- Side 412 -
...kapitel 3, afsnit 2. Retten til aktindsigt omfatter således ikke ministerkalendere eller kalendere, der føres for bl.a. regionsrådsformænd og borgmestre. Det samme gælder med hensyn til kalendere, som føres af offentligt ansatte som led i tjenesten. Kalendere, som ansatte og andre fører personligt til eget brug, omfattes ikke af offentlighedsloven.
- Side 460 -
Hvis der er tale om et dokument, der ikke indgår i en afgørelsessag, kan aktindsigtsanmodningen indgives til enhver myndighed, der har dokumentet i sin besiddelse, jf. offentlighedslovens § 36, stk. 1, 2. pkt.
(...)
...aktindsigtskompetencen som udgangspunkt hos afgørelsesmyndigheden og ikke hos den hørte myndighed; det gælder også i forhold til selve høringsudtalelsen fra den hørte myndighed. I forhold til dokumenter i den hørte myndigheds sag, der ikke er indgået eller vil indgå i den hørende myndigheds sag, ligger aktindsigtskompetencen dog hos den hørte myndighed.
- Side 461 -
En myndighed skal »snarest« og senest efter syv arbejdsdage afgøre, om en anmodning om aktindsigt kan imødekommes, jf. offentlighedslovens § 36, stk. 2. Denne frist kan forlænges i særlige tilfælde.
- Side 464 -
For klageinstanserne gælder der to typer af sagsbehandlingsfrister. Når der er tale om en anmodning om aktindsigt i klageinstansens egne sager og dokumenter, gælder den almindelige frist på syv arbejdsdage, jf. offentlighedslovens § 36, stk. 2, og se herom afsnit 3.6.4 ovenfor. For så vidt angår behand-