Bemærk, at § 73 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 73, om det har en betydning.
- Side 299 -
...behandling. Endvidere bliver barnets ret til aktindsigt efter offentlighedsloven behandlet med det formål at undersøge, hvorvidt barnet efter denne lov tillige har selvstændig adgang til at få indsigt i sager efter serviceloven, som ikke er omfattet af § 73. Med samme formål vil forvaltningslovens § 9 om ret til aktindsigt ligeledes blive behandlet.
- Side 300 -
...omfang begik sagsbehandlingsfejl, og det blev på baggrund af disse fejl vurderet nødvendigt at udvide barnets adgang til at have indflydelse på egen sag og samtidig få mulighed for at få bistand under sagens behandling.553553 LFF nr. 178 af 24. marts 2010, afs. 3.2.1.2. Som følge af lovændringen i 2010 har servicelovens § 73 i dag følgende ordlyd:
- Side 301 -
Servicelovens § 73, stk. 1, anfører, at barnet skal gøres bekendt med sin ret til aktindsigt efter forvaltningslovens regler. Barnets ret til aktindsigt skal således fortolkes ud fra forståelsen af forvaltningslovens § 9.
(...)
...dokumenter og undtagelse af oplysninger. Det findes ikke relevant at uddybe alle undtagelsesmulighederne her, da de fleste ikke har en reel betydning for barnets ret til aktindsigt efter servicelovens § 73. Der er dog én undtagelsesbestemmelse, som giver anledning til enkelte bemærkninger – undtagelse af oplysninger efter forvaltningslovens § 15 b.
- Side 305 -
...sager, som er nævnt i § 72 og i andre sager, som de måtte være part i. Disse spørgsmål er genstand for behandling i det følgende, hvor barnets ret til aktindsigt efter forvaltningsloven og offentlighedsloven behandles, men først må der knyttes nogle kommentarer til barnets retsstilling efter den nye databeskyttelsesforordning og databeskyttelseslov.
- Side 312 -
...der foreligger grundlag for at antage, at der i visse tilfælde kan gøres undtagelse fra udgangspunktet således, at børn i andre tilfælde kan udnytte retten til aktindsigt selvstændigt. Med den detaljerede regulering, som knytter sig til serviceloven og børns retsstilling i sager om særlig støtte til børn og unge, må der foreligge en formodning for,
- Side 318 -
...uanset at det i det foregående er forsøgt at udlede visse hensyn, som i forhold til offentlighedslovens regler har betydning for barnets adgang til aktindsigt, må det bemærkes, at anvendelsesområderne for forvaltningsloven og offentlighedsloven er meget forskellige, hvorfor hensynene i offentlighedsloven ikke direkte kan overføres til forvaltningsloven.
(...)
- Side 319 -
...vurderingen af barnets ret til aktindsigt i de tilfælde, som falder uden for servicelovens § 73. Det må dog bemærkes, at sagerne fra EMD alene omhandler klager i relation til EMRK artikel 8, hvorfor det ikke kan antages, at domstolen vil tillægge disse hensyn den samme vægt i sager, der ikke falder inden for anvendelsesområdet for denne bestemmelse.
- Side 320 -
Dette kapitel har haft til formål at undersøge barnets ret til aktindsigt efter servicelovens § 73. På baggrund af det foregående kan følgende konkluderes: