Bøger, som nævner Spilleloven § 10

- Side 149 -

Både klasselotterier, se kommentaren til spillelovens § 8, og almennyttige lotterier, herunder landbaseret bingo, se kommentaren til spillelovens § 10, har haft tilladelse eller adgang til at udbyde disse spil, længe før Danske Spil fik tilladelse til at udbyde lotterier.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...opfylder kravene, kan opnå en tilladelse til udbud af landbaseret bingo. For almennyttigt lotteri er det i henhold til tilladelsen et krav, at tilladelsesindehaver donerer hele overskuddet til almennyttige formål og lever op til fastsatte minimumsdonationskrav. Formålet med Danske Spil og fordelingen af overskuddet er fastlagt i ejerskabsloven og udlod-

Læs på Jurabibliotek



Monopol på klasselotteri

- Side 154 -

Afgrænsningen mellem et klasselotteri, et lotteri og et almennyttigt lotteri er væsentlig i forhold til at adskille, hvilke lotterier der kan udbydes med en tilladelse i henhold til spillelovens § 8 (klasselotteri), i henhold til spillelovens § 6 (lotteri) og i henhold til spillelovens § 10 (almennyttigt lotteri).

Læs på Jurabibliotek



Tidligere gældende regler

- Side 164 -

...arrangement af højst 2 dages varighed og med en maksimal samlet salgssum på 250.000 kr. eller 3) en tilladelse til afholdelse af flere lotterier i forbindelse med ét arrangement af højst 7 dages varighed, og når lotterierne blev afholdt i forbindelse med et landsdækkende radio- og tv-program, hvor formålet var indsamling til fordel for velgørenhed.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...Spillemyndigheden. Sådanne lotterier kunne afholdes to gange årligt og forudsatte, at den samlede salgssum ikke oversteg 20.000 kr. pr. lotteri, og at foreningens formål ikke udelukkende eller fortrinsvis var at afholde almennyttige lotterier. Derudover krævede det, at arrangementet var anmeldt til Spillemyndigheden senest 14 dage før afholdelsen.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 165 -

...tidligere bestemmelse i spillelovens § 10, stk. 2 og den tidligere gældende bekendtgørelse om almennyttige lotterier kunne foreninger m.v. uden forudgående tilladelse eller anmeldelse afholde almennyttige lotterier. Dette forudsatte i henhold til § 8, stk. 1, nr. 1-5 i den tidligere gældende bekendtgørelse om almennyttige lotterier imidlertid følgende:

Læs på Jurabibliotek



Politisk aftale om almennyttige lotterier

- Side 167 -

...med virkning fra den 1. januar 2025. Dermed bortfaldt kravet om, at en forening m.v., udover afholdelse af f.eks. landbaseret bingo og banko, også skal afholde og løbende kunne dokumentere afholdelsen af andre aktiviteter for medlemmerne. Dette krav, der nu er bortfaldet, var omdrejningspunktet i de tre afgørelser, der er omtalt ovenfor i punkt 2.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...under punkt 1. Efter de gældende regler, der trådte i kraft den 1. januar 2025, kræver udbud af almennyttigt lotteri i henhold til spillelovens § 10 en tilladelse. Samtidig blev opdelingen mellem offentlige lotterier og foreningslotterier ophævet, så der ikke længere stilles krav til medlemskab af en forening for at kunne deltage i et foreningslotteri.

Læs på Jurabibliotek



Tilladelseskategorier

- Side 168 -

Kravene til de almennyttige lotterier afhænger af den årlige salgssum, således at kravene gradvist øges i takt med, at salgssummen stiger. Spillelovens § 10 regulerer de tre tilladelseskategorier, se kommentaren til spillelovens § 10, stk. 2-4.

Læs på Jurabibliotek


Øvrige bemærkninger

...Tilladelse til afholdelse af lotteri i henhold til spillelovens § 10, stk. 3 og stk. 4 kan gives til foreninger, fonde, selvejende institutioner og virksomheder, dog ikke enkeltmandsvirksomheder og personligt ejede mindre virksomheder, da disse har en konstruktion, hvor virksomheden og ejeren er identiske, se kommentaren til spillelovens § 10, stk. 3 og 4.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 169 -

...2025. Hvis Spillemyndigheden ved behandlingen af ansøgningen vurderer, at den kan imødekommes, afløses den foreløbige tilladelse af en egentlig tilladelse efter de almindelige regler herom. Hvis Spillemyndigheden konstaterer, at ansøgningen ikke kan imødekommes, bortfalder den foreløbige tilladelse og ansøgeren vil ikke længere kunne udbyde spillet.

