- Side 895 -
...forskellige regelsæt: aktieselskabsbeskatning, andelsselskabsbeskatning, institutionsbeskatning, fondsbeskatning og personbeskatning af deltagere i transparente selskaber. Tillige behandles spørgsmålet om udenlandske selskabers skatteretssubjektivitet og endelig den særlige gruppe af selskaber, som er positivt fritaget for beskatning, jf. SEL § 3.
I gældende dansk ret, jf. SEL § 1 og FBL § 1, afgøres spørgsmålet om skatteretsevne ikke alene ud fra selvstændige skatteretlige kriterier, idet bestemmelserne tager deres udgangspunkt i såvel selskabsretlige regler og begreber som skatteretlige kriterier, jf. nærmere under 2.
- Side 896 -
...investeringsforeninger (SEL § 1, stk. 1, nr. 5, litra a), fonde og foreninger som nævnt i §§ 214-216 i lov om finansiel virksomhed, KommuneKredit og Dansk Eksportfinansieringsfond (SEL § 1, stk. 1, nr. 5, litra b). 2 Andelsselskabsbeskatning (kooperationsbeskatning) af indkøbsforeninger samt produktions- og salgsforeninger (SEL § 1, stk. 1, nr. 3).
(...)
- Side 897 -
...5, litra d).4 Fonds- og foreningsbeskatning samt beskatning af arbejdsmarkedssammenslutninger (fagforeninger og arbejdsgiverforeninger) i henhold til fondsbeskatningsloven.5 Personbeskatning af selskabsdeltagerne i ikke selvstændigt skattepligtige selskaber (interessentskaber, kommanditselskaber, partrederier, partnerselskaber og stille selskaber).
(...)
...skattelovgivningens almindelige regler, jf. SEL § 8, samt at skatteprocenten er 22, jf. SEL § 17. En særlig selskabstype, der er underlagt aktieselskabsbeskatning, er medarbejderinvesteringsselskabet. Medarbejderinvesteringsselskaber er omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 2, litra b, dvs. at de skattemæssigt behandles på samme måde som aktieselskaber.
(...)
Andelsselskabsbeskatningen (kooperationsbeskatningen) omfatter andelsselskaber omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 3. Nærmere herom i kap. 29.
(...)
...investeringsforeninger, foreninger mv., omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 6. og investeringsselskaber, jf. SEL § 3, stk. 1, nr. 19. Skatteprocenten er som udgangspunkt den samme som for aktieselskaber, dvs. 22 pct., jf. SEL § 18, stk. 1. Indkomstskatten af skattepligtigt udbytte omfattet af LL § 16 A, stk. 1 og 2, udgør dog 15 pct., jf. SEL § 18, stk. 2.
(...)
...pengefordringer, ikke er skattepligtige, jf. SEL § 1, stk. 1, nr. 6, og § 1, stk. 4. Fra og med indkomståret 2023 blev skattepligten for foreninger omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 6, udvidet til også at omfatte udbytte, renter og kursgevinster på kontrolleret gæld, samt royalty. Skattepligten er således blevet udvidet, så den svarer til den begrænsede skat-
(...)
- Side 898 -
...personsammenslutning overhovedet skal tillægges selvstændig skatteretsevne, og for det andet under hvilken beskatningsform, herunder hvilken bestemmelse i SEL § 1 eller FBL § 1, personsammenslutningen skal indplaceres. For fonde opstår det særlige spørgsmål, om fonden har opnået en i forhold til stifteren og stifterens familie nødvendig uafhængighed.
(...)
...SEL § 1, stk. 1, nr. 2 og 6, udgør begge opsamlingsbestemmelser, hvorfor der ved usikkerhed om et selskabs indplacering i SEL, ofte er tale om en afgrænsning mellem nr. 2 og 6. SEL § 1, stk. 1, nr. 2, har i praksis bl.a. stor betydning for udenlandske selskaber med ledelsens sæde i Danmark, hvorfor bestemmelsen ikke rummer én bestemt selskabstype.
(...)
