Bøger, som nævner Offentlighedsloven § 12

Konkret skøn, skadeskravet, ombudsmandens efterprøvelse og nærliggende fare

- Side 524 -

...deres formulering må antages at give tilstrækkelig hjemmel til efter omstændighederne at undtage samtlige sagens dokumenter, hvis indrømmelse af delvis aktindsigt indirekte vil medføre en prisgivelse af det eller de forhold, som bestemmelserne giver hjemmel til at hemmeligholde, jf. pkt. 5.1 i kommentaren til 1985-offentlighedslovens § 12, stk. 2.

Læs på Jurabibliotek



Diskretionsforbehold eller diskretionstilsagn

- Side 527 -

...(diskretionstilsagn). Sådanne tilsagn bør derfor kun gives, hvis det må anses for helt utvivlsomt, at de omhandlede oplysninger vil være undtaget fra aktindsigt efter 1985-offentlighedslovens §§ 12-15, hvilket også skal ses i sammenhæng med, at offentlighedslovens bestemmelser er præceptive i den forstand, at en myndighed ikke kan give tilsagn om fortrolighed ud

Læs på Jurabibliotek



Organer, hvis økonomiske interesser er beskyttet af bestemmelsen

- Side 587 -

...anvendelse af 1985-offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 5. Det indebærer samtidig, at økonomiske interesser hos organer, der ikke er omfattet af direktivet og konventionens definition af »offentlige myndigheder« og således ikke omfattes af miljøoplysningslovens § 1, må søges beskyttet gennem anvendelse af 1985-offentlighedslovens § 12, stk. 1, nr. 2.

Læs på Jurabibliotek



Det offentliges indhentelse af tilbud i forbindelse med f.eks. udbud

- Side 592 -

...størrelsen af det afgivne tilbud, vil muligheden for at kunne undtage disse oplysninger skulle bedømmes efter 1985-offentlighedslovens § 12, stk. 1, nr. 2, jf. pkt. 2.9 i kommentaren til den nævnte bestemmelse. Om den situation, hvor en konkret forhandlingssituation ikke er indledt, henvises til FOB 2016-38, der er refereret ovenfor under pkt. 11.6.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 593 -

...Derimod udtalte ombudsmanden mere generelt, at den bestemmelse, der vedrører hensynet til private virksomheders forretningsforhold m.v. (svarende til 1985-offentlighedslovens § 12, stk. 1, nr. 2, efter et konkret skøn vil kunne anvendes som hjemmel til at undtage oplysninger om indholdet af et tilbud, men ikke selve størrelsen af det afgivne tilbud.

Læs på Jurabibliotek



Det offentliges udøvelse af egentlig forretningsvirksomhed

- Side 594 -

...af anmodningerne om aktindsigt i sådanne sager kræves det, at der foretages en nærmere konkretisering og sandsynliggørelse af den økonomiske skadevirkning, førend oplysningerne kan undtages. Formodningsreglen gælder med andre ord alene i forhold til oplysninger om den forretningsmæssige tilrettelæggelse og drift af forretningsvirksomheden som sådan.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 595 -

...redaktionelle medarbejdere eller ledere, som der generelt er mangel på«, og at en offentliggørelse ville »forvrænge TV2 Lorrys forhandlingssituation ved fremtidige ansættelser af nye redaktionelle medarbejdere og ledere«. Ombudsmanden foretog sig ikke yderligere i sagen, da journalisten ikke vendte tilbage til ombudsmanden efter den nye afgørelse.

Læs på Jurabibliotek



Andre tilfælde

- Side 597 -

...tilfaldt selskabets konkurrenter eller forretningsforbindelser. I forhold til 2013-lovens § 33, nr. 3, måtte afslaget forstås således, at staten som aktionær i DONG Energy ville lide skade som en afledet konsekvens af, at DONG Energy blev påført en skade ved udlevering af oplysningerne. Ombudsmanden kunne ikke kritisere Finansministeriets vurdering.

Læs på Jurabibliotek



Baggrund

- Side 598 -

...interesser end nævnt i 1985-offentlighedslovens §§ 12 og 13, stk. 1, nr. 1-5, gør en undtagelse fra offentlighedsprincippet nødvendig. Det bemærkes samtidig, at enhver brug af opsamlingsbestemmelsen skal være forenelig med miljøoplysningsdirektivet og Aarhuskonventionen, jf. pkt. 12.2 nedenfor og kommentaren til miljøoplysningslovens § 2, stk. 5 og 6.

