- Side 412 -
...kapitel 3, afsnit 2. Retten til aktindsigt omfatter således ikke ministerkalendere eller kalendere, der føres for bl.a. regionsrådsformænd og borgmestre. Det samme gælder med hensyn til kalendere, som føres af offentligt ansatte som led i tjenesten. Kalendere, som ansatte og andre fører personligt til eget brug, omfattes ikke af offentlighedsloven.
- Side 417 -
Indebærer afgivelsen, at dokumentet har mistet sin interne karakter, vil det bero på bestemmelserne i offentlighedslovens §§ 30-33 og 35, om den modtagende myndighed – og i øvrigt også den afgivende myndighed – vil kunne undtage dokumentet helt eller delvist.
- Side 431 -
...3.4.4.4. I alle tilfælde indebærer ekstraheringspligten ikke nødvendigvis, at de pågældende oplysninger er undergivet aktindsigt, men blot at de alene kan tilbageholdes, i det omfang betingelserne i offentlighedslovens §§ 30-33 om undtagelse af forskellige typer følsomme oplysninger eller § 35 om særlige tavshedspligtsbestemmelser giver hjemmel hertil.
- Side 439 -
Er både sagen som sådan og det enkelte dokument undergivet aktindsigt, må det overvejes, om der er oplysninger i dokumentet, der kan (og bør) tilbageholdes. Denne problemstilling reguleres af offentlighedslovens §§ 30-35.
(...)
...udkastet der var foretaget ændringer. Sidstnævnte ville efter ministeriets opfattelse medføre en prisgivelse af hensynene bag de nævnte bestemmelser. Ombudsmanden fandt ikke grundlag for at kritisere aktindsigtsafslaget for så vidt angik de dele af udkastet, som ikke var identiske med den offentliggjorte risikovurdering, og hvor de foretagne ændringer var
- Side 445 -
Efter offentlighedslovens § 31 kan retten til aktindsigt begrænses, i det omfang det er af væsentlig betydning for statens sikkerhed eller rigets forsvar. Bestemmelsen modsvares af tavshedspligtbestemmelsen i forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1.
- Side 457 -
...aktindsigt efter §§ 30-33, jf. FOB 2002.182 og FOB 2009 5-2. Dog er der plads til en meroffentlighedsvurdering i tilfælde, hvor de pågældende oplysninger er omfattet af en undtagelsesbestemmelse, der alene varetager hensynet til en offentlig interesse, som myndigheden selv råder over, eller hvor den, oplysningerne angår, har givet samtykke til udleveringen.
- Side 471 -
...og kunstnere modsvares af offentlighedsloven § 33, nr. 4, mens opsamlingsbestemmelsen i forvaltningslovens § 27, stk. 4, nr. 5, er formuleret svarende til generalklausulen i offentlighedslovens § 33, nr. 5. Det ligger endvidere i dag fast, at oplysninger, som ikke kan nægtes udleveret efter reglerne i offentlighedsloven, ikke har fortrolig karakter.
(...)
...oplysning. Dette er derimod ikke tilfældet i forhold til offentlighedslovens bestemmelser om undtagne sager og dokumenter, jf. afsnit 3.5 ovenfor om meraktindsigt. For det andet kan det i en række tilfælde være berettiget at videregive fortrolige oplysninger, jf. herom afsnit 7.3 nedenfor og – med særlig henblik på sagsoplysning – kapitel 11, afsnit 3.4.