Bemærk, at § 48a blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 48a, om det har en betydning.
- Side 264 -
Servicelovens § 48 a har følgende ordlyd:
- Side 265 -
...andet er fastsat ved lov. Endvidere har myndighederne denne ret, hvis der er bestemte grunde til at antage, at bisidderen vil varetage andre interesser end barnets eller den unges, og endelig kan myndighederne udelukke en bisidder helt eller delvist fra et møde, hvis det skønnes af betydning for, at barnet kan fremkomme med dets uforbeholdne mening.
- Side 266 -
...interesser – eller hvis bisidderen lægger pres på barnet, så kan dette begrunde, at myndighederne kan tilsidesætte barnets valg.497497 Se LFF nr. 135 af 31. januar 2007, bemærkninger til de enkelte bestemmelser, § 48 a, stk. 2 samt betænkning, nr. 1463/2005, afs. 3.4.1.3, jf. LFF nr. 4 af 2. oktober 1985 bemærkninger til de enkelte bestemmelser, § 8.
- Side 269 -
...48 a. Barnet kan indbringe klagen for Ankestyrelsen efter reglerne i retssikkerhedsloven. Klageadgangen er tildelt som et element i styrkelsen af barnets retsstilling, da retten til bisidder kan risikere at blive illusorisk, hvis barnet ikke kan klage over evt. udelukkelse eller afvisning af den bisidder, som det har valgt.508508 Ibid., § 1, nr. 13.
...servicelovens § 48 a styrkede barnets retsstilling, blev undersøgt af Ankestyrelsen i 2009.510510 Ankestyrelsens undersøgelse af bisidderordningen for børn og unge, 2009. Undersøgelsen viste, at i 20 % af de 139 undersøgte sager havde kommunerne vejledt barnet om muligheden for at få en bisidder, og at i godt halvdelen af de undersøgte sager havde barnet rent
- Side 272 -
...Vurderingen af hensynet til parten selv er således allerede et integreret element i formuleringen private interesser. I forlængelse heraf må det bemærkes, at den tilføjelse, som er gjort til den generelle undtagelse i servicelovens § 48 a, stk. 2, 2. pkt., tillige må antages at være indeholdt i den generelle begrænsning i samme bestemmelses 1. pkt.