- Side 899 -
...foreninger, korporationer, stiftelser, legater og selvejende institutioner. Disse er skattepligtige, dog kun af indtægter ved erhvervsmæssig virksomhed, renter og kursgevinster på kontrolleret gæld, samt royalty. Tilsvarende er der indført skattepligt af udbytter med undtagelse af foreninger, der har et almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt formål
(...)
...selvstændigt skattesubjekt, vil derfor ofte bero på en fortolkning af SEL § 1, stk. 1, nr. 6, således at de selskabstyper, der er omfattet af bestemmelsen, skal afgrænses over for de selskabstyper, der ikke er selvstændige skattesubjekter: interessentskaber, kommanditselskaber, partrederier, stille selskaber og mellemformer mellem disse selskabstyper.
(...)
...fra en samlet bedømmelse af en økonomisk enheds hele karakter at afgøre, om der foreligger en økonomisk enhed, der er et selvstændigt skattesubjekt eller om der foreligger et ikke-skattepligtigt interessentskab eller lignende selskab. Dette illustreres på glimrende vis i en ældre Østre Landsrets dom af 17. maj 1967, refereret i SO 1967, s. 339 ff.
(...)
...tilstrækkeligt grundlag for at antage, at medlemmerne kunne anses som deltagere i et umiddelbart sameje. Ejerlavet var organiseret som et selvstændigt retssubjekt og måtte anses for omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 6, hvorfor medlemmerne ikke kunne fratrække nogen andel af lavets underskud ved opgørelsen af deres personlige skattepligtige indkomst.
(...)
...sammenslutningens karakter. Sammenslutninger, hvor det er sammenslutningens kapital og faste organisation, der er bærer af sammenslutningen, anses i almindelighed for et selvstændigt skattesubjekt, der er skattepligtig i medfør af SEL § 1, stk. 1, nr. 6, uanset at deltagerne eller enkelte af deltagerne hæfter personligt for sammenslutningens gæld.
(...)
- Side 900 -
...anliggender, jf. lovens forarbejder. De reelle pligt- og rettighedssubjekter var således lejlighedsejerne, og ejerforeningen kunne ikke anses for omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 6, da ejerforeningen blot varetog opgaver inden for sit almindelige formål. Et medlem af foreningen havde derfor som udgangspunkt fradrag for renteudgifter vedrørende gæld
(...)
- Side 901 -
...lodsejersammenslutningens formue, fandtes lodsejersammenslutningen at have så væsentlige foreningstræk, at den måtte anses for en af SEL § 1, stk. 1, nr. 6, omfattet forening. En foretagen udbetaling til sagsøgeren blev herefter anset som en skattepligtig udlodning i medfør af SL § 4, litra a, idet lodsejerne ikke havde en andelsret i sammenslutningen.
(...)
...til skatteyderen som deltager i et interessentskab eller et sameje. Herudover udtalte disse tre dommere, at »interessentskabet« havde så væsentlige foreningstræk, at det måtte anses for en af SEL § 1, stk. 1, nr. 6, omfattet forening. To dommere fandt, bl.a. under henvisning til, at deltagerne hæftede personligt, samt at der ved stiftelsen kun deltog
(...)
- Side 902 -
I SKM2019.167.SR bekræftede Skatterådet ud fra de faktiske forhold, vedtægterne mv., at en overenskomstfastsat udviklings- og samarbejdsfond skulle anses som et selvstændigt skattesubjekt omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 6.
(...)
...behandling af et kommanditselskab har statueret ikke må ske, jf. U 1983.8 H. Se kritisk til retsforliget Aage Michelsen, Nordisk Tidsskrift for Selskabsret 1999/1, s. 94. Se også Søren Sandfeld Jakobsen og Nina Sandroos, R & R 1999/4 s. 25 med note 21. Se anderledes Søren Friis Hansen, SO 2004/2, s. 98 ff. (»At være eller ikke være selskabsdeltager«).
(...)
- Side 903 -
Generel hæftelsesbegrænsning for selskabsdeltagerne vil i almindelighed medføre, at sammenslutningen bliver skattepligtig iht. en af bestemmelserne i SEL § 1, jf. hertil TfS 1997, 611 V.
