- Side 152 -
...der efter 2013-offentlighedslovens § 10, stk. 1, ikke er adgang til aktindsigt i selve databasen, er der altså under de angivne betingelser en ret til at få sammenstillet oplysninger i databasen. Dataudtrækspligten efter 2013-offentlighedsloven gælder kun egentlige forvaltningsmyndigheder og ikke f.eks. forsyningsselskaber m.v., jf. lovens §§ 3-5.
- Side 163 -
...undtagelsesbestemmelserne i 1985-offentlighedslovens § 10, stk. 1, nr. 1-4, § 12, stk. 1, nr. 1, og § 13, stk. 1, nr. 6, samt 2012-forvaltningslovens § 12, stk. 1, ikke finder anvendelse på emissionsoplysninger, i det omfang afslag på aktindsigt strider mod direktivet. Om bestemmelsens nærmere betydning for undtagelsesmulighederne henvises til kommentaren til § 2, stk. 5.
(...)
- Side 168 -
...der ville kunne ske som følge af fødevare- og landbrugspakken, skulle anses for at vedrøre »hypotetiske emissioner« i den forstand, som dette begreb var anvendt i dommene fra EU-Domstolen. Ombudsmanden lagde i den forbindelse også vægt på, at der i forlængelse af aftalen om fødevare- og landbrugspakken – herunder på tidspunktet for behandlingen af
- Side 174 -
...udgør et væsentligt infrastrukturanlæg. Infrastrukturanlægget i sig selv samt trafikale forhold, herunder trafikmængden og forhold der kan påvirke størrelsen heraf, var efter nævnets opfattelse aktiviteter og foranstaltninger, der i høj grad kan påvirke de enkelte miljøelementer, som nævnt i miljøoplysningslovens § 3, nr. 1 og 2, jf. nr. 3, og nr. 5.