- Side 149 -
...i henhold til spillelovens § 5, stk. 1, nr. 8, defineret som et spil, der indgås mellem spilleren og spiludbyderen ved brug af fjernkommunikation. Bingo via f.eks. tv eller internet er således pr. definition et onlinespil. Efter liberaliseringen kan onlinebingo alene udbydes via en tilladelse til onlinekasino, se kommentaren til spillelovens § 18.
- Side 160 -
...spillelovens § 6 og Danske Licens Spil A/S har en tilladelse til udbud af væddemål (landbaseret og online) og onlinekasino i henhold til spillelovens §§ 11 og 18. Men virkning fra den 1. april 2022 er tillige Klasselotteriet et 100 % ejet datterselskab af Danske Spil, der har en tilladelse til udbud af klasselotterier i henhold til spillelovens § 8.
- Side 243 -
...tilføjet, at onlinekasinoer tillige kan udbyde onlinebingo. Denne tilføjelse trådte i kraft pr. 1. januar 2018. Spillelovens § 18, stk. 3, blev indsat i forbindelse med en lovændring den 8. maj 2024 og trådte i kraft den 1. juli 2024. Bestemmelsen i § 18, stk. 5 blev indsat i spilleloven i ved samme lovændring og trådte i kraft den 1. januar 2025.
- Side 244 -
...pr. 1. januar 2018 kan dette spil ligeledes udbydes med en tilladelse til onlinekasino. Der kan dermed som udgangspunkt udbydes de samme spil som i landbaserede kasinoer – bortset fra onlinebingo, der ikke kan udbydes i et landbaseret kasino, se punkt 2 nedenfor. Se også kommentaren til spillelovens § 18, stk. 4, om tilladelse til yderligere spil.
(...)
...tilladelser og vedrører forskellige markeder. Det er således i henhold til bekendtgørelse om onlinekasino alene muligt at udbyde de lotterispil, der er direkte nævnt i spillelovens § 18, stk. 1. Se endvidere kommentaren til spillelovens § 18, stk. 4, om muligheden for at udbyde andre kombinationsspil end dem, der er nævnt i spillelovens § 18, stk. 1.
- Side 246 -
...kan f.eks. komme på tale, hvis undersøgelserne af ansøgerens forhold rejser tvivl om opfyldelse af kravene i henhold til spillelovgivningen, herunder ansøgerens soliditet, evne til at drive spil økonomisk ansvarligt eller evne til at drive virksomhed med spil på en forsvarlig måde. En kortere tilladelsesperiode kan være et alternativ til et afslag.
(...)
Desuden fremgår det af spillelovens § 18, stk. 2, at en tilladelses varighed ikke bestemmes af spillelovens § 18, stk. 2, hvis der er tale om en indtægtsbegrænset tilladelse, hvor tilladelsesperioden maksimalt er 1 år, se kommentaren til spillelovens § 18, stk. 3.
(...)
- Side 247 -
Udover en tilladelse på 5 år er det endvidere muligt at opnå en tilladelse af maksimalt et års varighed enten i form af en indtægtsbegrænset tilladelse eller en omsætningsbegrænset tilladelse, se kommentaren til spillelovens § 18, stk. 3 og 4.
...gives som en indtægtsbegrænset tilladelse med en varighed på op til 1 år ad gangen, jf. spillelovens § 18, stk. 3. Ved en indtægtsbegrænset tilladelse må tilladelsesindehaveren maksimalt opnå en samlet afgiftspligtig spilleindtægt på 1 mio. kr. ved det tilladte spiludbud, og spilleomsætningen må ikke overstige 10 mio. kr. inden for tilladelsesperioden.
(...)
...dog hovedsageligt regulerede det gebyr, der skulle betales i forbindelse med ansøgningen om en indtægtsbegrænset tilladelse. Med indførelsen af spillelovens § 18, stk. 3, er indtægtsbegrænsede tilladelser fra den 1. juli 2024 reguleret i en selvstændig hjemmel. Den gældende bestemmelse i spillelovens § 42, stk. 4, regulerer fortsat gebyrbetalingen.
(...)
Før indførelsen af bestemmelsen i spillelovens § 18, stk. 3, var der ikke et krav om, at den maksimale spilleomsætning ikke måtte overstige 10 mio. kr. Formålet med omsætningsbegrænsningen er at medvirke til at holde pengestrømmen i en indtægtsbegrænset tilladelse på et niveau, hvor den stemmer overens med det beløb, der er afsat til tilsynet.
(...)
- Side 248 -
Indtægtsbegrænsede tilladelser i henhold til spillelovens § 18, stk. 3, er omfattet af spilleloven, men er undtaget fra bekendtgørelse om onlinekasino.
Udover de spil, der er direkte nævnt i spillelovens § 18, stk. 1, kan der efter spillelovens § 18, stk. 4, gives tilladelse til andre former for spil, ligesom den enkelte tilladelse kan begrænses til en eller flere spilformer.
(...)
...lotterispil, der er nævnt i spillelovens § 18, stk. 1. Som udgangspunkt skal der i praksis ikke søges særskilt om tilladelse til at udbyde yderligere kombinationsspil, såfremt tilladelsesindehaver allerede er indehaver af en onlinekasinotilladelse. Det er dog tilladelsesindehaverens ansvar at sikre, at et spil kan anses for at være et kombinationsspil.
...spilleverandør, der har tilladelse fra Spillemyndigheden, jf. spillelovens § 24 a, eller hvis tilladelsesindehaveren udbyder egne onlinekasinospil, jf. spillelovens § 24 a, stk. 3, og spillelovens § 18, stk. 5. En tilladelsesindehaver må dermed ikke udbyde spil fra en spilleverandør, der ikke har en tilladelse, se kommentaren til spillelovens § 24 a.
(...)
Spillelovens § 18 indeholdt før lovændringen ved lov nr. 467 af den 8. maj 2024 ikke et krav til, hvilke spilleverandører tilladelsesindehavere med tilla-