Læs på Jurabibliotek



Krav om tilladelse

- Side 170 -

...kommentaren til spillelovens § 3, stk. 3. Dette er en væsentlig ændring i forhold til tidligere gældende regler, hvor foreninger i medfør af § 8 i bekendtgørelse nr. 1288 af 29. november 2019 om almennyttige lotterier, uden forudgående anmeldelse eller tilladelse under særlige betingelser kunne afvikle lotteri for deres medlemmer, se punkt 1 ovenfor.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 171 -

5, i bekendtgørelse om almennyttige lotterier. Det kan f.eks. være, hvis tilladelsesindehaver ikke har opnået minimumsudlodning en i henhold til spillelovens § 10, stk. 3 og 4, under en tidligere tilladelse, men kan beskrive, hvordan tilladelsesindehaver fremadrettet kan afvikle almennyttigt lotteri efter reglerne.

Læs på Jurabibliotek


Almennyttigt formål

...spillelovens § 10, stk. 1, at tilladelse kan gives til afholdelse af landbaseret lotteri til fordel for et velgørende eller almennyttigt formål. Begrebet almennyttige formål rummer ligeledes begrebet velgørende formål. Et velgørende eller almenvelgørende formål vil derfor være indeholdt i definitionen på et almennyttigt formål i spillelovgivningen.

Læs på Jurabibliotek



Politisk formål

- Side 172 -

I henhold til spillelovens § 10, stk. 1, kan der gives tilladelse til et politisk parti, der afholder landbaseret lotteri til fordel for sig selv.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Den tidligere gældende bestemmelse i spillelovens § 10 indeholdt et forbud mod, at politiske partier måtte udbyde lotteri til fordel for partiet selv. Med virkning fra den 1. januar 2025 blev dette forbud ophævet.

Læs på Jurabibliotek


Udbud af lotteri

...hvor gevinstchancen udelukkende beror på tilfældighed, se i den forbindelse kommentaren til spillelovens § 5, stk. 1, nr. 2. Dog kan der efter spillelovens § 10 ikke udbydes alle typer af lotteri, da udbuddet er begrænset. Det almennyttige lotteri kan ikke afholdes som et klasselotteri, se i den forbindelse kommentaren til spillelovens § 10, stk. 6.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Lotteri kan i henhold til spillelovens § 10 udbydes med og uden forhåndstrækning. Ved et lotteri med forhåndstrækning forstås lotteri, hvor deltagerne straks efter, at købet er foretaget, kan se, om der er en gevinst. Ved lotteri

Læs på Jurabibliotek



Landbaseret lotteri

- Side 173 -

...afholdes som landbaseret lotteri. I spillelovens § 5, stk. 1, nr. 9, defineres landbaserede spil som spil, der indgås ved, at en spiller og en spiludbyder mødes fysisk. Der skal være et fysisk element, når spillet afvikles landbaseret, f.eks. at spillet udbydes på fysiske lokationer, eller hvor der fysisk er stillet lokaler eller udstyr til rådighed.

Læs på Jurabibliotek



Donation

- Side 174 -

...det i forhold til alle tre tilladelseskategorier i henhold til spillelovens § 10, stk. 2-4, et krav, at hele overskuddet fra lotteriet udloddes til det eller de formål, der er givet tilladelse til, jf. spillelovens § 10, stk. 1. Derudover er der for to af kategorierne krav til overskuddets størrelse, se kommentaren til spillelovens § 10, stk. 3 og 4.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Overtrædelse af bestemmelsen i spillelovens § 10, stk. 1, 2 pkt. er strafbelagt, jf. spillelovens § 59, stk. 5, nr. 1. Straf for overtrædelse af bestemmelsen vil kunne pålægges tilladelsesindehaveren.

