Kapitel 5 Tilrådighedsstillelse af nemkontosystemet for offentlige udbetalere
Nemkontosystemet skal indeholde funktionaliteter, der
-
1) muliggør modtagelse af betalingsmeddelelser fra offentlige udbetalere,
-
2) danner betalingsordrer på baggrund af oplysninger i de modtagne betalingsmeddelelser og oplysninger i nemkontosystemet dels om den offentlige udbetaler og dels om betalingsmodtagerens nemkonto eller eventuelle ydelsesspecifikke konto, hvis betalingsmeddelelsen ikke indeholder betalingsmodtagerens kontooplysninger, og
-
3) sender den dannede betalingsordre til den offentlige udbetalers betalingsafviklende institut.
Nemkontosystemet skal indeholde funktionaliteter, der muliggør, at offentlige udbetalere kan varetage administration, forvaltning og forretningsmæssig konfiguration i relation til nemkontosystemet via en sagsbehandlergrænseflade samt en offentlige udbetalers eget udbetalingssystem, herunder indberetning af nemkonti og ydelsesspecifikke konti, administration af egne ydelser og ydelsesarter, bruger- og rettighedsstyring samt adgang til oplysninger om egne betalinger.
Digitaliseringsstyrelsen skal sikre en effektiv drift af nemkontosystemet med en høj grad af tilgængelighed og korte svartider, der afspejler, at nemkontosystemet udgør forretnings- og samfundskritisk infrastruktur.
Stk. 2 Når Digitaliseringsstyrelsen har kendskab til tekniske forhold, som kan forstyrre den stabile drift, skal Digitaliseringsstyrelsen informere herom, jf. de tekniske standarder og politikker, som udstedes i medfør af § 13.
Digitaliseringsstyrelsen skal stille teknisk support til rådighed for offentlige udbetaleres tilslutning til nemkontosystemet, jf. § 15, samt til den løbende integration til nemkontosystemet. Der ydes ikke teknisk support til den offentlige udbetalers aktiviteter forbundet med § 15, stk. 5.
Stk. 2 Offentlige udbetalere kan henvende sig til nemkontosupporten vedrørende teknisk support.
Stk. 3 Supporten skal ydes inden for almindelig kontortid, og henvendelser skal besvares inden for rimelig tid.
Vederlag for tilslutning og frakobling af en offentlig udbetalers udbetalingssystemer til nemkontosystemet, jf. §§ 15 og 16, afholdes af den offentlige udbetaler.
Stk. 2 Offentlige udbetalere afholder selv udgifter til eventuelle systemtilpasninger i egne fagsystemer som følge af tilslutning til og frakobling fra nemkontosystemet.
Stk. 3 Offentlige udbetaleres anvendelse af nemkontosystemets funktionaliteter og teknisk support er finansieret af staten.
Offentlige udbetalere skal hurtigst muligt underrette Digitaliseringsstyrelsen ved it-sikkerhedsbrud eller mistanke herom, jf. stk. 2.
Stk. 2 Et it-sikkerhedsbrud er en hændelse, som negativt påvirker eller vurderes at ville kunne påvirke tilgængelighed, autenticiteten, integritet eller fortrolighed af data, informationssystemer, digitale netværk eller digitale tjenester, og derved udgør en sikkerhedsmæssig brist eller risiko for brist med konsekvenser for driften af nemkontosystemet.
Stk. 3 I forbindelse med generelle trusler eller angreb mod nemkontosystemet er offentlige udbetalere forpligtede til i rimeligt omfang at bidrage til fejlsøgning og håndtering, også selvom den offentlige udbetaler ikke er omfattet af den pågældende trussel eller et konkret angreb.