Betænkning over lovforslag nr. 2008/1 BTL 95 af 12. juni 2009

Link til lovforslaget på Folketingets hjemmeside

Oversigt (indholdsfortegnelse)

Bilag 1

Den fulde tekst

Betænkning afgivet af Arbejdsmarkedsudvalget den 26. februar 2009

Betænkning

over

Forslag til lov om digital indberetningsløsning til brug for anmeldelse af sygefravær samt anmodning om refusion af sygedagpenge og dagpenge efter barselloven

[af beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)]

1. Ændringsforslag

Der er stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget. Beskæftigelsesministeren har stillet ændringsforslag nr. 2 og Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 17. december 2008 og var til 1. behandling den 27. januar 2009. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 16. oktober 2008 dette udkast til udvalget, jf. AMU alm. del – bilag 14. Den 17. december 2008 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne høringssvar, et notat herom og et ligestillingsnotat til udvalget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 5 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

3. Tilkendegivelse fra ministeren

Beskæftigelsesministeren har oplyst følgende over for udvalget:

Det har stor betydning, at der sættes fokus på at få digitaliseret arbejdsopgaver og udbrede brugen og fordelene ved at udveksle oplysninger. Det er således meget vigtigt, at der tænkes digitalisering ind i alle relevante lovforslag.

Det er netop også det fokus, som L 95 har. Den nye indberetningsløsning digitaliserer hele indberetningssiden af syge- og barseldagpengesager. Det er således ca. 1,7 mio. anmeldelser af sygefravær samt anmodning om syge- og barseldagpengerefusion, som bliver digitaliseret. Det er bestemt ingen lille opgave, og derfor er det vigtigt at holde fokus på, at det er indberetningssiden af syge- og barselsdagpengesager, som digitaliseres. Det er altså afgivelsen af oplysninger til kommunen, som er med i den løsning, der etableres ved dette lovforslag.

Det er forståeligt, at der er et stort ønske om at få set på, hvordan man kan sende en raskmelding fra kommunen til a-kassen. Men det vil ikke være fornuftigt at placere dette ønske i denne indberetningsløsning, da det ikke hører hjemme her.

Kommunerne og a-kasserne skal generelt have fastlagt, hvordan de fremover skal tilrettelægge understøtningen af den digitale kommunikation mellem kommuner og a-kasser. Der er aftalt en dialog herom. Spørgsmålet om digital kommunikation mellem kommunen og a-kassen i forbindelse med lediges raskmelding vil hensigtsmæssigt kunne inddrages heri.

4. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et mindretal (S, SF, RV og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et andet mindretal i udvalget (V, KF og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af beskæftigelsesministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 1.

Et tredje mindretal (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af beskæftigelsesministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet vil redegøre for sin stillingtagen til ændringsforslag nr. 1 ved 2. behandling.

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

5. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 3

Af et mindretal (S), tiltrådt af et mindretal (SF, RV og EL):

1) Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:

»Stk. 3. Kommunen har pligt til via SDPI-løsningen at afgive oplysninger om raskmelding af den sygemeldte til brug for arbejdsløshedskassens rådighedsvurdering og udbetaling af dagpenge.«

Stk. 3 bliver herefter stk. 4.

[Kommunens pligt til at give oplysning om raskmelding]

Til § 7

Af beskæftigelsesministeren, tiltrådt af udvalget:

2) I stk. 4 indsættes som 2. pkt.:

»Dansk Arbejdsgiverforening kan til brug for udarbejdelse af statistik tilsvarende efter anmodning vederlagsfrit få udtræk af oplysninger fra SDPI-løsningen, som er indberettet af Dansk Arbejdsgiverforenings medlemsvirksomheder.«

[Udtræk af oplysninger fra SDPI-løsningen til statistisk brug]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det foreslås, at kommunen får pligt til via SDPI-løsningen at give oplysninger om raskmelding af sygemeldte til brug for arbejdsløshedskassens rådighedsvurdering og udbetaling af dagpenge.

Til nr. 2

Efter lovforslagets § 7, stk. 4, skal selskabet efter anmodning vederlagsfrit levere udtræk af oplysninger fra SDPI-løsningen til Danmarks Statistik og Beskæftigelsesministeriet.

Det foreslås, at Dansk Arbejdsgiverforening (DA) til brug for udarbejdelse af statistik kan få udtræk af oplysninger fra SDPI-løsningen indberettet af DA´s medlemsvirksomheder. Data fra SDPI-løsningen skal primært anvendes til kvalitetssikring af DA’s egne statistikdata.

DA indsamler og bearbejder i dag personoplysninger om ansatte i virksomheder inden for DA-området til brug for udarbejdelse af løn- og fraværsstatistikker. Oplysningerne omfatter blandt andet medarbejdernes personnumre, ansættelsesforhold, arbejdstimer, aflønningsforhold, fraværstimer, fra- og til-datoer for fraværsperioderne samt årsagskoder (f.eks. egen sygdom og barsel).

