Bemærk, at § 51 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 51, om det har en betydning.
- Side 197 -
...rettigheder, hvilket kræver et udtrykkeligt hjemmelsgrundlag, men dette er, som det fremgår nedenfor, etableret på en række områder. F.eks. med reglerne om adgang til hjemmet i medfør af servicelovens § 64 stk. 3, adgang til at indhente oplysninger jf. retssikkerhedslovens § 11 c og muligheden for tvangsmæssig undersøgelse, jf. servicelovens § 51.
- Side 199 -
...fastslå, at en anbringelse er nødvendig, men hvor det findes absolut nødvendigt at afklare dette.282282. Jf. L214, FT 1991-92 A sp. 4865, og L181, 2012-13, bem. til § 1, nr. 8 og 9, hvorefter det skal være nødvendigt at medtage barnet til børnehuset, ligesom det der skal være viden eller mistanke om, at barnet eller den unge er udsat for overgreb.
(...)
Et tvangsmæssigt institutionsophold efter servicelovens § 51 er ikke en anbringelse. Hvis der foreligger så mange oplysninger, at der er grundlag for en anbringelse, skal der ske en anbringelse, og beslutning om behandling må da afgøres efter servicelovens § 69.283283. Jf. også principafgørelse C-42-03.
(...)
- Side 200 -
...indlæggelse. Dette fremgår ikke af serviceloven, men følger af normal praksis for indlæggelse på sygehus. Bestemmelsen skal anvendes, uanset om der er tale om ambulant indlæggelse eller døgnindlæggelse.284284. Det skal nævnes, at reglerne om kommunens adgang til at regulere samvær også finder anvendelse under en indlæggelse som den ovenfor nævnte.
(...)
Der er af hensyn til barnet eller den unge fastsat en frist på 2 mdr. i servicelovens § 51, stk. 1, 2. pkt., til at afslutte undersøgelsen.
...der ved mistanke eller viden om overgreb skal benyttes et af de regionale børnehuse. Bestemmelsen i § 51, stk. 2, giver børn og unge-udvalget en beføjelse til at vælge at benytte børnehuset også i andre sager, dvs. hvor der ikke på forhånd er en konkretiseret mistanke om overgreb, men foreligger mistrivsel, som kan være et udslag af overgreb. Børne-