravene i spillelovens § 36, stk. 1. Straf for overtrædelse af bestemmelsen kan pålægges tilladelsesindehaveren.
- Side 333 -
Markedsføring af spil skal fremstille gevinstchancen på en korrekt og balanceret måde således, at der ikke skabes et indtryk af, at gevinstchancen er større, end den i realiteten er, jf. spillelovens § 36, stk. 1, nr. 1.
Markedsføring af spil skal ske på en sådan måde, at spil fremstilles som et underholdningstilbud, jf. spillelovens § 36, stk. 1, nr. 2.
Markedsføring af spil må hverken i kommunikationsudformning eller medievalg målrettes mod børn og unge under 18 år, jf. spillelovens § 36, stk. 1, nr. 3.
(...)
- Side 334 -
...om nye tiltag mod spilafhængighed og justering af spilaftale«, og Spillebranchens Adfærdskodeks vedrørende begrænsning af spilreklamer særligt i tiden omkring børne- og ungdomsudsendelser. Se også Spilreklamenævnets afgørelse af den 6. september 2021 (j.nr. 2020-0851). Se kommentaren til spillelovens § 36, stk. 2, om Spillebranchens Adfærdskodeks.
Markedsføring af spil må ikke ved brug af kendte personligheder i strid med sandheden antyde, at deltagelse i spil har bidraget til den kendtes succes, jf. spillelovens § 36, stk. 1, nr. 4.
(...)
...i pkt. 8.2 i Spillebranchens Adfærdskodeks, hvoraf det fremgår, at markedsføringsmaterialer ikke ved direkte markedsføring af spil må anvende personer under 25 år eller anvende personer, der af spilleren kan opfattes som »autoriteter«, der har særlig indsigt i spillet. Se kommentaren til spillelovens § 36, stk. 2, om Spillebranchens Adfærdskodeks.
- Side 335 -
Markedsføring af spil må ikke have et indhold, der giver indtryk af, at deltagelse i spil fremmer en løsning på finansielle problemer eller giver spilleren social accept, jf. spillelovens § 36, stk. 1, nr. 5.
(...)
Se endvidere den politisk aftale fra 2018, »Aftale om nye tiltag mod spilafhængighed og justering af spilaftale«, og Spillebranchens Adfærdskodeks fra 2019 vedrørende brugen af social accept som virkemiddel. Se kommentaren til spillelovens § 36, stk. 2.
- Side 336 -
...der f.eks. i de spilrelaterede bekendtgørelser – bekendtgørelse om landbaserede væddemål, bekendtgørelse om online væddemål og bekendtgørelse om onlinekasino – fastsat regler for bl.a. markedsføring til selvudelukkede spillere, information om ansvarligt spil i markedsføringen og brugen af salgsfremmende foranstaltninger, se nedenfor under punkt 1-3.
- Side 339 -
Hvis spiludbyderne gør brug af salgsfremmende foranstaltning er er der en række krav, der skal være opfyldt. Der er i bekendtgørelserne om landbaseret væddemål, onlinevæddemål og onlinekasino – med hjemmel i spillelovens § 36, stk. 2 – fastsat regler om salgsfremmende foranstaltninger.