DA’s statistikproduktion baserer sig på DA’s vedtægter, som indeholder regler om indberetningspligt for medlemsvirksomhederne. DA har tilladelse fra Datatilsynet til behandling af persondata med henblik på statistik.

DA’s statistikproduktion indgår i den nationale personstatistik via en samarbejdsaftale mellem DA og Danmarks Statistik. Denne samarbejdsaftale bygger blandt andet på et princip om, at en virksomhed ikke skal indberette løn- og fraværsoplysninger både til DA og til Danmarks Statistik. Virksomhederne er indberetningspligtige både i forhold til DA og til Danmarks Statistik, men aftalen indebærer, at virksomhederne kan indberette løn- og fraværsoplysningerne til DA. DA videregiver herefter oplysningerne til Danmarks Statistik. Hermed kan virksomhederne opfylde deres indberetningspligt over for Danmarks Statistik gennem indberetning til DA. På den anden side stiller Danmarks Statistik en række grundoplysninger, som er nødvendige for DA’s lønstatistik, til rådighed for DA.

Endvidere har DA en aftale med SKAT om overførsel af data fra LetLøn. Aftalen indebærer, at DA’s medlemsvirksomheder, som er tilmeldt LetLøn, kan indberette oplysninger til LetLøn, som ellers skulle være indberettet til DA som led i statistikindberetningerne til DA. LetLøn videresender herefter data til DA.

Begge aftaler indebærer således, at DA’s medlemsvirksomheder undgår dobbelte indberetninger.

DA har endvidere terminaladgang til indkomstregisteret, som også anvendes af DA i forbindelse med DA’s statistikproduktion. Gennem en adgang for DA til oplysningerne i indkomstregisteret undgås i lighed med aftalen med Danmarks Statistik og aftalen om data fra LetLøn, at virksomhederne skal indberette de samme oplysninger to steder. Data fra indkomstregisteret anvendes til kvalitetssikring af DA’s egne statistikdata.

Det understreges, at det alene foreslås, at DA kan få udtræk af oplysninger fra SDPI-løsningen til brug for udarbejdelse af statistikker. Efter persondatalovens § 10 kan oplysningerne herefter ikke anvendes af DA til andre formål. Dette fremgår i øvrigt også af Datatilsynets godkendelse af DA’s behandling af persondata med henblik på statistik.

Endvidere vil der alene kunne gives udtræk af oplysninger indberettet af DA’s medlemsvirksomheder. Tilsvarende gælder også i dag i forhold til DA´s terminaladgang til oplysningerne i indkomstregisteret.

Persondatalovens regler skal overholdes i forbindelse med DA’s behandling af oplysninger fra SDPI-løsningen. Dette indebærer blandt andet, at der alene kan gives udtræk af data, som er nødvendige og relevante for DA’s udarbejdelse af statistikker. Endvidere skal der træffes de fornødne tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger mod, at oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller forringes, samt mod, at de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid med loven.

Jens Vibjerg V Peter Juel Jensen V Louise Schack Elholm V Sophie Løhde V Bent Bøgsted DF Colette L. Brix DF Knud Kristensen KF fmd. Charlotte Dyremose KF Anders Samuelsen LA Thomas Adelskov S Anne‑Marie Meldgaard S Lone Møller S nfmd. Leif Lahn Jensen S Eigil Andersen SF Karsten Hønge SF Morten Østergaard RV Line Barfod EL

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
 
Liberal Alliance (LA)
2
Socialdemokratiet (S)
45
 
Inuit Ataqatigiit (IA)
1
Dansk Folkeparti (DF)
25
 
Siumut (SIU)
1
Socialistisk Folkeparti (SF)
23
 
Tjóðveldisflokkurin (TF)
1
Det Konservative Folkeparti (KF)
17
 
Sambandsflokkurin (SP)
1
Det Radikale Venstre (RV)
9
 
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
Enhedslisten (EL)
4
     


Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 95

Bilagsnr.

Titel
1
Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat
2
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
5
1. udkast til betænkning
6
Indlæg til betænkningen, fra beskæftigelsesministeren

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 95

Spm.nr.
Titel
1
Spm. om baggrunden for, at selskabet bag SDPI-løsningen er organiseret som et aktieselskab, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om regeringens målsætning for, hvornår det skal være muligt at håndtere en sygedagpengesag fuldt digitalt inklusive borgerens raskmelding, og om, i hvilket ministerium udviklingsopgaven ligger, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om kommentar til LO’s høringssvar, for så vidt angår afsnittet om digital tilbagemelding om raskmelding, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. om, hvilke argumenter der er for og imod at indføre mulighed for en digital løsning, så det syge ledige A-kasse-medlem kun skal raskmelde sig et sted, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. om at yde bistand til et ændringsforslag, der muliggør, at det ledige a-kasse-medlem kun skal raskmelde sig et sted, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå