Bøger, som nævner Serviceloven § 19

Bemærk, at § 19 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 19, om det har en betydning.

Introduktion

- Side 173 -

...for børn og unge principielt er det samme, uanset om barnets eller den unges behov er af generel eller særlig karakter. Bestemmelsen understreger således, at den særlige indsats over for børn og unge med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med et andet særligt behov for støtte skal ses i tæt sammenhæng med og bygge på de generelle tilbud.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...med forældrene og på en sådan måde, at det fremmer børns og unges udvikling, trivsel og selvstændighed. Jf. servicelovens § 19, stk. 1. Dette gælder både ved udførelsen af det generelle og forebyggende arbejde og ved den målrettede indsats over for børn og unge med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med et andet særligt behov for støtte.

Læs på Jurabibliotek



Kommunens børnepolitik

- Side 175 -

...behandling af sager om overgreb mod børn og unge (servicelovens § 19, stk. 4), hvor ministeren henvendte sig direkte til alle landets borgmestre, med tydeliggørelse af kommunens ansvar og pligt til at have kommunale beredskaber på plads. Baggrunden var en forfærdelig sag om overgreb begået mod en lang række børn af en spejderleder og pædagogmedhjælper.

Læs på Jurabibliotek



Dagtilbudsområdet

- Side 176 -

...vidt angår fritids- og klubtilbud samt andre socialpædagogiske fritidstilbud skal kommunen fastsætte og offentliggøre dens mål og rammer for tilbuddene, jf. § 3. Kommunen skal sikre, at fritids- og klubtilbud medvirker til udmøntningen af kommunens sammenhængende børnepolitik, jf. servicelovens § 19, stk. 2, herunder at tilbuddene medvirker til at:

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 177 -

...til at drøfte udviklingen politisk mindst hvert andet år og skal beslutte, om der som følge heraf skal iværksættes tiltag såsom kompetenceudvikling, supervision mv., som kan understøtte og kvalificere dagtilbuddenes arbejde med etablering af pædagogiske læringsmiljøer, der fremmer børns trivsel, læring, udvikling og dannelse, jf. § 3 a, stk. 5 og 6.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 178 -

...der i andet regi iværksættes efter serviceloven. Den sammenhængende børnepolitik skal med andre ord beskrive forholdet mellem »normalområdet«, som bl.a. dagtilbudsloven regulerer,77. Det gælder ikke bare dagtilbudsområdet, men også skoleområdet, sundhedssektoren og den frivillige sektor. og »særlig støtte-området«, som reguleres efter serviceloven.

Læs på Jurabibliotek