Betænkning over lovforslag nr. 2020/1 BTL 135 af 16. januar 2021

Link til lovforslaget på Folketingets hjemmeside

Den fulde tekst

Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 15. januar 2021

Betænkning

over

Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om sygedagpenge og lov om aktiv socialpolitik

(Suspension af dagpengeforbrug og suspension af G-dage ved hjemsendelser og arbejdsfordeling, forlængelse af retten til sygedagpenge og yderligere forlængelse af 12-månedersperioden i 225-timersreglen som følge af covid-19)

[af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen, fg.)]:

1. Dispensation fra Folketingets forretningsorden

Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1, om, at der skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan vedtages ved 3. behandling. Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, således at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2. behandling.

2. Ændringsforslag

Dansk Folkepartis, Nye Borgerliges og Liberal Alliances medlemmer af udvalget har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.

3. Indstillinger

Udvalget vil stemme for det stillede ændringsforslag om deling af lovforslaget.

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af DF, NB og LA) indstiller de under A, B og C nævnte lovforslag til vedtagelse uændret.

Et mindretal i udvalget (DF) indstiller de under A og B nævnte lovforslag til vedtagelse uændret. Mindretallet indstiller det under C nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling.

Et andet mindretal (NB) vil ved 3. behandling redegøre for sin stilling til det under A nævnte lovforslag. Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag til vedtagelse uændret. Mindretallet indstiller det under C nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling.

Et tredje mindretal i udvalget (LA) indstiller de under A og C nævnte forslag til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag til vedtagelse uændret.

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

4. Politiske bemærkninger

Venstre

Danmark står i en alvorlig situation, og udviklingen i coronasmitten kan hurtigt blive forværret, hvis ikke der gribes ind. Det er i det lys, at regeringen har videreført og udvidet en række restriktioner.

For Venstres medlemmer af udvalget er danskernes sundhed vigtigst. Vi skal gøre alt, hvad vi kan for at begrænse smitten mest muligt. Vi skal passe på danskerne. Da de sundhedsmæssige restriktioner derfor er skærpet, er der brug for også at forlænge de hjælpepakker, V allerede har været med til at indføre.

Det handler om forlængelse af suspensionen af 225-timersreglen, suspensionen af G-dage ved hjemsendelser og arbejdsfordeling, forlængelse af retten til sygedagpenge og en suspension af dagpengeforbruget. V støtter alle lovforslagene, som udmønter aftalen fra den 16. december 2020.

V noterer, at regeringen har oplyst, at færre – som følge af den økonomiske situation – vil kunne leve op til kravet om 225 timers arbejde i forbindelse med, at beskæftigelsen på en lang række arbejdspladser berøres heraf. Samtidig betyder den aktuelle økonomiske krise, at en gruppe danskere risikerer at ryge ud af dagpengesystemet.

For V er det vigtigt at understrege, at samfundet står i en helt ekstraordinær situation, hvor de normale omstændigheder på arbejdsmarkedet er sat ud af spil.

For V er det helt afgørende, at 225-timersreglen virker efter hensigten. Den skal sikre, at flere kontanthjælpsmodtagere har et klart incitament til tage et arbejde ved siden af kontanthjælpen. Det forudsætter, at der er jobs at tage.

Som V har gjort det klart flere gange, er det vigtigt at understrege, at der er tale om en midlertidig suspendering.

V har netop stået i spidsen for at indføre 225-timersreglen med det formål at sikre, at flere kontanthjælpsmodtagere arbejder ved siden af, at de modtager ydelsen, hvis de kan. 225-timersreglen har – sammen med kontanthjælpsloftet og integrationsydelsen – bidraget til, at især flere ikkevestlige indvandrere er kommet i arbejde. Særlig flere ikkevestlige kvinder på kontanthjælp har fået job ved siden af kontanthjælpen, siden 225-timersreglen blev indført. Reglen har bidraget til, at flere forsørger sig selv, og at flere bidrager til at finansiere vores fælles velfærd i Danmark.

For V er det helt afgørende, at det succesfulde arbejde, som V igangsatte i sidste valgperiode, hvor flere skiftede kontanthjælpen ud med et arbejde, og hvor flere ikkevestlige indvandrere blev selvforsørgende, kan genoptages. Derfor skal 225-timersreglen genindføres i sin normale form igen, så snart det er muligt.

