- Side 412 -
...kapitel 3, afsnit 2. Retten til aktindsigt omfatter således ikke ministerkalendere eller kalendere, der føres for bl.a. regionsrådsformænd og borgmestre. Det samme gælder med hensyn til kalendere, som føres af offentligt ansatte som led i tjenesten. Kalendere, som ansatte og andre fører personligt til eget brug, omfattes ikke af offentlighedsloven.
- Side 417 -
Indebærer afgivelsen, at dokumentet har mistet sin interne karakter, vil det bero på bestemmelserne i offentlighedslovens §§ 30-33 og 35, om den modtagende myndighed – og i øvrigt også den afgivende myndighed – vil kunne undtage dokumentet helt eller delvist.
- Side 431 -
...3.4.4.4. I alle tilfælde indebærer ekstraheringspligten ikke nødvendigvis, at de pågældende oplysninger er undergivet aktindsigt, men blot at de alene kan tilbageholdes, i det omfang betingelserne i offentlighedslovens §§ 30-33 om undtagelse af forskellige typer følsomme oplysninger eller § 35 om særlige tavshedspligtsbestemmelser giver hjemmel hertil.
- Side 439 -
Er både sagen som sådan og det enkelte dokument undergivet aktindsigt, må det overvejes, om der er oplysninger i dokumentet, der kan (og bør) tilbageholdes. Denne problemstilling reguleres af offentlighedslovens §§ 30-35.
- Side 440 -
...gælder ikke kun for fysiske personer, men også med hensyn til personligt drevne virksomheder, jf. FOB 1996.93. Til gengæld finder den ikke anvendelse på selskaber og andre juridiske personer. En juridisk persons straffesag vil dog kunne undtages fra aktindsigt efter offentlighedslovens § 19, stk. 1, bortset fra vedtagne bødeforelæg, jf. § 19, stk. 2.
(...)
- Side 441 -
...formueforhold, jf. FOB 2000.181 vedrørende skattepligtig årsindkomst og FOB 2003.699 vedrørende skatteforhold. Se også FOB 2005.465 om andre økonomiske oplysninger, der afslører noget om en persons privatøkonomi som sådan, og FOB 1991.185 om oplysninger om, at en bestemt person har skyldige restancer og manglende betalingsevne eller betalingsvilje.
(...)
- Side 443 -
...nævneværdig brug af styrelsens ressourcer, og at der derfor var givet afslag efter offentlighedslovens § 30, nr. 1, og et princip om meroffentlighed svarende til offentlighedslovens § 14. Samtidig bemærkede ombudsmanden, at styrelsen forinden havde bedt journalisten om at afgrænse eller konkretisere sin anmodning om aktindsigt, hvilket han ikke ønskede.
...aktindsigt ikke oplysninger om tekniske indretninger eller fremgangsmåder eller om drifts- eller forretningsforhold el.lign., for så vidt det er af væsentlig økonomisk betydning for den person eller virksomhed, oplysningerne angår, at anmodningen ikke imødekommes. Bestemmelsen modsvares af tavshedsforskriften i forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 2.
(...)
- Side 444 -
...anvendelsesområde vil indebære en sådan risiko for økonomisk skade. Denne formodningsregel skal ses i sammenhæng med, at myndigheden sædvanligvis ikke selv har de nødvendige forudsætninger for at vurdere, om virksomheden risikerer at blive påført økonomiske skadevirkninger ved udlevering af oplysningerne, og at myndigheden derfor som grundlag for sin vurde-
- Side 450 -
...Oplysninger om disciplinære sanktioner vil dog være fortrolige – og undtaget fra aktindsigt efter offentlighedslovens § 30, nr. 1 – såfremt de afslører følsom information om den ansattes private forhold som for eksempel oplysninger om fysiske eller psykiske sygdomme, familiemæssige problemer eller afhængighed af spiritus eller euforiserende stoffer.
- Side 457 -
...aktindsigt efter §§ 30-33, jf. FOB 2002.182 og FOB 2009 5-2. Dog er der plads til en meroffentlighedsvurdering i tilfælde, hvor de pågældende oplysninger er omfattet af en undtagelsesbestemmelse, der alene varetager hensynet til en offentlig interesse, som myndigheden selv råder over, eller hvor den, oplysningerne angår, har givet samtykke til udleveringen.
- Side 470 -
Som løbende beskrevet i afsnit 3.4.5 under behandlingen af bestemmelserne i offentlighedslovens § 30-33 er der i betydelig grad sammenfald mel-
(...)
- Side 471 -
...og kunstnere modsvares af offentlighedsloven § 33, nr. 4, mens opsamlingsbestemmelsen i forvaltningslovens § 27, stk. 4, nr. 5, er formuleret svarende til generalklausulen i offentlighedslovens § 33, nr. 5. Det ligger endvidere i dag fast, at oplysninger, som ikke kan nægtes udleveret efter reglerne i offentlighedsloven, ikke har fortrolig karakter.
(...)
...oplysning. Dette er derimod ikke tilfældet i forhold til offentlighedslovens bestemmelser om undtagne sager og dokumenter, jf. afsnit 3.5 ovenfor om meraktindsigt. For det andet kan det i en række tilfælde være berettiget at videregive fortrolige oplysninger, jf. herom afsnit 7.3 nedenfor og – med særlig henblik på sagsoplysning – kapitel 11, afsnit 3.4.