Læs på Jurabibliotek


Tilladelsesindehaver

I henhold til spillelovens § 10, stk. 2, kan der gives tilladelse til foreninger og offentligt støttede enheder, hvor lotteriet har en årlig salgssum fra og med 15.000 kr. til og med 200.000 kr.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Tilladelse til afholdelse af lotteri efter denne kategori kan gives til foreninger med cvr-nummer eller SE-nummer og offentligt støttede enheder, jf. spillelovens § 10, stk. 2.

Læs på Jurabibliotek



Årlig salgssum

- Side 175 -

Der kan opnås en tilladelse i henhold til spillelovens § 10, stk. 2, hvis den årlige salgssum ligger i intervallet fra 15.000 kr. til og med 200.000 kr. Den årlige salgssum svarer til bruttoomsætningen fra lotteriet, og er dermed inklusiv de præmier, der skal udbetales i forbindelse med lotteriets afvikling.

Læs på Jurabibliotek



Ulønnet frivilligt arbejde

- Side 176 -

...lotteriafviklingen, ikke må modtage løn herfor. Der kan dog afholdes mindre udgifter til servicering af ulønnet arbejdskraft i form af f.eks. forplejning i begrænset omfang. Det betyder samtidigt, at der i regnskabet ikke kan fratrækkes udgifter til sælgere af lotteriet, f.eks. løn eller provision til spejdere, som sælger lodsedler for tilladelsesindehaver.

Læs på Jurabibliotek


Spiludbuddets omfang

Der stilles for den tilladelseskategori, der er reguleret i spillelovens § 10, stk. 2, ikke krav om, hvor mange lotterier der kan afholdes i tilladelsesperioden, beregnet på baggrund af 12 måneder. På samme måde er der ingen begrænsninger i, hvor mange lotterier afviklet som bingo, der kan afholdes i løbet af tilladelsesperioden.

Læs på Jurabibliotek


Gevinst er

...lotterier fastsat krav om, at gevinsterne i lotteri afholdt i henhold til spillelovens § 10, stk. 2, kun kan udgøre varegevinster og gavekort. Der er et forbud mod kontantgevinster i denne tilladelseskategori, og et forbud mod, at gavekort kan omveksles til kontanter. Den tilladte maksimale gevinstværdi er 750 kr. for varegevinster og 200 kr. for gavekort.

Læs på Jurabibliotek


Overskud

Da formålet med lotteriet er, at afviklingen sker til fordel for almennyttige formål eller et politisk parti, er det et krav, at der opnås et økonomisk overskud. Der er dog for denne kategori ikke fastsat et krav til overskuddets størrelse i modsætning til de tilladelseskategorier, der er reguleret i henhold til spillelovens § 10, stk. 3 og 4.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 177 -

...foreningers mulighed for at overføre midler fra et almennyttigt lotteri til senere anvendelse. Det betyder, at udbydere, som ikke i sig selv er almennyttige, ikke skal kunne beholde hele eller dele af overskuddet fra et almennyttigt lotteri som en hensættelse til egenkapitalen til brug for løbende driftsudgifter eller andre økonomiske dispositioner.

Læs på Jurabibliotek


Tilladelsesindehaver

...SE-nummer, og hvor lotteriet har en årlig salgssum fra og med 15.000 kr. til og med 5.000.000 kr., jf. spillelovens § 10, stk. 3. Tilladelse kan dog ikke gives til enkeltmandsvirksomheder eller personligt ejede mindre virksomheder, da disse har en konstruktion, som gør, at ejeren er identisk med virksomheden. Se kommentaren til spillelovens § 10, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek



Spiludbuddets omfang

- Side 178 -

...tilladelsesperioden, jf. § 19 i bekendtgørelse om almennyttige lotterier. Tilladelsesindehaver vil frit kunne vælge, hvornår i løbet af de 12 måneder, at lotterierne skal afvikles. Lotterierne kan således afholdes samtidig, overlappende eller særskilt. En tilladelsesindehaver, som får en tilladelse med en løbetid på 3 år, kan afholde 12 lotterier for hver 12 måneder.

