- Side 114 -
...direkte af offentlighedslovens § 3, stk. 1, nr. 1, at loven finder anvendelse (med undtagelse af offentlighedslovens §§ 11-12 og §§ 15-17).88. Jf. Lovforslag L 144 2012-13, s. 65 (ad § 3). Dette gælder fx ATP, Landsbyggefonden, Feriefonden m.fl. Endvidere er det bestemt i offentlighedslovens § 3, stk. 1, nr. 2, at selvejende institutioner, foreninger,
- Side 265 -
...overtræde en særlig tavshedspligtsbestemmelse. Kravet om, at dataudtræk (og evt. anonymisering) er betinget af »få og enkle kommandoer«, er stillet for at tage hensyn til myndighedens ressourcer, og indebærer, at dataudtrækket skal kunne foretages i løbet af kort tid. Kravet vil ikke være opfyldt, hvis myndigheden skal indhente særlig faglig ekspertise,
(...)
- Side 266 -
...i databeskyttelsesreglerne. Databeskyttelseslovens § 10 bestemmer nemlig, at visse følsomme personoplysninger kan behandles med henblik på statistiske og videnskabelige undersøgelser mv. Hvis dette sker, vil der ikke kunne kræves dataudtræk efter offentlighedslovens § 11.422422. Jf. Lovforslag L 144 2012-13, s. 36 (alm. bemærkninger pkt. 4.5.2.2).
(...)
Myndigheden kan kræve betaling for udgifterne (gebyr) til dataudtræk og indsigt i databeskrivelser efter offentlighedslovens §§ 11 og 12, jf. § 40, stk. 3.424424. Regler om betaling fastsættes i bekendtgørelse, jf. nedenfor s. 284.