Skriftlig fremsættelse af lovforslag nr. 2022/2 SF.L L 95 af 30. marts 2023

Link til lovforslaget på Folketingets hjemmeside

Den fulde tekst

Skriftlig fremsættelse (29. marts 2023)

Social- og boligministeren (Pernille Rosenkrant-Theil):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, lov om social service og forskellige andre love (Handlekommune for børn, der hjælpes tilbage til Danmark af danske myndigheder, og for børn, hvis forældre er i udlandet, ensretning af begrebsbrug, nødvendige ændringer i handlekommunereglerne som følge af barnets lov m.v.)

(Lovforslag nr. L 95)

Lovforslaget indeholder først og fremmest ændringer af de såkaldte handlekommuneregler i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.

Lovforslaget har for det første til formål at skabe en enklere begrebsbrug, der skal medvirke til at forhindre tvivl og mellemkommunale uenigheder.

For det andet har lovforslaget til formål at afhjælpe de mangler, der har vist sig at være i handlekommunereglerne. Det drejer sig særligt om, at det foreslås, at Ankestyrelsen i helt særlige tilfælde kan træffe afgørelse om en handlekommune for et barn, der ikke opholder sig i Danmark, men som forventes med danske myndigheders medvirken at komme til Danmark. Efter gældende ret har børn, der opholder sig uden for Danmark, ikke en handlekommune, men det kan for disse børn være afgørende for deres trivsel og udvikling, at den nødvendige socialfaglige indsats er forberedt og koordineret mellem myndighederne forud for ankomsten til Danmark, således at de oplever en tryg ankomst i Danmark, hvor deres behov mødes. Med forslaget vil der blive skabt den nødvendige lovgivningsmæssige klarhed om handlekommuneansvaret, når børn kommer til Danmark efter medvirken fra danske myndigheder. Forslaget vil f.eks. kunne finde anvendelse for børn, der med danske myndigheders medvirken vender tilbage til Danmark efter en genopdragelsesrejse, der bringer barnets sundhed eller udvikling i alvorlig fare, andet udlandsophold af negativ betydning for barnet eller en international børnebortførelse.

Derudover drejer det sig også særligt om, at det foreslås, at Ankestyrelsen i tilfælde, hvor handlekommuneansvaret for et barn ikke kan fastlægges efter de almindelige regler, vil kunne træffe afgørelse om, hvilken kommune der er handlekommune for et barn. Det vil bl.a. have betydning for tilfælde, hvor et barns forældremyndighedsindehaver opholder sig uden for Danmark, og hvor der er behov for at iværksætte hjælp og støtte til barnet. I praksis er der hidtil fundet pragmatiske løsninger i sådanne tilfælde, men uklarheden om det lovgivningsmæssige grundlag og eventuelt deraf følgende uenigheder mellem kommunerne om handlekommuneansvaret skaber utryghed for børn, der befinder sig i sårbare situationer, og kan i værste fald betyde, at hjælpen til barnet forsinkes, når ingen kommune vil tage ansvaret. Med lovforslaget skabes et klart lovgivningsmæssigt grundlag, der skal fjerne tvivl om handlekommuneansvaret.

Endelig drejer det sig også om at kunne fastlægge handlekommune for børn i sager som er omfattet af artikel 8 og 9 om overførsel af kompetence fra en kontraherende stat til en anden kontraherende stat efter Haagerbeskyttelseskonventionen af 19. oktober 1996 om kompetence, lovvalg, anerkendelse, fuldbyrdelse og foranstaltninger til beskyttelse af børn (Haagerbørnebeskyttelseskonventionen).

Herudover indeholder lovforslaget også de nødvendige konsekvensændringer i handlekommunereglerne som følge af det samtidigt fremsatte forslag til barnets lov.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.