Bemærk, at § 21 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 21, om det har en betydning.
- Side 275 -
...aktindsigt efter offentlighedslovens §§ 19-21, jf. § 14, stk. 2. Hensynene bag undtagelserne til aktindsigt i disse sager gør dog, at det kun vil være meget sjældent, at der kan gives meroffentlighed. Meroffentlighed i sager vil formentlig alene have praktisk betydning i forhold til sager om lovgivning (§ 20) og straffesager der vedrører juridiske
- Side 278 -
...myndighedens ressourcer, og indebærer, at dataudtrækket skal kunne foretages i løbet af kort tid. Kravet vil ikke være opfyldt, hvis myndigheden skal indhente særlig faglig ekspertise, som den ikke råder over i forvejen, eller hvis myndigheden selv skal foretage en nærmere vurdering af, hvilke oplysninger der skal sammenstilles for at foretage udtrækket.
- Side 281 -
...meroffentlighed, jf. offentlighedslovens § 14 og at lovens øvrige undtagelser eventuelt kan anvendes, fx § 33, nr. 2. Bestemmelsen dækker på statens område ledere som fx departementschefer, styrelsesdirektører mv. I kommunerne gælder det kommunaldirektører, forvaltningschefer mv. Direktørkontrakter i offentligt ejede selskaber er også omfattet, jf. § 21, stk. 6.