- Side 198 -
En anmodning om aktindsigt i miljøoplysninger behandles efter reglerne i § 16, stk. 1 og 2, i lov om offentlighed i forvaltningen og for anmodninger, der fremsættes af sagens parter, efter reglerne i § 16, stk. 2, i forvaltningsloven jf. dog stk. 2 og 3.
- Side 199 -
...anmodninger, der fremsættes af en afgørelsesessags parter, skal som udgangspunkt behandles efter reglerne i § 16, stk. 2, i 2012-forvaltningsloven. Det følger af forbeholdet »jf. dog stk. 2 og 3« i slutningen af stk. 1, at de nævnte regler i 1985-offentlighedslovens og 2012-forvaltningsloven modificeres af reglerne i miljøoplysningslovens § 4, stk. 2 og 3.
Henvisningen til 1985-offentlighedslovens § 16, stk. 1, indebærer, at en aktindsigtsanmodning vedrørende miljøoplysninger skal afgøres snarest. Sådanne sager skal derfor prioriteres af de forpligtede myndigheder og organer og behandles og afgøres så hurtigt som muligt.
- Side 200 -
I disse tilfælde bør adgangen til aktindsigt dog i almindelighed meddeles inden for den 10-dages frist, der er angivet i 1985-offentlighedslovens § 16, stk. 2. Se hertil Offentlighedskommissionens betænkning nr. 1510/2009, s. 798 ff., der bl.a. henviser til pkt. 49 i Justitsministeriets vejledning om 1985-offentlighedsloven.
- Side 204 -
...aktindsigtsanmodninger skal afgøres »hurtigst muligt«. Det følger også af 1985-offentlighedslovens § 16, stk. 1, at myndigheden »snarest« skal afgøre en aktindsigtsanmodning. Hertil kommer, at ministeren kan undlade at besvare eventuelle spørgsmål, til den pågældende har sat sig ind i betænkningen. Se også FOB 2018-17, der er omtalt i pkt. 1.1.11.
- Side 209 -
...meddeles inden for den frist på 10 dage (kalenderdage), der er angivet i offentlighedslovens § 16, stk. 2. Ombudsmanden har i FOB 1990.50 givet udtryk for, at 10-dagesfristen ikke er »nogen absolut frist, men har som forudsætning, at afgørelse om aktindsigt normalt træffes inden 10 dage. Udskydelse af afgørelsen herudover kræver en nærmere begrundelse.«
(...)
Herudover gælder efter 1985-offentlighedslovens § 16, stk. 2, en underretningspligt, således at en forvaltningsmyndighed, der ikke har afslået eller imødekommet en anmodning inden 10 dage efter, at den er modtaget, skal
(...)
- Side 212 -
Bestemmelsen i 1985-offentlighedslovens § 16, stk. 2, kræver efter sin ordlyd alene, at myndigheden giver en underretning, når 10-dagesfristen ikke kan overholdes. I de tilfælde, hvor anmodningen ikke kan færdigbehandles inden
(...)
- Side 213 -
...således, at den nye underretning også gives i medfør af 1985-offentlighedslovens § 16, stk. 2. Hvis myndigheden i underretningsbrevet anfører, at den aktindsigtssøgende vil blive orienteret, hvis den nye tilkendegivne frist ikke kan overholdes, er det åbenbart, at myndigheden af egen drift skal foretage en sådan underretning, jf. også FOB 2008.191.
- Side 214 -
...imødekommet eller afslået inden 10 dage (kalenderdage) efter modtagelsen, skal denne underrette parten om grunden hertil, samt om hvornår afgørelsen kan forventes at foreligge. Som det fremgår, svarer bestemmelsen i 2012-forvaltningslovens § 16, stk. 2, til 1985-offentlighedslovens § 16, stk. 1 og 2, og må antages at skulle fortolkes på samme måde.
...af en kopi af dokumenterne. Efter forarbejderne kan anmodninger om at få kopi af sagens dokumenter dog alene afslås, hvis der foreligger en særlig begrundelse herfor, f.eks. dokumenternes antal, karakter eller form, jf. betænkning nr. 857/1978, s. 333, FT 1985/86, tillæg A, s. 233, og John Vogter, Offentlighedsloven med kommentarer, 3. udg., s. 285.
- Side 216 -
...udlevere kopier under henvisning til, at myndigheden samlet set har modtaget et meget stort antal ansøgninger fra forskellige personer, hvis den enkelte anmodning ikke i sig selv angår et meget stort antal dokumenter. Se Offentlighedskommissionens betænkning nr. 1510/2009, s. 796 f., om en tilsvarende fortolkning af 1985-offentlighedslovens § 16, stk. 1.
(...)
...ovenfor, er miljøoplysningsloven i § 4, stk. 2, lidt mere gunstig for den aktindsigtssøgende end 1985-offentlighedslovens § 16, stk. 1, idet det er den aktindsigtssøgende, der som udgangspunkt bestemmer formen og formatet for aktindsigtens gennemførelse. Hovedreglen i 2013-offentlighedslovens § 40, stk. 1, svarer som udgangspunkt til miljøoplysningslovens