- Side 904 -
...virksomheder omfattet af lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, giver spørgsmålet normalt ikke anledning til vanskeligheder, idet selskabet selv har valgt sit hjemsted her. Dette er også bekræftet af Højesteret har i SKM2007.151.HR bestemt, at registrering er en tilstrækkelig betingelse for at være omfattet af ubegrænset skattepligt til Danmark:
(...)
...retsmedlemmer, selv om bl.a. bestemmelserne i SEL § 5, stk. 5 og 7, klart forudsætter, at der også finder ophørsbeskatning sted, når ledelsens sæde flyttes til udlandet, og ikke blot i det tilfælde, hvor et selskab anses for at have fået sit hovedhjemsted i et andet land i medfør af art. 4, stk. 3, om dobbelt domicil i en dobbeltbeskatningsoverenskomst.
(...)
For alle andre selskaber, som ikke er omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 6, gælder SEL § 1, stk. 6.
(...)
SEL § 1, stk. 6, er i dag formuleret, således, at selskaber og foreninger omfattet af SEL § 1, stk. 1 nr. 2-6, anses for hjemmehørende og dermed fuldt skattepligtige til Danmark, hvis de er registreret i Danmark eller har ledelsens sæde i Danmark, jf. ovenfor.
(...)
- Side 905 -
...6, var TfS 1996, 257 LR. Ligningsrådet anså i denne sag ikke et selskab, hvis aktivitet var rejefiskeri i canadisk farvand, for ubegrænset skattepligtigt i Danmark. Selskabet var indregistreret og ubegrænset skattepligtigt i Canada. De daglige ledere og ultimative ejere af selskabet havde bopæl i Danmark. Men den daglige ledelse fandt sted i Canada.
(...)
...hjemsted. Et dansk indregistreret selskab ansås for at have ledelsens sæde i Danmark, da den daglige ledelse var her i Danmark, hvorfor der skulle betales kapitaltilførselsafgift i Danmark. Selv om sagen vedrører tiden før gennemførelsen af SEL § 1, stk. 6, anvendes kriteriet, hvor selskabets daglige ledelse er, jf. Østre Landsrets dom i Skat Udland
(...)
- Side 906 -
...certifikaterne til danske og udenlandske investorer. Bankens opgaver som arrangør og underwriter ville således overvejende bestå i administrative funktioner samt køb og salg af værdipapirer. Det blev herefter statueret, at det irske selskab ikke havde sæde her i landet, hvorfor selskabet ikke var hjemmehørende her i landet i henhold til SEL § 1, stk. 6.
(...)
...selskabets aktivitet inddraget, og det blev lagt til grund, at samtlige bestyrelsesmedlemmer var fysiske personer hjemmehørende i Danmark, samt at de fleste bestyrelsesmøder blev afholdt her i landet. Bestyrelsesmøder vedrørende særlige eller væsentlige forhold afholdtes i et andet land, ligesom mindst et årligt bestyrelsesmøde blev afholdt i udlandet.
(...)
...være fuldt skattepligtig til Danmark efter SEL § 1, stk. 1, nr. 6, da såvel selskabets vedtægtsmæssige hjemsted som selskabets ledelse fremadrettet ville være i X-land. Det havde ingen betydning, at den ene af selskabets directors ville være bosat i Danmark, da alle beslutninger vedrørende selskabets daglige ledelse alene ville blive truffet i X-land.
- Side 907 -
...et andelsselskab, en forening eller en fond. Om anerkendelsen og kvalifikationen af udenlandske selskaber og foreninger mv. se under 6. Det skal bemærkes, at udenlandske selskaber og fonde mv. kan blive omfattet af reglerne om ubegrænset skattepligt, såfremt ledelsen har sæde her i landet, jf. SEL § 1, stk. 6, og FBL § 1, stk. 1, nr. 4, se ovenfor.
- Side 909 -
...fordi den danske beskatning frafaldes eller nedsættes efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst eller moder-/datterselskabsdirektivet (2011/96), jf. SEL § 2, stk. 1, litra c, 5.- 7.pkt. Denne ændring var forårsaget af en afgørelse fra Skatterådet, offentliggjort i SKM2023.4.SR og blev gennemført for at gøre reglerne i overensstemmelse med EU-retten:
(...)
