Bemærk, at § 21 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 21, om det har en betydning.
- Side 219 -
...eller anden grund forefindes hos forvaltningen. Endelig har reglen betydning for ansatte. Aktindsigt i personalesager er stærkt begrænset jf. offentlighedslovens § 21, men ansatte kan få indsigt i egne oplysninger efter reglen om egenacces, jf. § 21, stk. 2.269269. Ud over at der naturligvis er partsaktindsigt, hvis betingelserne for dette er opfyldt.
- Side 263 -
...overordnet vurdering af, om hensynene bag undtagelserne i §§ 19-21 gør sig gældende. Forvaltningen skal ikke foretage en detaljeret og grundig gennemgang af alle sagens dokumenter,413413. Jf. Lovforslag L 144 2012-13, s. 78 (ad § 14, stk. 2) og Betænkning om offentlighedsloven (1510/2009), s. 755 ff. og begrundelseskravet kan derfor slækkes noget.
- Side 265 -
...overtræde en særlig tavshedspligtsbestemmelse. Kravet om, at dataudtræk (og evt. anonymisering) er betinget af »få og enkle kommandoer«, er stillet for at tage hensyn til myndighedens ressourcer, og indebærer, at dataudtrækket skal kunne foretages i løbet af kort tid. Kravet vil ikke være opfyldt, hvis myndigheden skal indhente særlig faglig ekspertise,
- Side 268 -
...efter en konkret vurdering efter lovens øvrige undtagelser, fx § 30, nr. 1, om enkeltpersoners private forhold. Hvis der fx i en chefs disciplinærsag indgår oplysninger om alkoholmisbrug eller strafbare forhold, vil der kun være aktindsigt i selve disciplinærsagen, mens årsagen (alkoholmisbrug eller strafbare forhold) skal tilbageholdes, jf. § 30,