- Side 647 -
...regnskabsmateriale samt korrespondance og andre dokumenter, der kan have betydning for opgørelsen af afgiften. Der vil således kunne foretages eftersyn i lokaler, der ligger andre steder end der, hvor eksempelvis spillet gennemføres, men som benyttes til f.eks. administrative aktiviteter i forbindelse med arrangementet, herunder kontorlokaler og beboelseslokaler.
(...)
...principper, at der i hvert enkelt tilfælde skal foretages en konkret vurdering af, om indgrebet er nødvendigt, og om formålet med undersøgelsen står i rimeligt forhold til undersøgelsens indgribende karakter. Det vil derfor kun i helt særlige tilfælde kunne komme på tale at foretage husundersøgelse af f.eks. lokaler, der anvendes til privat beboelse.
(...)
...spilleafgiftslovens § 30, stk. 1, vil skulle foretages under iagttagelse af reglerne i lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter. Der skal særligt peges på lovens § 9, hvoraf det bl.a. følger, at hvis en enkeltperson eller juridisk person med rimelig grund mistænkes for at have begået en strafbar lovovertrædelse, kan
- Side 648 -
Spilleafgiftslovens § 30, stk. 2, medfører, at indehavere og personale m.v. i de registreringspligtige virksomheder skal yde Skatteforvaltningen vejledning og hjælp under et kontroleftersyn, samt udlevere eller indsende det efterspurgte materiale til Skatteforvaltningen.
(...)
Det følger af bestemmelsen i spilleafgiftslovens § 30, stk. 2, og almindelige forvaltningsretlige principper, at der i hvert enkelt tilfælde skal foretages en konkret vurdering af, om det er nødvendigt at indhente de pågældende oplysninger for at udøve tilsyn med, at lovens regler bliver overholdt.
I henhold til spilleafgiftslovens § 30, stk. 3, er de registreringspligtige personer og selskaber m.v. (juridiske personer) forpligtede til på anmodning fra Skatteforvaltningen at udlevere eller fremsende forretningsbøger, øvrigt regnskabsmateriale, korrespondance og andre dokumenter, der kan have betydning for opgørelsen af afgiften.
- Side 649 -
...Skatteforvaltningen de til brug for afgiftskontrollen nødvendige oplysninger. Endvidere skal leverandører og udlejere af materiel m.v., herunder software, efter anmodning give oplysninger til Skatteforvaltningen om deres leverancer til spiludbydere. Der vil alene være tale om specifikke oplysninger, som er nødvendige for kontrollen med afgiftsbetalingen.
...Bestemmelsen skønnes nødvendig bl.a. af hensyn til bekæmpelse af hvidvask af penge. Skatteforvaltningens anvendelse af oplysningspligten overfor pengeinstitutter, advokater m.v. vil kun blive benyttet i forbindelse med en konkret sag vedrørende en registreringspligtig virksomhed, og vedrører størrelsen af de midler, som er modtaget til forvaltning.
- Side 650 -
I det omfang oplysninger nævnt i spilleafgiftslovens § 30, stk. 1 og stk. 3-5, er registreret elektronisk, omfatter Skatteforvaltningens adgang til disse oplysninger også elektronisk adgang, jf. spilleafgiftslovens § 30, stk. 6. Skatteforvaltningen har således samme adgang til elektronisk registrerede oplysninger, som hvis de foreligger på papir.
...stk. 7, yder politiet Skatteforvaltningen bistand til gennemførelsen af kontrollen efter spilleafgiftslovens § 30, stk. 1. En tilsvarende bestemmelse om, at politiet yder bistand i forbindelse med tilsynet, var også indeholdt i de tidligere gældende afgiftslove, eksempelvis spillekasinoafgiftslovens § 7, stk. 2, og spilleautomatafgiftslovens § 33.