- Side 338 -
...nødvendig af hensyn til det offentliges økonomiske interesser,454454. Se nedenfor under afsnit 3.3.2. og endelig vurderes undtagelsen i § 33, stk. 1, nr. 5 om private og offentlige interesser, hvor hemmeligholdelse efter forholdets særlige karakter er påkrævet at kunne have særlig betydning i en virksomheds kontekst.455455. Se nedenfor under afsnit 3.3.3.
- Side 339 -
Offentlighedslovens § 30 medfører, at retten til aktindsigt ikke omfatter oplysninger om:
(...)
...forhold. Her må der tages udgangspunkt i, om oplysningerne er af en sådan karakter, at de efter den almindelige opfattelse i samfundet bør kunne forlanges unddraget offentlighedens kendskab. Det er derimod ikke en betingelse for at undtage oplysninger, at hemmeligholdelse i det konkrete tilfælde er af betydning for den person, oplysningerne angår.
(...)
Offentlighedslovens § 30, stk. 1, nr. 2, vil ofte være relevant at vurdere i forhold til virksomheder. Det er særligt, når det offentlige har kontrakter med virksomheder, at de kommer i besiddelse af oplysninger om dem, men også i forbindelse med udstedelse af tilladelser og andre situationer kan det offentli-
(...)
- Side 340 -
...skade af nogen betydning. Forvaltningsmyndigheden bør derfor indhente en udtalelse fra den, oplysningerne angår, for at få belyst risikoen for, at en udlevering af oplysninger, om forretningsforhold mv., vil medføre den nævnte risiko for økonomisk skade.458458. Se ombudsmandens udtalelse FOB 2014.25 for en række generelle betragtninger om bestemmelsen.
(...)
- Side 341 -
...udviklingsomkostningerne til spillefilmen, med henvisning til offentlighedslovens § 30, nr. 2. Ombudsmanden lagde vægt på, at der efter det oplyste var foretaget en konkret vurdering af oplysningernes karakter, ligesom der for oplysningerne undtaget efter § 30, nr. 2, var foretaget en konkret vurdering af, om udlevering ville medføre en risiko for økonomisk skade.
(...)
- Side 343 -
...meddeles aktindsigt i dokumentets øvrige indhold«. Dette gælder dog ikke, jf. § 34, stk. 2, hvis »1) det vil medføre en prisgivelse af det eller de hensyn, der er nævnt i §§ 30-33, 2) det vil indebære, at der gives en klart vildledende information, eller 3) det resterende indhold i dokumentet ikke har et forståeligt eller sammenhængende meningsindhold.«
- Side 347 -
Offentlighedslovens § 14 indeholder et krav om at overveje meroffentlighed. I forbindelse med en anmodning om aktindsigt skal myndigheden overveje, om der kan gives aktindsigt i dokumenter og oplysninger i videre omfang, end hvad der følger af offentlighedslovens §§ 23-35.
- Side 350 -
Efter forvaltningslovens § 15, stk. 1, kan klagers ret til aktindsigt endelig begrænses, i det omfang klagers interesse i at kunne benytte kendskab til sagens dokumenter, findes at burde vige for afgørende hensyn til private og offentlige interesser. Forvaltningslovens § 15 indeholder en tilsvarende bestemmelse til offentlighedslovens § 30, nr. 2.