For V er det samtidig vigtigt, at der hurtigst muligt bliver igangsat initiativer, som sikrer varig vækst og danske arbejdspladser. Regeringen har desværre ingen planer for, hvordan der for alvor bliver skabt varig vækst og arbejdspladser. Tværtimod er regeringen den første regering i to årtier, der aktivt gør Danmark fattigere. Faktisk betyder regeringens politik, at Danmark bliver 12 mia. kr. fattigere i 2025. Det bekymrer V, at samfundet med regeringens milliardstore skattestigninger gør, at vi mister danske arbejdspladser og gør Danmark fattigere.

Enhedslisten

Enhedslistens medlemmer af udvalget er tilfredse med, at der sker en forlængelse af arbejdsløshedsdagpenge, sygedagpenge og 12-månedersperioden til at opfylde 225-timers-kravet.

EL mener dog, at forlængelsen på 1 måned er alt for kort set i lyset af den meget alvorlige coronasituation, som samfundet befinder sig i lige nu, og som blev beskrevet på pressemødet onsdag den 13. januar 2021. EL mener, at en forlængelse på 2 måneder, gerne 3 måneder, vil være langt mere hensigtsmæssig.

EL er tilfredse med, at der for sygedagpengemodtagere, der fik forlænget deres sygedagpenge i perioden 1. november 2020 – 31. januar 2021, skal træffes en ny afgørelse om, hvorvidt der er mulighed for at forlænge sygedagpengene efter de almindelige forlængelsesregler i § 27 i lov om sygedagpenge. EL mener dog, at det burde være klart, at det også gælder for de sygedagpengemodtagere, der skulle overgå til jobafklaringsforløb i perioden 1. februar – 28. februar 2021, og som nu får forlænget retten til dagpenge med 1 måned.

EL forstår dog, at når ministeren i svaret på spørgsmål 5 til lovforslaget skriver: »Jeg vil også gerne understrege, at de almindelige regler om kommunens opfølgningsindsats m.v. selvfølgelig fortsat gælder«, så indebærer det, at en borger, der i forlængelsesperioden har fået ændret sin situation, vil møde en fornyet opfølgning i kommunen.

5. Ændringsforslag med bemærkninger.

Ændringsforslag

a

Ændringsforslag om deling af lovforslaget

Af et mindretal (DF, NB og LA), tiltrådt af udvalget:

1) Lovforslaget deles i tre lovforslag med følgende titler og indhold:

A. »Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om sygedagpenge (Suspension af dagpengeforbrug og forlængelse af retten til sygedagpenge som følge af covid-19)« omfattende § 1, nr. 1-7, § 2 og § 4.

B. »Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (Suspension af G-dage ved hjemsendelser og arbejdsfordeling som følge af covid-19)« omfattende § 1, nr. 8, og § 4.

C. »Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Yderligere forlængelse af 12-månedersperioden i 225-timersreglen som følge af covid-19)« omfattende §§ 3-5.

[Forslag om deling af lovforslaget]

Bemærkninger

Til nr. 1

Ændringsforslaget indebærer, at lovforslaget deles i tre separate lovforslag. Det ene lovforslag vedrører suspension af dagpengeforbrug og forlængelse af retten til sygedagpenge som følge af covid-19. Det andet lovforslag vedrører suspension af G-dage ved hjemsendelser og arbejdsfordeling. Det tredje lovforslag vedrører yderligere forlængelse af 12-månedersperioden i 225-timersreglen som følge af covid-19.

6. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 12. januar 2020 og var til 1. behandling den 12. januar 2020. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.

Høring

Et udkast til lovforslaget er ikke forinden fremsættelsen sendt i høring. Under hensyn til at lovforslaget hastebehandles, er lovforslaget heller ikke sendt i høring samtidig med fremsættelsen.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag på lovforslaget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 5 spørgsmål til beskæftigsesministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Bjørn Brandenborg (S) Bjarne Laustsen (S) fmd. Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær (S) Henrik Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF) Halime Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V) nfmd. Anni Matthiesen (V) Ulla Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF) Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S) 48
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 41
Dansk Folkeparti (DF) 16
Radikale Venstre (RV) 16
Socialistisk Folkeparti (SF) 15
Enhedslisten (EL) 13
Det Konservative Folkeparti (KF) 12
Nye Borgerlige (NB) 4
Liberal Alliance (LA) 3
Alternativet (ALT) 1
Inuit Ataqatigiit (IA) 1
Siumut (SIU) 1
Sambandsflokkurin (SP) 1
Javnaðarflokkurin (JF) 1
Uden for folketingsgrupperne (UFG) 6