- Side 734 -
...er oprettet ved lov, visse forsyningsselskaber, visse offentlige selskaber hvor mere end 75 pct. af ejerandelene tilhører danske offentlige myndigheder, og andre situationer. Det vil således være muligt at opnå aktindsigt i sådanne virksomheders udbudsforretninger på lige fod med ordregivere, der kan anses for en »del af den offentlige forvaltning.«
- Side 739 -
...ofte vedrøre oplysninger om forretningshemmeligheder og lignende, og det vil i givet fald i praksis være bestemmelsen i offentlighedslovens § 30, nr. 2, der vil være afgørende for, om et fortrolighedsønske skal efterkommes.« Det betyder med andre ord, at hvis oplysningerne skal udleveres efter offentlighedsloven, er de ikke at betragte som fortrolige.
- Side 740 -
...personalesager og førelse af en kalender), finder hovedreglen i offentlighedslovens § 7 anvendelse. Dette indebærer, at enhver har ret til at blive gjort bekendt med dokumenter, der er indgået til eller oprettet af en ordregiver som led i en udbudsforretning, medmindre en af de undtagelser, der er nævnt i offentlighedslovens §§ 19-35, finder anvendelse.
- Side 741 -
...udbudssager vil særligt muligheden for at undtage interne dokumenter (afsnit 4.2.1) samt brevveksling med advokater efter offentlighedslovens § 27, nr. 4 (afsnit 4.2.2) være relevante for ordregiveren at overveje. Uanset at et dokument kan undtages fra aktindsigt, skal ordregiveren give aktindsigt i faktiske oplysninger og eksterne faglige vurderinger.
- Side 748 -
En forbigået tilbudsgiver vil ofte anmode ordregiveren om oplysninger om de øvrige tilbudsgiveres tilbud, herunder deres priser samt den fremgangsmåde tilbudsgiveren vil anvende ved udførelsen af opgaven. Offentlighedslovens § 30 har følgende formulering:
(...)
- Side 749 -
...aktindsigt i de dele af et dokument, som ikke indeholder oplysninger, der kan undtages efter § 30, nr. 2.3535. Offentlighedslovens § 34 har følgende ordlyd: »Hvis de hensyn, der er nævnt i §§ 30-33, kun gør sig gældende for en del af et dokument, skal der meddeles aktindsigt i dokumentets øvrige indhold.« Dette gælder dog ikke, jf. § 34, stk. 2, hvis
- Side 751 -
...til fremtidige udbud eller andre aftaler«.3636. At der skal gives aktindsigt i priser, er også på linje med Ankestyrelsen, se Tilsynsudtalelse om Aktindsigt, Ankestyrelsens brev til Ringkøbing-Skjern Kommune fra 1. december 2020, j.nr. 20-49014. Udtalelsen indeholder desuden nogle generelle betragtninger om offentlighedslovens § 30, stk. 1, nr. 1.
(...)
- Side 755 -
...afventede klagenævnets afgørelse. Ordregiver kan også undlade aktindsigt i de øvrige tilbudsgiveres delpriser, da disse oplysninger ikke vil blive gjort tilgængelige for borgere. Det samme er tilfældet, hvis borgerne ikke får oplyst priserne.3939. Jf. klagenævnets afgørelse af 4. december 2018, der er omtalt i klagenævnets årsrapport fra 2018, s. 50.
(...)
Forvaltningslovens § 15 c indeholder en tilsvarende bestemmelse som offentlighedslovens § 30, nr. 2. I Højesterets dom af 29. november 2010, Konkurrencerådet mod FC Nordsjælland, U 2011.616 H, har Højesteret taget stilling til anvendelsen af denne bestemmelse, der på dette tidspunkt var indeholdt i forvaltningslovens § 15.
- Side 757 -
Andre oplysninger end priser kan også undtages efter offentlighedslovens § 30, nr. 2.
(...)
...de øvrige tilbudsoplysninger: »De øvrige oplysninger, der er undtaget aktindsigt, er oplysninger om ’tekniske indretninger eller om drifts- eller forretningsforhold eller lignende’ i medfør af offentlighedslovens § 30, nr. 2. Der er tale om detaljerede oplysninger om den tekniske og forretningsmæssige sammensætning af tilbuddene fra ABB og FLSmidth
(...)
- Side 758 -
A/S, herunder vedrørende kvaliteten af den tilbudte tekniske løsning og tilbudsgivernes projektorganisation. Oplysningernes karakter indebærer, at det kan lægges til grund, at det er af ’væsentlig økonomisk betydning’ for virksomhederne, at Siemens A/S’ anmodning om aktindsigt ikke imødekommes på dette punkt, jf. offentlighedslovens § 30, nr. 2.«
(...)
- Side 759 -
te oplysninger undtages fra aktindsigt i medfør af offentlighedslovens § 30, nr. 2.4141. Se klagenævnets afgørelse af 12. august 2016, der er omtalt i klagenævnets årsrapport fra 2016, s. 41-42.
- Side 762 -
Offentlighedslovens § 14 indeholder et krav om, at myndigheden skal overveje meroffentlighed. I forbindelse med en anmodning om aktindsigt skal ordregiveren og klagenævnet således overveje, om der kan gives aktindsigt i dokumenter og oplysninger i videre omfang, end hvad der følger af offentlighedslovens §§ 23-35.
- Side 769 -
...aktindsigt, er særligt forhold, der må betragtes som forretningshemmeligheder, og hvor det derfor vil kunne skade den privates konkurrenceevne, herunder som tilbudsgiver i kommende udbud, såfremt der gives aktindsigt i oplysningerne. Der skal derfor være en nærliggende risiko for væsentlig økonomisk skadevirkning, for at oplysningerne kan undtages fra