- Side 484 -
...forhold til den tidligere gældende § 15 med henblik på at modsvare bestemmelsen i offentlighedslovens § 33. Uanset at tilnærmelsen alene er sket i forhold til netop denne bestemmelse i offentlighedsloven, varetager § 15 b – gennem opsamlingsbestemmelsen i nr. 5 – dog også de hensyn til private interesser, der omhandles i § 30 i offentlighedsloven.
- Side 485 -
...fortolkningsregel, at dokumenter, der ikke kan undtages fra aktindsigt efter de nævnte bestemmelser i offentlighedsloven, heller ikke vil kunne undtages fra partsaktindsigt efter forvaltningslovens §§ 15-15 c, jf. FOB 1988.48. I så henseende vil praksis efter offentlighedsloven således kunne være relevant også for forståelsen af rækkevidden af § 15 b.
...dokument for sig – og for hver enkelt oplysning i et dokument, jf. forudsætningen herom i § 15 c og se tilsvarende efter offentlighedslovens §§ 30 og 33 FOB 2020-17. Der er ingen hjemmel til generelt at undtage sagsområder eller arter af dokumenter, for hvilke bestemmelsen i almindelighed vil medføre, at også en parts begæring om aktindsigt må afslås.
- Side 493 -
...beslægtede undtagelser i offentlighedslovens § 30, nr. 1, og forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1 – alle former for oplysninger om enkeltpersoners private forhold. Oplysninger vedrørende enkeltpersoner, der ikke ville kunne undtages efter bestemmelserne i offentlighedslovens § 30, nr. 1, vil aldrig kunne undtages efter forvaltningslovens § 15 b, nr. 5.
- Side 496 -
...lide skade af betydning, men ikke nødvendigvis af væsentlig betydning, jf. i det hele Offentlighedskommissionens betænkning 1510/2009, s. 75. Endvidere indeholder forvaltningslovens § 15 b, nr. 5, ikke som offentlighedslovens § 30, nr. 2, en formodningsregel om, at der vil være risiko for tab ved udlevering af oplysninger omfattet af bestemmelsen.