- Side 265 -
...overtræde en særlig tavshedspligtsbestemmelse. Kravet om, at dataudtræk (og evt. anonymisering) er betinget af »få og enkle kommandoer«, er stillet for at tage hensyn til myndighedens ressourcer, og indebærer, at dataudtrækket skal kunne foretages i løbet af kort tid. Kravet vil ikke være opfyldt, hvis myndigheden skal indhente særlig faglig ekspertise,
- Side 268 -
...hvis der foreligger et lovgivningsprojekt af et bestemt, relativt præcist angivet indhold, og altså ikke sager, hvor det er ganske usikkert, om de vil munde ud i et lovforslag. Det er i øvrigt kun egentlig lovgivning, der er omfattet af undtagelsen. Forberedelse af bekendtgørelser, cirkulærer mv. er omfattet af de almindelige regler om aktindsigt.
- Side 273 -
...i forvaltningslovens § 14, nr. 2, hvortil der henvises. 4) Brevveksling med sagkyndige i forbindelse med retssager.440440. jf. ovenfor s. 209 om den tilsvarende bestemmelse i forvaltningslovens § 14, nr. 3 hvortil der henvises. 5) Materiale, der tilvejebringes som grundlag for udarbejdelse af offentlig statistik eller videnskabelige undersøgelser.
(...)
- Side 274 -
Alle dokumenterne i offentlighedslovens § 27 mister deres beskyttelse, hvis de afgives til udenforstående under omstændigheder, hvor den særlige beskyttelse må anses for opgivet eller prisgivet.442442. Jf. Lovforslag L 144 2012-13, s. 97 (ad § 27), jf. også nedenfor (s. 278) om den tilsvarende problemstilling ad offentlighedslovens §§ 31-33.