- Side 412 -
...kapitel 3, afsnit 2. Retten til aktindsigt omfatter således ikke ministerkalendere eller kalendere, der føres for bl.a. regionsrådsformænd og borgmestre. Det samme gælder med hensyn til kalendere, som føres af offentligt ansatte som led i tjenesten. Kalendere, som ansatte og andre fører personligt til eget brug, omfattes ikke af offentlighedsloven.
...kan undtages. Bestemmelserne herom findes i offentlighedslovens §§ 23-29 og kan grundlæggende opdeles i tre kategorier: For det første egentlige interne dokumenter, jf. herom afsnit 3.4.3.1, for det andet særlige interne dokumenter, jf. afsnit 3.4.3.2-3.4.3.4, og endelig, for det tredje, andre beskyttelsesværdige dokumenter, jf. herom afsnit 3.4.3.5.
- Side 425 -
Foruden de nævnte egentlige og særlige interne dokumenter angiver offentlighedslovens § 27 nogle yderligere undtagelser fra retten til aktindsigt for visse typer af dokumenter, som er begrundet i den funktion, som de pågældende dokumenter indgår i.
- Side 426 -
Efter offentlighedslovens § 27, nr. 1, omfatter retten til aktindsigt ikke statsrådsprotokoller. Disse dokumenter er altid blevet betragtet som hemmelige, således at regeringen kun med regentens samtykke kan meddele oplysninger om forhandlingerne i statsrådet. § 27, nr. 1, modsvares i sager om partsaktindsigt af forvaltningslovens § 14, nr. 1.
Efter offentlighedslovens § 27, nr. 2, omfatter retten til aktindsigt ikke dokumenter, der udarbejdes og udveksles mellem ministre og folketingsmedlemmer i forbindelse med sager om lovgivning eller anden tilsvarende politisk
- Side 427 -
...(og til dels organisatorisk) forhold mellem myndighederne. Undtagelsesbestemmelsen i § 27, nr. 2, er subsidiær i forhold til ministerbetjeningsreglens i § 23, stk. 1, nr. 2, og § 24. Den vil derfor navnlig finde anvendelse i tilfælde, hvor dokumentudvekslingen ikke er intern allerede som følge af, at dokumentet udveksles som led i ministerbetjening.
- Side 428 -
...i retssager eller ved overvejelse af, om retssag bør føres. Bestemmelsen modsvares i sager om partsaktindsigt af forvaltningslovens § 14, nr. 3, og har til formål at sikre, at det offentlige på samme måde som en modpart har ret til at søge sagkyndig vejledning, uden at sagens øvrige parter skal have adgang til at gøre sig bekendt med vejledningen.
(...)
- Side 429 -
...mindre betydning som følge af den særlige undtagelsesbestemmelse i offentlighedslovens § 19 (og i sager om partsaktindsigt forvaltningslovens §§ 11 og 18). Tjenestemandssager og sager, der behandles af taksations- eller overtaksationskommissioner, har ikke karakter af retssager efter offentlighedslovens § 27, nr. 4, jf. FOB 1995.309 og FOB 1995.81.
- Side 430 -
...som grundlag for udarbejdelse af offentlig statistik eller videnskabelige undersøgelser. Bestemmelsen undtager alene det underliggende (rå)materiale, der benyttes ved udarbejdelsen af offentlig statistik eller videnskabelige undersøgelser, hvorimod selve den bearbejdede statistik eller videnskabelige undersøgelse ikke falder ind under bestemmelsen.