Læs på Jurabibliotek



Overskud

- Side 179 -

...minimum skal udgøre 35 pct. af salgssummen, jf. spillelovens § 10, stk. 3. Efter de tidligere gældende regler var der ikke et minimumsdonationskrav ​, herunder et krav til overskuddets størrelse, når bingo og banko blev afholdt af en forening, hvor alene foreningens medlemmer kunne deltage, og hvor overskuddet blev doneret til almennyttige formål.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Overtrædelse af bestemmelsen i spillelovens § 10, stk. 3, 2. pkt. og 3. pkt. er strafbelagt, jf. spillelovens § 59, stk. 5, nr. 1. Straf for overtrædelse af bestemmelserne vil kunne pålægges tilladelsesindehaveren.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Hele overskuddet fra lotteriet skal gå til det eller de almennyttige formål eller det politiske parti, der er givet tilladelse til, se kommentaren til spillelovens § 10, stk. 1. Det betyder, at hvis overskuddet overstiger minimumsbeløbet, skal det overskydende del af overskuddet tillige udloddes.

Læs på Jurabibliotek



Tilladelsesindehaver

- Side 180 -

...SE-nummer, og hvor lotteriet har en årlig salgssum over 5.000.000 kr. til og med 100.000.000 kr., jf. spillelovens § 10, stk. 4. Tilladelse kan dog ikke gives til enkeltmandsvirksomheder eller personligt ejede mindre virksomheder, da disse har en konstruktion, som gør, at ejeren er identisk med virksomheden, se kommentaren til spillelovens § 10, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek


Spiludbuddets omfang

...to tilladelseskategorier, der er reguleret i henhold til spillelovens § 10, stk. 3 og 4, maksimalt at afholde 12 lotterier for hver 12 måneder af tilladelsesperioden, jf. § 19 i bekendtgørelse om almennyttige lotterier. Tilladelsesindehaver vil frit kunne vælge, hvornår i løbet af de 12 måneder, at lotterierne skal afvikles. Lotterierne kan således

Læs på Jurabibliotek



Overskud

- Side 182 -

...minimum skal udgøre 35 pct. af salgssummen, jf. spillelovens § 10, stk. 4. Efter de tidligere gældende regler var der ikke et minimumsdonationskrav ​, herunder et krav til overskuddets størrelse, når bingo og banko blev afholdt af en forening, hvor alene foreningens medlemmer kunne deltage, og hvor overskuddet blev doneret til almennyttige formål.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Hele overskuddet fra lotteriet skal gå til det eller de almennyttige formål eller det politiske parti, der er givet tilladelse til, se kommentaren til spillelovens § 10, stk. 1. Det betyder, at hvis overskuddet overstiger minimumsbeløbet, skal det overskydende del af overskuddet tillige udloddes.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Overtrædelse af bestemmelsen i spillelovens § 10, stk. 4, 2. pkt. er strafbelagt, jf. spillelovens § 59, stk. 5, nr. 1. Straf for overtrædelse af bestemmelserne vil kunne pålægges tilladelsesindehaveren.

Læs på Jurabibliotek


Som det fremgår af spillelovens § 5 omfatter definitionen på et lotteri også et klasselotteri, jf. spillelovens § 5, stk. 1, nr. 2. Imidlertid præciseres det i spillelovens § 10, stk. 6, at foreninger m.v., som må udbyde almennyttige lotteri-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 183 -

er i henhold til spillelovens § 10, stk. 2-4, ikke kan udbyde lotteriet som et klasselotteri.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...bestemmelse i spillelovens § 10, stk. 3. Denne tilføjelse blev indført ved Lov nr. 1574 af den 15. december 2015 og trådte i kraft 1. juli 2016. Det blev dermed præciseret, at det kun er de tre selskaber, der udtrykkeligt er nævnt i § 8 (Danske Spil A/S (Klasselotteriet), Landbrugslotteriet og Varelotteriet), der har tilladelse til at udbyde klasselotteri.

Læs på Jurabibliotek


...regler om, hvorledes lotterierne skal afvikles. Det kan f.eks. være krav til de enkelte tilladelseskategorier, herunder regler om lotteriudbuddets form, størrelse, gevinststruktur, vindertrækning, regnskabskrav, tekniske krav, krav til betalingsmidler, krav til markedsføring og mærkningsordning, krav om åbningstider og krav til overskuddets udlodning.

