- Side 154 -
Ligesom ved CMR-loven fremgår det ikke af sølovens ordlyd, om en aftale om multimodal transport, jf. definitionen i kapitel 2, opfylder kravet i sølovens § 252, stk. 1 om at være en »aftale om søtransport«. Eller sagt med andre ord, hvorvidt søloven generelt er umiddelbart anvendelig på multimodale transportaftaler.
- Side 159 -
...i NSAB § 23, og derigennem en middelbar anvendelse af Haag-Visby-reglerne og søloven, synes det andet led at skulle bevirke en umiddelbar anvendelse af søloven, jf. sølovens § 252, stk. 2, nr. 4. Ifølge denne bestemmelse regulerer søloven aftaler om søtransport i fart mellem to ikke-nordiske stater, hvis konnossementet er udstedt i en medlemsstat.
(...)
- Side 160 -
...var underlagt koreansk ret og skulle behandles ved en nærmere bestemt domstol i Seoul. Rederiets advokat påstod derfor afvisning af sagen, fordi der ifølge parternes aftale var værneting i Korea, og fordi sølovens værnetingsbestemmelse i § 310 ikke fandt anvendelse på multimodale fragtaftaler, men kun på aftaler om søtransport, jf. sølovens § 252.
(...)
...endvidere sagsøgtes henvisning til sølovens § 252, hvis endelige formulering ved lovændringen i 1994 var en ændring i forhold til Sølovsudvalgets oprindelige formulering, idet ordene »lastehavn« og »lossehavn« blev erstattet med »leveringssted« og »udleveringssted«, hvorved formuleringen, jf. Folketingstidende 1993-94 A, spalte 4912, blev »i overens-
- Side 173 -
...sølovens bestemmelser er umiddelbart anvendelige på de nævnte multimodale transportaftaler, eller om søloven overhovedet er generelt anvendelig på multimodale transportaftaler, eller kun på selve søstrækningen under den aftalte multimodale transport, som forudsat i forarbejderne til sølovens § 252. Disse spørgsmål er derfor endnu uafklarede i retspraksis.