- Side 116 -
...begrænsning, medmindre dette har klare holdepunkter i lovgivningen. Dette harmonerer bedst med de forudsætninger, som bestemmelsen i grundlovens § 55 om Folketingets Ombudsmand bygger på. Forvaltningen må ikke lægge hindringer i vejen for det tilsyn, som ombudsmanden udøver, men har tværtimod pligt til at medvirke til, at dette tilsyn kan udøves effektivt.
- Side 124 -
...borger, som er utilfreds med en kommunal afgørelse på et område, hvor der ikke er rekursadgang, har rettet henvendelse til det kommunale tilsyn, anses klagefristen i ombudsmandslovens § 13, stk. 3, dog efter ombudsmandspraksis for at begynde at løbe fra tilsynets svar forudsat, at borgeren har henvendt sig til det kommunale tilsyn inden rimelig tid.
(...)
- Side 125 -
...klagefristen i ombudsmandslovens § 13, stk. 3, i tilfælde, hvor en klage til ombudsmanden direkte over kommunen ville blive afvist som for sent indgivet. Hvis borgeren derfor inden klagen til ombudsmanden først har rettet henvendelse til det kommunale tilsyn efter udløbet af den 1-årige klagefrist, vil klagen således i udgangspunktet blive afvist.
- Side 130 -
...den registrerede til Datatilsynet. En klage fra en registreret over overtrædelse af databeskyttelsesreglerne anses i praksis for omfattet af ombudsmandslovens § 14, hvis Datatilsynet endnu ikke har truffet afgørelse, og der vil derfor efter ombudsmandslovens § 13, stk. 3, gælde en 1-årig klagefrist i sagen regnet fra Datatilsynets kommende afgørelse.
- Side 132 -
...sporet i en anden retning ved at oversende sagen til en anden myndighed, som ikke er rekurs- eller tilsynsmyndighed i forhold til det påklagede spørgsmål, f.eks. en oversendelse til Miljø- og Fødevareklagenævnet med henblik på stillingtagen til aktindsigt efter miljøoplysningsloven i en sag, hvor der er klaget over et afslag efter offentlighedsloven.
- Side 138 -
...særlige klage- eller tilsynsmyndigheder kan tage stilling til den pågældende sag, jf. kommunestyrelseslovens § 48, stk. 3. En sådan regel gælder ikke for ombudsmandens kompetence, der kun begrænses af ombudsmandslovens § 14. Til gengæld er de kommunale tilsynsmyndigheder ikke omfattet af en forældelsesregel svarende til ombudsmandslovens § 13, stk. 3.
(...)
- Side 141 -
myndighed, er det derfor ikke nødvendigt at forlænge den 1-årige klagefrist efter ombudsmandslovens § 13, stk. 4, jf. pkt. 2 i kommentaren til denne bestemmelse.
- Side 142 -
Hvor der sker oversendelse til en myndighed på baggrund af forhold, som myndigheden ikke har forholdt sig til, forlænger ombudsmanden med hjemmel i ombudsmandslovens § 13, stk. 4, i praksis samtidig den 1-årige klagefrist i § 13, stk. 3.