Læs på Jurabibliotek



Markedsføring

- Side 187 -

...mængderabat inden en given dato, eller at der gives adgang til ekstratrækninger under givne betingelser m.m. Dette har til hensigt at skabe gennemsigtighed og være forbrugerbeskyttende. Dette vurderes relevant henset til den udvikling, der er for området af almennyttige lotterier, hvor der ses et øget brug af tilbud og rabatkonstruktioner for at øge salget.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...Spillemyndighedens mærkningsordning anvendes for lotteri med krav til overskuddets størrelse, se kommentaren til spillelovens § 10, stk. 3 og 4. For lotteri uden krav til overskuddets størrelse, se kommentaren til spillelovens § 10, stk. 2, er der ikke et tilsvarende krav, men tilladelsesindehaver kan vælge at anvende Spillemyndighedens mærkningsordning.

Læs på Jurabibliotek



Tidligere gældende regler

- Side 189 -

...landbaseret bingo på det liberaliserede marked. Bestemmelsen trådte i kraft den 1. januar 2025. Før 1. januar 2025 var det kun tilladt for monopolselskaberne, Danske Spil, Klasselot-teriet, Varelotteriet og Landbrugslotteriet efter spillelovens § 6 og § 8, samt velgørende eller almennyttigt lotteri efter spillelovens § 10, at udbyde landbaseret lotteri.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Landbaseret bingo kunne tidligere alene udbydes efter reglerne om almennyttigt lotteri i spillelovens § 10, og bekendtgørelse nr. 1288 af 29. november 2019 om almennyttigt lotteri.

Læs på Jurabibliotek



Politisk aftale om landbaseret bingo

- Side 190 -

Der blev derfor opnået enighed om, at det skulle være muligt at afholde landbaseret bingo på det liberaliserede marked uden at skulle leve op til kravene til almennyttigt lotteri, se kommentaren til spillelovens § 10.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Udbuddet af landbaseret bingo på det liberaliserede marked er underlagt andre krav end bingo, der udbydes som almennyttigt lotteri, både i forhold til alderskrav, krav til donation, overskud samt betaling af gebyrer og afgifter, se kommentaren til spillelovens § 10.

Læs på Jurabibliotek


Øvrige bemærkninger

...jf. § 2 i bekendtgørelse om landbaseret bingo. Dette skal ses i sammenhæng med, at der alene stilles få og lempelige krav til, hvordan spillet og vindertrækningen foretages, og er således begrundet i forbrugerbeskyttende hensyn. Se endvidere kommentaren til spillelovens § 10, stk. 7 om yderligere regler fastsat i bekendtgørelse om landbaseret bingo.

Læs på Jurabibliotek



Udbud af spil

- Side 191 -

...lotteri i henhold til spillelovens § 10. Dette betyder, at det for de liberaliserede bingospil kun er tilladt at udbyde sidelotteri, sidespil eller pausespil, hvis disse har en konstruktion, som kan omfattes af definitionen af bingo. Eventuelle sidelotterier, som er bingo, vil derfor kunne afvikles som selvstændige bingospil til et bingoarrangement.

Læs på Jurabibliotek



- Side 197 -

...landbaseret bingo på det liberaliserede marked. Bestemmelsen trådte i kraft den 1. januar 2025. Før 1. januar 2025 var det kun tilladt for monopolselskaberne, Danske Spil, Klasselotteriet, Varelotteriet og Landbrugslotteriet efter spillelovens § 6 og § 8, samt velgørende eller almennyttigt lotteri efter spillelovens § 10, at udbyde landbaseret lotteri.

Læs på Jurabibliotek



- Side 199 -

...landbaseret bingo på det liberaliserede marked. Bestemmelsen trådte i kraft den 1. januar 2025. Før 1. januar 2025 var det kun tilladt for monopolselskaberne, Danske Spil, Klasselotteriet, Varelotteriet og Landbrugslotteriet efter spillelovens § 6 og § 8, samt velgørende eller almennyttigt lotteri efter spillelovens § 10, at udbyde landbaseret lotteri.

Læs på Jurabibliotek



Udbud af spil

- Side 234 -

...spillelovens § 5, stk. 1, nr. 2, 3 og 7. Bingo, som er omfattet af en tilladelse til onlinekasino, er imidlertid ikke omfattet af en tilladelse til landbaseret kasino, men kan i stedet udbydes landbaseret som almennyttigt lotteri, se kommentaren til spillelovens § 10, eller som landbaseret (liberaliseret) bingo, se kommentaren til spillelovens § 10 a.

Læs på Jurabibliotek