Bemærk, at § 1 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 1, om det har en betydning.
- Side 112 -
Den skattemæssige kvalifikation af en udenlandsk enhed vil ofte bero på, om enheden kan kvalificeres som omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2, eller sammenlignelig med danske enheder, der er omfattet af bestemmelsen. Selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2, omfatter blandt andet:
(...)
Bestemmelsen omfatter navnlig udenlandske kapitalselskaber, der efter selskabsskattelovens § 1, stk. 6, er fuldt skattepligtige til Danmark som følge af placeringen af ledelsens sæde i Danmark. Enheder uden fuld skattepligt kvalificeres tilsvarende efter en sammenligning med bestemmelsens kriterier for selvstændig skattesubjektivitet.
(...)
I Den juridiske vejledning 2023-1 C.D.1.1.3 er fremhævet en række kriterier, der taler henholdsvis for og imod at kvalificere en enhed som et selvstændigt skattesubjekt efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2. Følgende kriterier taler for at kvalificere en enhed som et selvstændigt skattesubjekt efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2:
(...)
- Side 113 -
Omvendt taler følgende imod at kvalificere en enhed som et selvstændigt skattesubjekt efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2:
(...)
Der er fra dansk administrativ praksis flere eksempler på, at den skatteretlige kvalifikation af en udenlandsk enhed efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2, har medført, at den udenlandske enhed udgjorde en hybrid enhed:
- Side 114 -
...heller ikke er skattemæssigt transparente. En udenlandsk enhed kan derfor også kvalificeres som en selvstændigt skattepligtig forening mv. efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, hvis enheden efter en helhedsbedømmelse er sammenlignelig med de danske skattesubjekter, der er skattepligtige efter bestemmelsen.4545. Se hertil kapitel 4, afsnit 4.2.
(...)
...nr. 6. Ligningsrådet lagde navnlig vægt på, at deltagerne ikke havde ejendomsret til enhedens formue, at enhederne ikke havde ret til overskudsudlodning i forhold til deres indskudte kapital, og at formuen ved enhedens likvidation skulle fordeles til velgørende institutioner. Det fremgår af afgørelsen, at Ligningsrådet fandt det afgørende for kvali-
(...)
- Side 115 -
...udskillelse stilles normalt ikke som et ultimativt krav ved kvalifikation af danske enheder som skattepligtige foreninger efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6. Derimod er uigenkaldelig formueudskillelse normalt et krav for at kvalificere en udenlandsk fond eller trust som et selvstændigt skattesubjekt, jf. herom nærmere nedenfor afsnit 5.4.
...investeringsselskaber. Da selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 19, undtog investeringsselskaber omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 19 fra beskatning, var der en formodning for, at værdipapirfonde omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 19 efter en nærmere vurdering i henhold til selskabsskattelovens § 1 kunne kvalificeres som selvstændige skattesubjekter.
(...)
...managementselskab, som handlede på vegne af alle investorerne. Skatterådet fandt herefter, at den svenske værdipapirfond efter dansk ret skulle kvalificeres som et selvstændigt skattesubjekt svarende til et skattesubjekt omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2. De danske investorer skulle således beskattes efter aktieavancebeskatningslovens § 19.
- Side 123 -
Enheder, der er stiftet og eventuelt registreret i udlandet, men hvis ledelse har sæde i Danmark, er fuldt skattepligtige til Danmark efter selskabsskattelovens § 1, stk. 6, hvis de i henhold til dansk skatteret udgør selvstændige skattesub-
(...)
- Side 124 -
...registrerede aktie- og anpartsselskaber. Navnlig selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2, om selskaber med begrænset hæftelse og selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2 nr. 6, om foreninger og institutioner vil være relevante i denne forbindelse, da bestemmelserne ikke stiller nogle krav om registrering eller lignende i henhold til dansk lovgivning.
(...)
...selvstændigt skattesubjekt af en sammenligning med de typer af selvstændige skattesubjekter, der er opregnet i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1-6, og fondsbeskatningslovens § 1.6363. Jf. Niels Mørch: Cahiers de droit fiscal international 1988, vol. 73a, National Report, Denmark, s. 364 og Niels Winther-Sørensen m.fl.: Skatteretten 3, 2013, s. 490 f.
...et af typer af selvstændige skattesubjekter, der er opregnet i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, eller fondsbeskatningslovens § 1. Hvis den udenlandske enhed ikke kan kvalificeres som et selvstændigt skattesubjekt, er enheden skattemæssigt transparent, jf. den negative afgrænsning af skattemæssigt transparente enheder omtalt i kapitel 4, afsnit 6.1.
- Side 136 -
...sammenligning med de enheder, som er tillagt skatteretsevne efter selskabsskattelovens § 1 og fondsbeskatningslovens § 1. Danmark anvender således sammenligningsmetoden ved den interne skatteretlige kvalifikation af udenlandske enheder, idet kvalifikationen sker på baggrund af de civilretlige karakteristika, som udledes af inkorporationsstatens ret.
(...)
...kvalifikationen af værdipapirfonde samt udenlandske fonde, fondslignende enheder og trusts. Efter fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 4, 3. og 4. pkt., skal der under visse betingelser gennemføres en skatteretlig omkvalifikation af en udenlandsk trust, der har ledelsens sæde i Danmark, således at den pågældende trust bliver fuldt skattepligtig til Danmark.