- Side 584 -
...2013-offentlighedslovens § 30, nr. 2. Det følger således af forarbejderne til 2013-offentlighedslovens § 30, nr. 2, at der i forhold til oplysninger, der er omfattet af bestemmelsen, gælder en klar formodning for, at udlevering af oplysningerne vil indebære en nærliggende risiko for, at virksomheden eller den person, oplysningerne angår, vil lide skade af betydning
- Side 597 -
...tilfaldt selskabets konkurrenter eller forretningsforbindelser. I forhold til 2013-lovens § 33, nr. 3, måtte afslaget forstås således, at staten som aktionær i DONG Energy ville lide skade som en afledet konsekvens af, at DONG Energy blev påført en skade ved udlevering af oplysningerne. Ombudsmanden kunne ikke kritisere Finansministeriets vurdering.
- Side 631 -
...udleveret sammen med oplysningen om, at rejsebureauet havde overtrådt lov om etnisk ligebehandling. Ombudsmanden forstod nævnets afgørelse således, at nævnets vurdering af at undtage navnet byggede på sådanne hensyn til erhvervsmæssige interesser, som efter 2013-offentlighedslovens § 30, nr. 2 (der svarer til 1985-offentlighedslovens § 12, stk. 1, nr. 2),
(...)
- Side 632 -
...§ 30, nr. 2, ikke omfattede – og dermed ikke kunne begrunde undtagelse fra aktindsigt – oplysninger om, at et navngivent rejsebureau ifølge en endelig afgørelse fra Ligebehandlingsnævnet havde overtrådt lov om etnisk ligestilling. I øvrigt fandt ombudsmanden, at navnet på rejsebureauet ikke kunne undtages efter 2013-offentlighedslovens § 33, nr. 5.