- Side 184 -
...vejledning og repræsentation mv., partens aktindsigt (bortset fra bestemmelsen om udsættelse af sagen), begrundelse mv. samt klagevejledning. I retssikkerhedslovens § 4 er der fastsat en bestemmelse om notatpligtnotatpligt (i sager om iværksættelse af tvangsindgreb), som i hovedsagen svarer til offentlighedslovens § 13.111111. Se afsnit 2.5 herom.
- Side 198 -
...dispositioner.156156. Ved væsentlige dispositioner kan dog gælde visse dokumentationskrav, jf. Rasmus Grønved Nielsen, Forvaltningskontrakter, 2021, s. 450 f., med henvisning til bl.a. FOB 1974.46 om accept af et tilbud. Notatpligten gælder heller ikke i forbindelse med behandlingen af sager inden for strafferetsplejen, jf. offentlighedslovens § 13, stk. 3.
(...)
- Side 199 -
...i U 1993 B.63. Se også FOB 2003.409 (s. 423) og FOB 2003.590 (s. 615 f.). telefonisk, under en besigtigelse,159159. Jf. FOB 2000.111 og FOB 2000.261. under informationssøgning i andre sager, registre mv. eller under en samtale med en anden medarbejder ved samme myndighed.160160. Jf. Jon Andersen i Gammeltoft-Hansen m.fl., Forvaltningsret, s. 412 f.
(...)
...kritiseres, at en myndighed ikke udarbejdede notat efter offentlighedslovens § 13 (tidligere § 6) om nogle tidlige hændelser i en sag, men at det var beklageligt, at der ikke senere blev udarbejdet et sådant notat om disse tidlige hændelser, da kommunen besluttede at lade disse hændelser indgå som en del af grundlaget for en afgørelse (fremmødeforbud).
(...)
En yderligere notatpligt følger af offentlighedslovens § 13, stk. 2, hvorefter en myndighed mv. i sager, hvor der vil blive truffet en afgørelse, snarest muligt skal tage notat om væsentlige sagsekspeditionsskridt, der ikke i øvrigt fremgår af sagens dokumenter.