- Side 461 -
...konventionen giver hjemmel til at undtage personoplysninger i et videre omfang, end hvad der er hjemmel til i 1985-offentlighedsloven, jf. herved også FOB 2014-8 og MAD 2017.397, der er omtalt under pkt. 12.12 til kommentaren til 1985-offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 6. Samtidig må det antages, at den praktiske betydning af miljøoplysningslovens
- Side 464 -
...offentlighedslovens bestemmelser er præceptive i den forstand, at en myndighed ikke kan give tilsagn om fortrolighed, ud over hvad der følger af lovens bestemmelser, jf. også FOB 1997.108. Dette gør sig særligt gældende i relation til miljøoplysninger som følge af de konkrete afvejninger, der skal foretages efter miljøoplysningslovens § 2, stk. 3.
(...)
- Side 465 -
...offentlighedsloven, var tilstrækkelig tungtvejende til, at de i givet fald ville kunne føre til afslag på aktindsigt. I forlængelse heraf udtalte ombudsmanden, at de hensyn, som Finansministeriet havde peget på til støtte for anonymitet, ikke kunne underkendes som usaglige eller uvæsentlige i forhold til 1985-offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 6.
- Side 470 -
...undtages, jf. også Niels Fenger, Forvaltningsloven med kommentarer, 2. udg., s. 749, vedrørende forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1. Endvidere vil ikke-følsomme oplysninger i (helt) særlige tilfælde kunne undtages efter opsamlingsbestemmelsen i 1985-offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 6, jf. pkt. 12.12 under kommentaren til denne bestemmelse.
- Side 471 -
FOB 1996.122 Anerkendt, at der kan være tilfælde, hvor hensynet til en medarbejder på en psykiatrisk afdeling efter en konkret vurdering i det enkelte tilfælde kan føre til at undtage oplysningen om den pågældendes navn efter 1985-offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 6. Der skal imid-
- Side 478 -
...der indeholdt oplysninger omfattet af 1985-offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 2, af hensyn til Danmarks udenrigspolitiske interesser. Ombudsmanden fandt, at Udenrigsministeriet havde foretaget en anonymisering, der var mere vidtgående end nødvendigt med henblik på at beskytte oplysninger omfattet af 1985-offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 2.
- Side 485 -
...anvendelse af 1985-offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 5. Det indebærer samtidig, at økonomiske interesser hos organer, der ikke er omfattet af direktivet og konventionens definition af »offentlige myndigheder« og således ikke omfattes af miljøoplysningslovens § 1, må søges beskyttet gennem anvendelse af 1985-offentlighedslovens § 12, stk. 1, nr. 2.
- Side 500 -
...forretningsvirksomhed, ville lide skade af betydning, jf. 1985-offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 5. Det var derimod nævnets opfattelse, at EKF Danmarks Eksportkredits afgørelse var generelt begrundet ud fra hensynet til et ønske om fortrolighed i forretningsforhold, som efter nævnets opfattelse ikke gjorde sig gældende i forhold til de aktuelle beløb.
- Side 501 -
...oplysninger om etableringen af projektet i vidt omfang var varetaget i lyset af de øvrige oplysninger, som kommunen havde udleveret, og at dette hensyn derfor var mindre tungtvejende, for så vidt angår de undtagne oplysninger, hvor udlevering potentielt kunne påvirke realiseringen af projektet og medføre store økonomiske tab for de involverede selskaber.
- Side 505 -
...forenklet udtrykt er det hensynet til konkurrencesituationen i forhold til det foreliggende udbud, der varetages). Dette svarer til den retstilstand, der er beskrevet under pkt. 11.7 i kommentaren til 1985-offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 5, når der anmodes om aktindsigt i forhandlingssituationen forud for det offentliges indgåelse af en kontrakt.
(...)
- Side 506 -
...meddeles aktindsigt i de afgivne tilbud, i hvert fald indtil udbuddet er afsluttet, jf. pkt. 11.8 i kommentaren til 1985-offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 5. I sådanne tilfælde må spørgsmålet om mulighed for at undtage de nævnte tilbud bedømmes efter 1985-offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 5 (det offentliges økonomiske interesser), jf. bl.a.
- Side 512 -
Bestemmelsen i 1985-offentlighedslovens § 12, stk. 2, der vedrører delvis aktindsigt, er en videreførelse af 1970-offentlighedslovens § 2, stk. 3, og svarer i øvrigt også til 1985-offentlighedslovens § 13, stk. 2. Idet bestemmelserne i 1985-offentlighedslovens § 12, stk. 2, og § 13, stk. 2, er identiske, kommenteres begge bestemmelser i det følgende samlet.
- Side 513 -
...et dokument ville medføre en prisgivelse af hensynene bag 2013-offentlighedslovens §§ 31 og 32, stk. 2, jf. § 34, nr. 1. Dette må antages at være i overensstemmelse med miljøoplysningsdirektivets artikel 4, stk. 4, og Aarhuskonventionens artikel 4, stk. 6, som fastslår, at delvis aktindsigt kun gælder, hvis det er muligt at adskille oplysningerne.
(...)
- Side 514 -
...som kan være af væsentlig betydning for statens sikkerhed eller rigets forsvar. Dette sammenstillingshensyn indebærer, at der må tilrådes betydelig forsigtighed, når der skal tages stilling til, om der skal meddeles delvis aktindsigt efter §§ 12, stk. 2, og 13, stk. 2, jf. også pkt. 7.8 i kommentaren til 1985-offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 1.
- Side 518 -
...interesser, der gør sig gældende – må anses for påkrævet at hemmeligholde selve eksistensen af et eller flere dokumenter, jf. også forvaltningslovens § 24, stk. 3. I sådanne tilfælde kan den pågældende myndighed således beslutte sig for hverken at ville be- eller afkræfte, om myndigheden er i besiddelse af dokumenter omfattet af aktindsigtsanmodningen.
(...)
- Side 519 -
...Ombudsmands udtalelse af 15. maj 2014 (sag nr. 14/02038) om aktindsigt i statsministerens eventuelle muligheder for at komme i betragtning til et EU-job og Folketingets Ombudsmands udtalelse af 17. december 2014 (sag nr. 14/05175) om aktindsigt i eventuelle dokumenter om statsministerens muligheder for at komme i betragtning til allerede besatte EU-topjob.
(...)
...refereret nærmere under pkt. 7.8 i kommentaren til 1985-offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 1. Se tilsvarende Folketingets Ombudsmands udtalelse af 20. december 2017 (sag nr. 17/01418), hvor Forsvarsministeriet havde meddelt afslag på aktindsigt i oplysninger om, i hvilket omfang Forsvaret havde ydet assistance til PET i forhold til konkrete opgaver.
(...)
- Side 520 -
...oplysning om, hvorvidt der verserede sådanne forhandlinger mellem Danmark og Rwanda, jf. 2013-offentlighedslovens § 32, stk. 2. Ombudsmanden havde herefter heller ikke grundlag for at kritisere ministeriets afslag på at be- eller afkræfte, om ministeriet havde dokumenter omfattet af aktindsigtsanmodningen, jf. 2013-offentlighedslovens §§ 32 og 34.
...§§ 12 og 13, er udgangspunktet det modsatte således, at det alene de er »fortrolige oplysninger«, der kan undtages, mens der som udgangspunkt skal meddeles aktindsigt i dokumentets øvrige oplysninger. Dvs. der meddeles delvis aktindsigt i forhold til de oplysninger i dokumentet, der ikke er fortrolige (ikke kan undtages fra aktindsigt §§ 12 og 13).