- Side 46 -
...1985-offentlighedslovens § 4, stk. 3, der drejer sig om forhåndskendskab til oplysninger, der anmodes om aktindsigt i – det såkaldte subjektive identifikationskrav – ikke kunne anvendes fuldstændig tilsvarende i forhold til anmodninger om aktindsigt i miljøoplysninger, jf. nærmere pkt. 2 og 3 i kommentaren til 1985-offentlighedslovens § 4, stk. 3.
(...)
...»sikrer, at offentlige myndigheder er forpligtet til i overensstemmelse med dette direktivs bestemmelser at stille miljøoplysninger, som de er i besiddelse af eller som opbevares for dem, til rådighed for enhver informationssøgende, uden at denne skal gøre rede for en interesse heri«. Se hertil også pkt. 9 i kommentaren til miljøoplysningslovens § 3.
- Side 56 -
...miljøoplysningsloven ikke indeholder den ved 2013-offentlighedsloven indførte mulighed for at afvise en aktindsigtsanmodning ud fra ressourcehensyn (se 2013-offentlighedslovens § 9, stk. 1, nr. 2, og § 28, stk. 2, nr. 1). Om ressourcebetragtninger ved anvendelse af miljøoplysningsloven henvises til pkt. 6 i kommentaren til 1985-offentlighedslovens § 4, stk. 3.
- Side 61 -
...dokumenter, der er indgået til eller oprettet af en forvaltningsmyndighed som led i administrativ sagsbehandling i forbindelse med dens virksomhed. Retten til aktindsigt efter 1985-offentlighedsloven gælder således allerede fra det tidspunkt, hvor dokumentet er indgået til eller oprettet af en forvaltningsmyndighed, og ikke først efter udløbet af nogle