Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 8

Særligt om forvridning af den økonomiske adfærd samt om smag og anstændighed m.v.

- Side 36 -

...forbrugernes økonomiske interesser (og transaktionsbeslutninger), men ikke »skader« eller »forvrider« disse, er betingelsen i § 8 ikke opfyldt (jf. direktivets art. 1, smh.m. art. 5, stk. 2, litra b). Her kan der derfor kun skrides ind, dersom dette kan begrundes i ikke-økonomiske forhold, som ikke omfattes af direktivet og dettes totalharmonisering.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...nedenfor pkt. 2.3. Det fremgår eksplicit af MFL § 8, stk. 1 in fine og stk. 2, at gennemsnittet skal vurderes med udgangspunkt i en særlig gruppe af forbrugere, dersom markedsføringen rettes mod en sådan identificerbar gruppe af forbrugere eller med rimelighed må formodes kun at forvride den økonomiske adfærd væsentligt hos en sådan særlig gruppe.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...krav om god skik, henholdsvis forbud mod vildledende og aggressiv markedsføring, som under de tidligere markedsføringslove blev udviklet i dansk retspraksis. En markedsføring, der rent faktisk »angår forbrugernes økonomiske interesser«, og som er i strid med god skik (herunder vildledende eller aggressiv), må i sagens natur antages at have eller i

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 37 -

I realiteten er det nok så vigtigt at være opmærksom på, hvad handelspraksisdirektivet og dermed MFL §§ 4-8 ikke siger noget om – og dermed ikke omfatter.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...angår urimelig handelspraksis, der kan skade forbrugernes økonomiske interesser, jf. direktivets art. 1, falder rene erhvervsforhold (B2B) såvel som hensyntagen til almene samfundsinteresser, der er af ikke-forbrugerøkonomisk karakter, helt uden for dette direktivs område. Sådanne forhold omfattes i stedet af bl.a. generalklausulen i MFL § 3, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek



Generalklausulerne og forbuddene mod vildledende og aggressiv handelspraksis m.v.

- Side 60 -

...af den måde, hvorpå de gives. Der er således ingen tvivl om, at f.eks. en uhensigtsmæssig salgsform fra den erhvervsdrivendes side i sig selv vil kunne »indskrænke forbrugerens evne til at træffe en informeret beslutning« og dermed være egnet til at »forvride« den økonomiske adfærd, jf. handelspraksisdirektivets art. 2, litra e, og MFL § 8, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek



Generelt om vildledning og utilbørlighed – og om forbrugerbilledet

- Side 64 -

...m.v. til i væsentlig grad at fordreje disse personers adfærd på en skadelig måde, jf. direktivets art. 5, stk. 1, litra b, samt betragtning 29. En særlig uddannelse eller faglig indsigt hos målgruppen, som især kan foreligge ved markedsføring over for bestemte professioner eller professionelle parter i øvrigt, vil omvendt kunne trække den anden vej.

Læs på Jurabibliotek



Gældende regler

- Side 85 -

...og/eller god erhvervsskik og ikke kan anses for vildledende, jf. MFL §§ 3, 4, 5, 6, 8, 13 og 20.7070. Se også Stenderup Jensen i ET 2016, p. 89 ff., Heide-Jørgensen i Festskrift til Palle Bo Madsen, 2021, p. 521 ff., samme i Festskrift til Linda Nielsen, 2022, p. 183 ff., samt Nielsen, Mouyal og Pristed: Bæredygtighedsret, 2. udg. 2024, p. 337 ff.

Læs på Jurabibliotek



Skjult reklame og anden skjult handelspraksis

- Side 109 -

...aflyses af frygt for uønsket kommerciel påvirkning. Eksempelvis vil spil på nettet ofte netop henvende sig til børn og unge, hvorfor der ved anvendelse af reklamer i forbindelse hermed skal udvises særlig agtpågivenhed for ikke at skjule eller sløre reklamebudskabet.9595. Se Jan Trzaskowski i U 2006 B, p. 343 ff., om skjult markedsføring i computerspil.

Læs på Jurabibliotek



Forbrugerforhold (B2C)

- Side 118 -

...pkt. 3.7, og hvis børn og unge involveres, skærpes vurderingen, jf. MFL § 8, stk. 2, og nedenfor pkt. 5.2. Generelt gælder det, at selv om en given markedsføringsmetode i almindelighed måtte kunne betegnes som lovlig, kan det være i strid med markedsføringsloven at benytte sig af den over for præsumptivt svage aftagergrupper, jf. ovenfor i note 98.

Læs på Jurabibliotek



Handelspraksis rettet mod eller inkluderende børn og unge

- Side 140 -

...økonomiske adfærd hos forbrugergrupper, der f.eks. pga. »alder« er særligt sårbare, og dels MFL § 11, stk. 1-3, der for handelspraksis rettet mod børn og unge forbyder visse utilbørlige virkemidler samt omtale af produkter »uegnede for børn og unge«.131131. Jf. FT 2016-17, L 40, Almindelige bemærkninger pkt. 9.2 samt bemærkningerne til § 3, stk. 2, og § 11.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...gældende for reklame rettet mod børn og unge (bortset fra sortlistens nr. 28 som omtales nedenfor). Hertil må dog føjes, at også generalklausulen i MFL § 4 (direktivets art. 5) og de almindelige regler om vildledende og aggressiv handelspraksis, efter omstændighederne må anvendes under hensyntagen til, hvilken målgruppe en handelspraksis er rettet mod.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 141 -

...helt uden for direktivets område. Reglerne i MFL § 3, stk. 2, og § 11 gælder endvidere til beskyttelse af andre interesser end de økonomiske, uanset om den pågældende handelspraksis også måtte krænke børns og unge forbrugeres økonomiske interesser (og dermed samtidig være reguleret efter direktivet og MFL §§ 4-9), jf. herved særligt MFL § 3, stk. 3.

Læs på Jurabibliotek



Aftalevilkår

- Side 157 -

...kan indskrænke den anden parts frie valg eller på anden måde virke utilbørligt, kan dette i sig selv være i strid med god markedsføringsskik efter MFL § 3, stk. 1, eller – hvis det er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes eller andre erhvervsdrivendes økonomiske adfærd på markedet – en krænkelse af MFL §§ 4-8 (B2C) og/eller § 20, stk. 1 (B2B).

Læs på Jurabibliotek