Bøger, som nævner Serviceloven § 49a

Bemærk, at § 49a blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 49a, om det har en betydning.

Kommunens samarbejde med andre myndigheder og aktører

- Side 171 -

...på at imødekomme dette behov. De specielle regler gælder på specifikke anvendelsesområder – i modsætning til de generelle regler, der er behandlet ovenfor. Eksempelvis kan nævnes servicelovens § 49 a, der handler specielt om socialt udsatte børn, modsat forvaltningsloven og databeskyttelsesloven, der er gældende for hele den offentlige forvaltning.

Læs på Jurabibliotek



Forebyggende tværfagligt samarbejde mellem skole, sundhedspleje og dagtilbud og myndigheder (SSD-samarbejde)

- Side 172 -

...servicelovens § 50, stk. 2, dvs. oplysninger om barnets eller den unges udvikling og adfærd, familieforhold, skoleforhold, sundhedsforhold, fritidsforhold, venskaber og andre relevante forhold. Der kan udveksles oplysninger om barnets og den unges hjem, men kun hvis disse oplysninger er nødvendige i forhold til indsatsen over for barnet eller den unge.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...dagtilbud, eller skoler samt selvejende eller private institutioner eller friskoler, som løser opgaver for de myndigheder, der er nævnt i bestemmelsens stk. 1. Der kan desuden ske den samme slags udveksling af oplysninger mellem myndigheder og selvejende eller private institutioner eller friskoler, der løser opgaver for det offentlige inden for social- og

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 173 -

undervisningsområdet, hvis det vurderes relevant i forhold til formålet, jf. § 49 a, stk. 3. Private, herunder f.eks. spejderklubber og sportsforeninger, kan ikke udveksle oplysninger efter § 49 a.122122. Servicelovens § 49 a er indsat ved lovændringerne som følge af Barnets Reform.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Servicelovens § 49 a kan kun anvendes, hvis der er tale om børn og unge, som vurderes at være i risiko for senere at komme i en udsat position, f.eks. i relation til omsorgssvigt, skolefrafald eller kriminalitet, og hvor hensynet til barnets bedste taler for, at en eller flere myndigheder udveksler oplysninger for

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 174 -

...forsøgt selv at vurdere problemstillingens karakter. Af forarbejderne fremgår det, at det ikke forventes, at den pågældende myndighed altid kan afdække problemets omfang og karakter, da det kan være vanskeligt at vurdere i begyndelsen og især i barnets tidlige år.124124. I forlængelse heraf kan forvaltningslovens § 32 også være en udmærket rettesnor.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...Udveksling efter § 49 a kan altså kun ske ved to møder i alt. Det kan f.eks. være aktuelt, hvis der sker afgørende nyt i barnets eller den unges situation, som nødvendiggør, at man i det tværfaglige samarbejde drøfter situationen en ekstra gang, før man træffer beslutning om, hvorvidt der er behov for at igangsætte en indsats og inddrage forældrene.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 175 -

...institutioner, der er omfattet af servicelovens § 49 a. Socialrådgiveren skal i forbindelse med et sådant møde være opmærksom på, at hun eller han er omfattet af notatpligt med hensyn til de mundtlige oplysninger, som gives, idet notatpligten gælder uanset mødets øvrige kontekst, dvs. uanset, hvor mødet finder sted og lige meget, hvem der har indkaldt til det.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...akkurat har fået et tillidsfuldt samarbejde i gang med en sårbar familie og derfor ikke ønsker at »gå bag om ryggen« på familien. Det er også tilfældet selv om myndigheden er berettiget til videregivelsen efter § 49 a. Der er altså ikke en pligt til at udveksle oplysninger, men en mulighed i modsætning til den almindelige regel i forvaltningslovens § 31.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...faggruppers (pædagoger, lærere, socialrådgivere og sundhedsplejersker) opfattelse af børns sociale problemer og disses løsninger (Ejrnæs, 2004). Et af hovedresultaterne er, at der ikke er særlig store forskelle mellem de forskellige faggruppers holdninger. Derimod er der eksempler på meget store holdningsmæssige forskelle inden for de enkelte faggrupper.

Læs på Jurabibliotek