- Side 895 -
...forskellige regelsæt: aktieselskabsbeskatning, andelsselskabsbeskatning, institutionsbeskatning, fondsbeskatning og personbeskatning af deltagere i transparente selskaber. Tillige behandles spørgsmålet om udenlandske selskabers skatteretssubjektivitet og endelig den særlige gruppe af selskaber, som er positivt fritaget for beskatning, jf. SEL § 3.
- Side 897 -
...investeringsforeninger, foreninger mv., omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 6. og investeringsselskaber, jf. SEL § 3, stk. 1, nr. 19. Skatteprocenten er som udgangspunkt den samme som for aktieselskaber, dvs. 22 pct., jf. SEL § 18, stk. 1. Indkomstskatten af skattepligtigt udbytte omfattet af LL § 16 A, stk. 1 og 2, udgør dog 15 pct., jf. SEL § 18, stk. 2.
- Side 910 -
...indsat med virkning fra og med indkomståret 2023 med henblik på at bringe de danske regler i overensstemmelse med EU-retten. Vurderingen af, om en udenlandsk forening mv. skal betragtes som almenvelgørende eller på anden måde almennyttig, skal ske på baggrund af de samme objektive regler, som gælder for danske foreninger. Se her om SEL § 3, stk. 2.
- Side 923 -
...Sagen blev derfor hjemvist til fornyet behandling hos skattemyndighederne, idet Skatteministeriet tilpligtedes at anerkende, at sagsøgte i de i sagen omhandlede indkomstår skal beskattes efter reglerne om kooperationsbeskatning, jf. kritisk om dommen Søren Friis Hansen, SO 2008/1, s. 1 ff. (»Om aktieselskabet der også ville være en andelsforening«).
- Side 925 -
...fra 250.000 kr. til 1 mio. kr., medførte det dog, at en række fonde overgik til beskatning efter SEL § 1, stk. 1, nr. 6. Arbejdsmarkedssammenslutninger og brancheforeninger er ikke omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 6. Om de vanskelige afgrænsninger over for de sammenslutninger mv., der fortsat er omfattet af § 1, stk. 1, nr. 6, henvises til afsnit 2.
(...)
I SKM2006.737.SR bekræftede Skatterådet, at en byggeforening ville overgå fra at være subjektivt skattefritaget efter SEL § 3 til at være subjektivt skattepligtigt efter SEL § 1, stk. 1, nr. 6, ved aflysning af nogle i 1920 vedtagne vedtægter på tidspunktet for aflysningen, jf. SEL § 5 D.
- Side 927 -
...Erhvervsdrivende fonde, der efter erhvervsfondslovens § 3, er undtaget fra erhvervsfondsloven, er heller ikke omfattet af fondsbeskatningsloven. Sådanne erhvervsdrivende fonde kan derimod være omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 6, eller SEL § 3 om helt eller delvis skattefritagne selskaber, foreninger og fonde mv., jf. Den juridiske vejledning 2025 C.D.9.1.3.
- Side 932 -
SEL § 3 indeholder regler dels om visse skattefrie selskaber og fonde mv. dels om muligheden for skattelempelse for almenvelgørende eller på anden måde almennyttige selskaber og foreninger mv.
(...)
...almenvelgørende formål, vil foreningen reelt aldrig komme til at betale skat. Der er derfor i SKL § 2, stk. 1, nr. 5, åbnet mulighed for, at sådanne foreninger mv. ikke har pligt til at indgive oplysningsskema og ikke skal medtages ved skatteansættelsen, hvis foreningen mv. som følge af fradragsretten efter § 3, stk. 2 og 3, ikke har indkomst til beskatning.
(...)
...2, kan blive skattefrie i medfør af reglerne i SEL § 3, stk. 2-3, når den altovervejende del af aktie- eller andelskapitalen ejes af en forening mv. med almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål. Indkomsten anses i så fald at være indtjent af foreningen mv. Reglen kaldes overførselsreglen eller transparensreglen. Bestemmelsen antages
(...)
- Side 933 -
...overføres til beskatning i fonden, skal dog uddeles eller hensættes til de almenvelgørende/almennyttige formål. På baggrund af lovens ordlyd, hvor der alene henvises til »foreninger mv.«, men ikke direkte til SEL § 1, stk. 1, nr. 6, fortolkes bestemmelsen således, at denne også er anvendelig på moderfonde omfattet af fondsbeskatningslovens regler.
(...)
...fonden ejede den altovervejende del (i praksis 75 pct.) af aktieselskaberne, og om, at det maksimale fradrag udgjorde summen af fondens uddelinger og hensættelser til almenvelgørende og på anden måde almennyttige formål, nedsat med skattefrie indtægter efter FBL § 6, var opfyldt. Afgørelsen er kommenteret af Liselotte Madsen i SR-Skat 2017, s. 114 ff.