- Side 325 -
...og har købt varen som følge heraf. Det blotte forhold, at den er egnet til at påvirke markedsadfærden, f.eks. ved at lokke publikum ind i forretningen, er tilstrækkeligt. Se om forbrugerbegrebet og betingelsen om væsentlig forvridning af den økonomiske adfærd i § 8 ovenfor i kapitel II.D om de markedsføringsretlige beskyttelseshensyn og grundregler.
- Side 342 -
...til vold eller hensynsløs adfærd eller på utilbørlig måde benytte sig af vold, frygt eller overtro som virkemidler, og efter § 11, stk. 2, må handelspraksis rettet mod børn og unge under 18 år ikke indeholde omtale af, billeder af eller henvisninger til rusmidler, herunder alkohol eller andre produkter, der er uegnede for børn og unge under 18 år. I
(...)
- Side 343 -
...vedrørende markedsføring over for børn og unge. Tilsvarende regler om beskyttelse af børn både som deltagere i reklame og som modtagere af reklame ses i bkg. 1155/2020 om radio- og fjernsynsreklame §§ 16-23, og det er også i overensstemmelse med de almindelige reklameetiske principper, jf. hertil ICC-kodeks for reklame og markedskommunikation, artikel 18.
- Side 357 -
...lokalerne, før en kontrakt er indgået (nr. 24), at der aflægges personlige besøg på forbrugerens bopæl (nr. 25), eller at der lægges forhindringer i vejen over for en forbruger, der ønsker at gøre en fordring efter en forsikringspolice gældende, i form af krav om fremlæggelse af dokumenter, der ikke med rimelighed kan anses for relevante (nr. 27) mv.