- Side 269 -
...som kan karakteriseres som en indsamling og uanset om hvervning foregår offentligt eller under mere lukkede former. I forbindelse med den delvise liberalisering pr. 1. januar 2012 blev forbuddet mod pyramidespil flyttet til spilleloven. Bestemmelsen i spillelovens § 24 svarer til § 5a i den tidligere lov om offentlige indsamlinger og pyramidespil.
- Side 270 -
...deltageres bekostning. Derudover er arrangementerne uden et reelt erhvervsmæssigt indhold, men har alene en omfordeling af værdier for øje – og ofte til fordel for en lille gruppe af (professionelle) bagmænd, der udnytter deltagernes manglende erfaring eller indsigt. Dette er baggrunden for, at pyramidespil er forbudt, jf. spillelovens § 24, stk. 1, 1. pkt.
- Side 271 -
I følge spillelovens § 24, stk. 1, 2. pkt., skal der ved pyramidespil forstås et pyramidalsk opbygget arrangement, hvor
- Side 272 -
Endelig er det en betingelse, at den økonomiske vinding hovedsagelig hidrører fra indsats fra deltagere, der efterhånden indtræder i arrangementet. Der er således kun tale om ulovligt pyramidespil efter spillelovens § 24, når den økonomiske gevinst hovedsagelig stammer fra f.eks. ny kapital fra nye deltagere.