- Side 910 -
...udbyttet var skattepligtigt. Da et tilsvarende dansk selskab, jf. SEL § 1, stk. 1, nr. 2 ville kunne modtage datterselskabsudbytte skattefrit, ville det være EU-stridigt at beskatte selskabet af udbyttet. På den baggrund fandt Skatterådet, at udbytteskatten skulle nedsættes til 0 med henvisning til bestemmelsen om etableringsfrihed i TEUF art. 49.
(...)
...indsat med virkning fra og med indkomståret 2023 med henblik på at bringe de danske regler i overensstemmelse med EU-retten. Vurderingen af, om en udenlandsk forening mv. skal betragtes som almenvelgørende eller på anden måde almennyttig, skal ske på baggrund af de samme objektive regler, som gælder for danske foreninger. Se her om SEL § 3, stk. 2.
(...)
- Side 911 -
...udbytte af skattefri porteføljeaktier, jf. SEL § 13, stk. 1, nr. 3, der betales til udbyttemodtagere, der er skattepligtige efter SEL § 1 eller SEL § 2, stk. 1, litra a. Dette kræver dog, at udbyttemodtager enten er et aktie- eller anpartsselskab eller har afleveret en bekræftelse fra Skatteforvaltningen om at være omfattet af de nævnte bestemmelser.
- Side 917 -
...jf. pkt. 6 i cirk. nr. 136 af 7. november 1988 til selskabsskatteloven, at et aktieselskab kan blive skattepligtigt efter andelsselskabsbeskatningsreglerne, hvis en sammenslutning, selv om den selskabsretligt er indregistreret som et aktieselskab, fungerer som andelsselskab, se Skd. Medd. 1971 s. 100, nr. 73, TfS 1990, 233 LSR og TfS 1990, 264 TS.
(...)
...selskaber, i hvilke ingen af deltagerne hæfter personligt for selskabets forpligtelser, og som fordeler overskuddet i forhold til deltagernes i selskabet indskudte kapital, ligeledes skattepligtige i henhold til aktieselskabsbeskatningsreglerne. Denne bestemmelse er nødvendig for under aktieselskabsbeskatningen at indfange de selskaber, der ikke kan
(...)
- Side 918 -
SEL § 1, stk. 1, nr. 2, omfatter også udenlandske kapitalselskaber, hvor ledelsens sæde er i Danmark.
(...)
Registrerede selskaber med begrænset ansvar omfattes også af SEL § 1, stk. 1, nr. 2. Det bemærkes at sådanne selskaber ikke længere kan stiftes, men at de selskaber der allerede eksisterer, fortsat kan være det.
(...)
- Side 919 -
...der er omfattet af § 1, stk. 1, nr. 6. Hæfter blot én af deltagerne personligt, kan sammenslutningen ikke være omfattet af § 1, stk. 1, nr. 2, men må være omfattet af nr. 6. Hæfter samtlige medlemmer eller deltagere begrænset, vil der typisk være tale om en forening, hvis deltagerne ikke har krav på andel i overskud eller i likvidationsudlodninger.
(...)
Sparekasser er ligeledes omfattet af aktieselskabsbeskatningsreglerne, jf. SEL § 1, stk. 1, nr. 2, litra a. Andelskasser er organiseret som foreninger og beskattes ligeledes efter aktieselskabsbeskatningsreglerne.
(...)
...finansiering til f.eks. modernisering af virksomheden eller lignende. Medarbejderselskabet har karakteristika, der minder om et kommanditselskab, men er ved SEL § 1, stk. 1, nr. 2, litra b, gjort til et selvstændigt skattesubjekt. Selskabet har en fleksibel regulering, således at parterne indbyrdes kan fastlægge de nærmere regler for deltagerne i vedtægterne.
(...)