Læs på Jurabibliotek



Hensynet til enkeltpersoners/virksomheders forhold

- Side 613 -

...enkeltpersoners forhold, der ikke kan karakteriseres som private, skal kunne undtages efter opsamlingsbestemmelsen. Det samme synspunkt må antages – dog muligvis ikke i samme udstrækning – at gøre sig gældende i forhold til oplysninger om virksomheders forhold, jf. 1985-offentlighedslovens § 12, stk. 1, nr. 2, der fastsætter, under hvilke betingelser så-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 615 -

...til personer, som ikke selv var bekendt med, at de indgik på listen, fandt han dog ikke, at Finansministeriet havde godtgjort, at hensynet til de pågældende personer på listen talte tilstrækkeligt tungtvejende imod offentliggørelse, til at dette kunne begrunde en undtagelse efter opsamlingsbestemmelsen i 1985-offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 6.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...Ørestadsselskabets interne overvejelser om prisfastsættelse i forbindelse med eventuelle ejendomshandler og deltagelse i en selskabsdannelse«. Da der ikke forelå nærmere oplysninger om, på hvilken måde denne økonomiske interesse nærmere kvalificerede sig, og hvilke skadevirkninger aktindsigten ville kunne medføre, var opsamlingsbestemmelsen ikke anvendelig.

Læs på Jurabibliotek



Hensynet til at undtage navne på myndighedens ansatte

- Side 616 -

...efter forarbejderne til 1970-offentlighedslovens § 2, stk. 1, nr. 1 (der er videreført i 1985-offentlighedslovens § 12, stk. 1, nr. 1) ikke kunne anses for »personlige forhold (nu anvendes udtrykket »private forhold«), eller som interesser, hvor hemmeligholdelse efter forholdet særlige karakter var påkrævet, jf. den daværende opsamlingsbestemmelse.

Læs på Jurabibliotek



Hensyn

- Side 619 -

...kan bl.a. anvendes, hvis indsigt i et foreløbigt forskningsprojekt vil indebære, at den pågældende persons faglige anseelse vil lide skade af betydning, eller hvis den pågældendes fremtidige karriere vil lide skade, hvis andre gennemfører projektet før forskeren, jf. betænkning nr. 1510/2009, s. 653, 722 f. og 726, samt FOB 1976.96 og FOB 1995.98.

Læs på Jurabibliotek



Foreløbige forskningsresultater og manuskripter

- Side 621 -

I de tilfælde, hvor et resultat eller manuskript foreligger i endelig form, kan det ikke undtages efter opsamlingsbestemmelsen. Sådanne resultater eller manuskripter kan, hvis de har kommerciel betydning, dog efter omstændighederne undtages efter 1985-offentlighedslovens § 12, stk. 1, nr. 2.

Læs på Jurabibliotek



Original idé

- Side 622 -

...skulle søges i 1985-offentlighedslovens § 12, stk. 1, nr. 2. Var det derimod hensynet til den »økonomiske betydning«, der lå i, at et (succesfuldt) forskningsprojekt på længere sigt kunne betyde forbedrede karrieremuligheder for den enkelte forsker, ville hjemlen skulle søges i opsamlingsbestemmelsen i 1985-offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 6.

Læs på Jurabibliotek



Andre særlige beskyttelsesinteresser

- Side 631 -

...udleveret sammen med oplysningen om, at rejsebureauet havde overtrådt lov om etnisk ligebehandling. Ombudsmanden forstod nævnets afgørelse således, at nævnets vurdering af at undtage navnet byggede på sådanne hensyn til erhvervsmæssige interesser, som efter 2013-offentlighedslovens § 30, nr. 2 (der svarer til 1985-offentlighedslovens § 12, stk. 1, nr. 2),

Læs på Jurabibliotek



- Side 633 -

...1985-offentlighedslovens § 13, stk. 2, der vedrører delvis aktindsigt, er en videreførelse af 1970-offentlighedslovens § 2, stk. 3, og svarer i øvrigt også til 1985-offentlighedslovens § 12, stk. 2. Idet bestemmelserne i 1985-offentlighedslovens § 12, stk. 2, og § 13, stk. 2, er identiske, er begge bestemmelser kommenteret under § 12, stk. 2, hvortil der henvises.

Læs på Jurabibliotek