- Side 265 -
...overtræde en særlig tavshedspligtsbestemmelse. Kravet om, at dataudtræk (og evt. anonymisering) er betinget af »få og enkle kommandoer«, er stillet for at tage hensyn til myndighedens ressourcer, og indebærer, at dataudtrækket skal kunne foretages i løbet af kort tid. Kravet vil ikke være opfyldt, hvis myndigheden skal indhente særlig faglig ekspertise,
- Side 268 -
...hvis der foreligger et lovgivningsprojekt af et bestemt, relativt præcist angivet indhold, og altså ikke sager, hvor det er ganske usikkert, om de vil munde ud i et lovforslag. Det er i øvrigt kun egentlig lovgivning, der er omfattet af undtagelsen. Forberedelse af bekendtgørelser, cirkulærer mv. er omfattet af de almindelige regler om aktindsigt.
- Side 271 -
...(pkt. 4.14.4.3). Dette indebærer, at relevante oplysninger om sagens faktiske grundlag og oplysninger om eksterne faglige vurdering samt interne faglige vurderinger i endelig form vil skulle ekstraheres, selv om disse oplysninger findes i et dokument omfattet af § 24, stk. 1. Endvidere gælder meroffentlighedsprincippet, jf. offentlighedslovens § 14
(...)
- Side 275 -
...eller lignende. Kun sådanne politisk bestemte initiativer er omfattet. Derfor er fx kommunernes lovbestemte pligter til at udarbejde skoleplaner, sygehusplaner, affaldsregulativer mv. ikke omfattet. Som nævnt bliver der kun aktindsigt i oplysningerne vedr. lovforslag, når (og hvis) det bliver fremsat, og for planer mv., når (og hvis) de offentliggøres.
(...)
Bestemmelsen i offentlighedslovens § 29, stk. 1, er begrænset på samme måde som efter § 28, stk. 2 (jf. umiddelbart ovenfor), dvs. hvis det vil medføre et uforholdsmæssigt ressourceforbrug, hvis oplysningerne allerede fremgår af dokumenter omfattet af aktindsigten, eller hvis oplysningerne er offentligt tilgængelige, jf. § 29, stk. 2.