Brugsforeninger beskattes med enkelte modifikationer på samme måde som aktieselskaber, jf. SEL § 1, stk. 1, nr. 3, litra a. For at anse en forening som en kooperativ forening skal flere betingelser være opfyldt, jf. kap. 31.Om af-
(...)
- Side 920 -
...opfylder betingelserne i SEL § 1, stk. 1, nr. 3, for andelsselskabsbeskatning (kooperationsbeskatning), jf. SEL § 1, stk. 1, nr. 4. Nystiftede andelsselskaber med begrænset ansvar registreres i Erhvervsstyrelsen for at få retsevne, jf. lov om visse erhvervsdrivende virksomheder § 3, sammenholdt med §§ 8 og 9 og Den juridiske vejledning 2025 C.D.1.1.3.
(...)
...forsikringsforeninger, der er undergivet fuldt tilsyn, jf. SEL § 1, stk. 1, nr. 5. Driver den gensidige forsikringsforening udelukkende sygeforsikringsvirksomhed, kan Skatteforvaltningen tillade foreningen overført til skattepligt efter SEL § 1, stk. 1, nr. 6, hvilket i realiteten vil indebære, at foreningen er skattefri bortset fra indtægter af fast ejendom.
(...)
Partnerselskaber (tidligere kommanditaktieselskaber) er ikke omfattet af SEL § 1, da komplementaren hæfter personligt. Kommanditaktionærerne beskattes personligt af deres andel af selskabets resultat, jf. TfS 1992, 234 TS og Den juridiske vejledning 2025 C.D.1.1.2.
...betingelser skal være opfyldt, for at beskatning efter andelsselskabsbeskatningsreglerne kan finde sted. Er disse betingelser ikke opfyldt, vil beskatning skulle ske efter SEL § 1, stk. 1, nr. 4, hvorefter der sker beskatning efter aktieselskabsbeskatningsreglerne, eller efter SEL § 1, stk. 1, nr. 6, hvis betingelsen om et kooperativt formål ikke er opfyldt.
(...)
1. Foreningen skal have et kooperativt formål. Uden dette kan beskatning efter SEL § 1, stk. 1, nr. 3, ikke ske, medmindre selskabet i et ikke ubetydeligt omfang har kooperativ aktivitet.
(...)
...stk. 1, nr. 3. Hvis betingelsen om det kooperative formål for at blive beskattet som et andelsselskab efter SEL § 1, stk. 1, nr. 3, ikke længere er opfyldt, vil et aktieselskab overgå til beskatning efter SEL § 1, stk. 1, nr. 1, hvilket vil resultere i den særlige overgangsbeskatning efter SEL § 5 B. Et andelsselskab, der ikke længere opfylder be-
(...)
- Side 921 -
tingelsen om et kooperativt formål, vil derimod overgå til beskatning efter SEL § 1, stk. 1, nr. 6, idet SEL § 5 B ikke finder anvendelse, når der sker overgang til beskatning efter SEL § 1, stk. 1, nr. 6 uden overgangsbeskatning, jf. SEL § 5 B, stk. 1.
(...)
...indskudskapital først beskattes i det år, hvor størrelsen vedtages på generalforsamlingen. Endelig ønskedes der svar på, om indskud i andelsforeningen kunne foretages med midler opsparet i virksomhedsordningen, hhv. om andelshavernes kontingent til foreningen kunne fradrages som en driftsomkostning. Skatterådet svarede bekræftende på samtlige spørgsmål.
(...)
...koncernfunktioner som udgangspunkt ikke medførte, at en kooperationsbeskattet andelsforening mistede sin skattemæssige status, såfremt de naturligt hørte til det kooperationsbeskattede moderselskab i sin egenskab af at eje aktier. Det måtte bero på en konkret vurdering, om disse funktioner var forenelige med det kooperative formål for andelsforeningen.
(...)
...100 pct. af aktiekapitalen i et aktieselskab omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 1 (Y), fortsat havde adgang til kooperationsbeskatning, selv om X stillede kaution for Y. Hvis kautionen skulle blive aktuel, ville X tilføre datterselskabet midler enten ved konvertering af tilgodehavendet til egenkapital eller ved at tilføre datterselskabet kapital, inden
(...)
