Bemærk, at § 11 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 11, om det har en betydning.
- Side 159 -
...børnepolitik«, jf. ovenfor om lovens § 19. Stk. 1 synes ikke at have et selvstændigt materielt indhold, men skal ifølge forarbejderne danne rammen for kommunens forpligtelser efter servicelovens § 11.186186. Bestemmelsen skal i øvrigt ses i sammenhæng med servicelovens § 19, stk. 2, om kommunens forpligtelse til at udarbejde en sammenhængende børnepolitik.
- Side 160 -
Rådgivningen efter servicelovens § 11, stk. 2, skal kunne ydes som et anonymt og åbent tilbud.
(...)
...behov for anden form for støtte skulle den gives efter servicelovens bestemmelser herom, herunder efter servicelovens kapitel 11.188188. Jf. L229 1996-97, bem. til § 5. Viser det sig i forbindelse med en henvendelse, at der er behov for andet end rådgivning, falder situationen således helt uden for anvendelsesområdet for servicelovens § 11, stk. 2.
- Side 161 -
Er der behov for anden form for støtte (for eksempel behov for et længerevarende og mere konkret rådgivningstilbud), finder enten servicelovens § 11, stk. 3-9 eller bestemmelserne i lovens kapitel 11 om særlig støtte anvendelse.
(...)
Socialstyrelsen har i samarbejde med Ankestyrelsen udarbejdet et »inspirationsmateriale«, som skal understøtte kommunernes arbejde med en tidlig indsats og forebyggelse og en kvalificeret brug af servicelovens § 11, stk. 3.190190. Socialstyrelsen: Servicelovens § 11, stk. 3 – en tidlig og forebyggende indsats, 2016.
(...)
- Side 162 -
...indsatser efter § 11, stk. 3 (nr. 1-4), og der er dermed ikke adgang til at klage over tilbuddet.193193. Jf. L178 2009-10 og L168 2013-14. Om de retssikkerhedsmæssige betænkeligheder herved, se Schultz: En forebyggende indsats eller særlig støtte? Servicelovens § 11, NST2017. Der skal heller ikke udarbejdes en børnefaglig undersøgelse eller en handleplan.
(...)
...behov for støtte efter foranstaltningsbestemmelsen i § 52, stk. 3, og i givet fald hvilken. Især fordi der er et vist overlap i relation til støttemulighederne.194194. Jf. Socialstyrelsen: Servicelovens § 11, stk. 3 – en tidlig og forebyggende indsats, 2016. Se også Schultz: En forebyggende indsats eller særlig støtte? Servicelovens § 11, NST2017.
(...)
...udarbejdet undersøgelser eller handleplaner. Ombudsmanden præciserede, at § 11 er en egentlig forebyggelsesparagraf, hvis målgruppe er børn og unge med afgrænsede problemstillinger, mens målgruppen for § 52 er børn og unge med så komplekse problemstillinger, at der er behov for en børnefaglig undersøgelse for at afdække behovet for særlige foranstaltninger.
- Side 163 -
Rådgivningen rækker ud over den familieorienterede rådgivning til løsning af vanskeligheder i familien, jf. servicelovens § 11, stk. 2, men angår på den anden side ikke problemer, der er så store, at der skal sættes foranstaltninger i værk efter servicelovens kapitel 11.
(...)
- Side 164 -
...en hjemmeboende 13-årig pige med motoriske og kognitive vanskeligheder blev anset som længerevarende behandlingsforløb, hvortil der ikke kunne ydes støtte efter servicelovens § 11. Ombudsmanden kritiserede denne fortolkning i FOB 2010, 14-3.196196. Om problemstillingen se endvidere Idamarie Leth Svendsen: Der er faresignaler her...«, 2015, s. 162.
Med hjemmel i stk. 9 er udstedt en bekendtgørelse om familievejlederordningen.197197. Se bek. nr. 583 af 23. juni 2009 om familievejlederordningen efter lov om social service § 11.
- Side 168 -
Som berørt tidligere i dette kapitel, er der en række muligheder for rådgivning og vejledning som supplement til servicelovens § 11 og det er vigtigt at kommunerne er opmærksomme på disse, jf. også retssikkerhedslovens § 5 hvorefter kommunen skal give helhedsorienteret rådgivning og vejledning.