- Side 922 -
...foreligger et koncernforbundet selskab, sker i overensstemmelse med KGL § 4, stk. 2, dvs. at der både kan være tale om søsterselskaber og om moder-/datterselskaber. For det andet gælder,, at hvis et af medlemmerne i andelsforeningen er en andelsforening omfattet af § 1, stk. 1, nr. 3, indgår denne forenings medlemmer ved opgørelsen af medlemskredsen.
(...)
...væsentligt overskredet, såfremt omsætningen med ikke-medlemmer i et indkomstår overstiger 35 pct. af den samlede omsætning. Overskridelsen anses for at være af længere varighed, såfremt omsætningen med ikke-medlemmer i hvert af tre på hinanden følgende indkomstår har overskredet 25 pct. Se i øvrigt nærmere Den juridiske vejledning 2025 C.D.1.1.8.1.4.
(...)
...eventuel omsætning med medlemmer af produkter, som ikke er produceret af medlemmerne selv, men indkøbt af medlemmet, vil være at anse for omsætning med ikke-medlemmer. Denne omsætning må ikke væsentligt eller længerevarende overskride 25 pct. af foreningens samlede omsætning, jf. SEL § 1, stk.1, nr. 3, såfremt kooperationsbeskatning ønskes opretholdt.
(...)
I SKM2002.289.LR fandt Ligningsrådet, at en andelsforening, der hidtil havde været skattepligtig efter SEL § 1, stk. 1, nr. 3, ikke kunne opretholde sin skattemæssige status som andelsbeskattet forening, hvis foreningen oprettede en ny medlemskategori bestående af så-
(...)
- Side 923 -
kaldte associerede medlemmer. De associerede medlemmer ville i modsætning til foreningens øvrige medlemmer ikke være udlodningsberettigede, hvorfor betingelsen i SEL § 1, stk. 1, nr. 3, om omsætningsbestemt udlodning ikke ansås for opfyldt.
(...)
...Sagen blev derfor hjemvist til fornyet behandling hos skattemyndighederne, idet Skatteministeriet tilpligtedes at anerkende, at sagsøgte i de i sagen omhandlede indkomstår skal beskattes efter reglerne om kooperationsbeskatning, jf. kritisk om dommen Søren Friis Hansen, SO 2008/1, s. 1 ff. (»Om aktieselskabet der også ville være en andelsforening«).
(...)
- Side 924 -
En andelsforening vil ikke kunne beskattes efter andelsselskabsbeskatningsreglerne, såfremt den også køber ind til medlemmernes privatforbrug. I så fald foreligger der en brugsforening, der aktieselskabsbeskattes, jf. SEL § 1, stk. 1, nr. 3, litra a.
- Side 925 -
...fra 250.000 kr. til 1 mio. kr., medførte det dog, at en række fonde overgik til beskatning efter SEL § 1, stk. 1, nr. 6. Arbejdsmarkedssammenslutninger og brancheforeninger er ikke omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 6. Om de vanskelige afgrænsninger over for de sammenslutninger mv., der fortsat er omfattet af § 1, stk. 1, nr. 6, henvises til afsnit 2.
(...)
I SKM2006.737.SR bekræftede Skatterådet, at en byggeforening ville overgå fra at være subjektivt skattefritaget efter SEL § 3 til at være subjektivt skattepligtigt efter SEL § 1, stk. 1, nr. 6, ved aflysning af nogle i 1920 vedtagne vedtægter på tidspunktet for aflysningen, jf. SEL § 5 D.
(...)
Skatteprocenten for personsammenslutninger omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 6 er som udgangspunkt22, jf. SEL § 18, stk. 1. For så vidt angår udbytte omfattet af LL § 16 A, stk. 1 og 2 udgør skatteprocenten dog 15.
(...)
...den omfatter alle selskabstyper, som selskabsretligt i overensstemmelse med den selskabsretlige kontraktsfrihed kan tænkes organiseret, og som hverken er et ikke-selvstændigt skattesubjekt eller omfattet af de andre bestemmelser i SEL § 1 og FBL § 1. Om afgrænsningsvanskelighederne over for andre personsammenslutninger, se ovenfor under 5.1 og 5.2.
- Side 926 -
Til og med indkomståret 1986 blev fonde beskattet efter institutionsbeskatningsreglerne i SEL § 1, stk. 1, nr. 6. Fonde, der falder uden for fondsbeskatningsloven vil fortsat omfattes af SEL § 1, stk. 1, nr. 6.
(...)
- Side 927 -
...Erhvervsdrivende fonde, der efter erhvervsfondslovens § 3, er undtaget fra erhvervsfondsloven, er heller ikke omfattet af fondsbeskatningsloven. Sådanne erhvervsdrivende fonde kan derimod være omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 6, eller SEL § 3 om helt eller delvis skattefritagne selskaber, foreninger og fonde mv., jf. Den juridiske vejledning 2025 C.D.9.1.3.
(...)
En række fonde er ikke omfattet af fondsbeskatningsloven, men i stedet omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 6.
(...)
- Side 928 -
...1, nr. 2, idet foreningens formål udelukkende var at formidle uddannelse, studieophold og lignende til foreningens medlemmer. Foreningen havde ikke til formål at varetage medlemmernes økonomiske og faglige interesser. Foreningen var derfor skattepligtig efter SEL § 1, stk. 1, nr. 6, jf. tilsvarende afgørelser i TfS 1994, 532 LR og TfS 1997, 744 LSR.
(...)
...medlemmernes interesse bl.a. ved lobbyarbejde. Landsskatteretten fandt herefter, at H2 måtte anses som en faglig sammenslutning, som havde til hovedformål at varetage de faglige økonomiske interesser for medlemmerne. Da foreningernes aktiver oversteg 250.000 kr., jf. Fondslovens § 2, stk. 2, blev foreningen anset for omfattet af fondsbeskatningsloven.
- Side 931 -
I TfS 2000, 455 LR blev en personsammenslutning i Liechtenstein anset for et skattesubjekt svarende til en forening og til definitionen herpå i SEL § 1, stk. 1, nr. 6.
(...)
...1, nr. 6, jf. stk. 7 og 8. Der er mulighed for, at udlodning af udbytte til sådanne investeringsforeninger kan fritages for udbyttebeskatning. Skatterådet fandt ikke, at investeringsinstituttet i Storbritannien kunne sidestilles med en udloddende investeringsforening, hvorfor investeringsinstituttet ikke var fritaget for at betale dansk udbytteskat.
(...)
...kvalificeres som et selskab efter SEL § 1, stk. 1, nr. 2, samt at selskabet ikke var et investeringsselskab omfattet af ABL § 19. Selskabet anses på Guernsey som et selvstændigt skattesubjekt, men er efter særlige skatteregler undtaget fra indkomstskattepligt dér. Konvertering af C-aktier til almindelige aktier ville ikke blive anset for en afståelse.
(...)
- Side 932 -
...fandt, at selskabet på Belize måtte anses for et selvstændigt skattesubjekt, jf. SEL § 1, stk. 1, nr. 2, og lagde bl.a. til grund, at selskabet var et lovligt oprettet selskab med begrænset hæftelse, at selskabet i øvrigt havde sådanne karakteristika, og at selskabet som udgangspunkt måtte sidestilles med et selskab omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 2.
...2, kan blive skattefrie i medfør af reglerne i SEL § 3, stk. 2-3, når den altovervejende del af aktie- eller andelskapitalen ejes af en forening mv. med almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål. Indkomsten anses i så fald at være indtjent af foreningen mv. Reglen kaldes overførselsreglen eller transparensreglen. Bestemmelsen antages
(...)
- Side 933 -
...overføres til beskatning i fonden, skal dog uddeles eller hensættes til de almenvelgørende/almennyttige formål. På baggrund af lovens ordlyd, hvor der alene henvises til »foreninger mv.«, men ikke direkte til SEL § 1, stk. 1, nr. 6, fortolkes bestemmelsen således, at denne også er anvendelig på moderfonde omfattet af fondsbeskatningslovens regler.