Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 7

Regelgrundlaget

- Side 18 -

...bestemmelse herom (i den dagældende § 3) er blevet til flere forskellige bestemmelser om henholdsvis vildledende handlinger over for forbrugere (nu MFL § 5), vildledende udeladelser over for forbrugerne (nu MFL § 6), aggressiv handelspraksis over for forbrugerne (nu MFL § 7) samt vildledende og utilbørlig handelspraksis mellem erhvervsdrivende (nu MFL § 20).

Læs på Jurabibliotek



Loven og generalklausulerne

- Side 32 -

...erhvervsdrivendes indbyrdes forhold. En overtrædelse af lovens mere specielle regler vil også indebære en overtrædelse af en af generalklausulerne (en overtrædelse af MFL §§ 5-7 vil f.eks. således altid tillige udgøre en overtrædelse af § 4), men vurderingen er ikke blot overladt til en retlig standard, og sanktionen vil oftest også være en anden.

Læs på Jurabibliotek



Særligt om forvridning af den økonomiske adfærd samt om smag og anstændighed m.v.

- Side 37 -

I realiteten er det nok så vigtigt at være opmærksom på, hvad handelspraksisdirektivet og dermed MFL §§ 4-8 ikke siger noget om – og dermed ikke omfatter.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...angår urimelig handelspraksis, der kan skade forbrugernes økonomiske interesser, jf. direktivets art. 1, falder rene erhvervsforhold (B2B) såvel som hensyntagen til almene samfundsinteresser, der er af ikke-forbrugerøkonomisk karakter, helt uden for dette direktivs område. Sådanne forhold omfattes i stedet af bl.a. generalklausulen i MFL § 3, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek



Generalklausulerne og forbuddene mod vildledende og aggressiv handelspraksis m.v.

- Side 58 -

...MFL §§ 5-7 om vildledende og aggressiv markedsføring. Hertil kommer den lange liste i såvel direktivets som lovens bilag 1 (sortlisten) med konkrete eksempler på former for vildledende eller aggressiv handelspraksis, der under alle omstændigheder anses for vildledende eller aggressive, jf. MFL § 9, og altså ikke skal underkastes en konkret vurdering.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...øvrigt er nødvendigt at fundere nærmere over den erhvervsdrivendes »gode skik« eller mangel på samme. Er eksempelvis en kommerciel oplysning til forbrugerne, som kan forventes at påvirke disses beslutning (og dermed have kommerciel effekt), således objektivt urigtig eller – set med gennemsnitsforbrugerens øjne – vildledende, foreligger der således en

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 59 -

...MFL § 4, og sager, der tillige (og i så fald primært) kan henføres under en af bestemmelserne i MFL §§ 5-7, lader sig for en praktisk betragtning ikke gennemføre. Da §§ 5-7 imidlertid i modsætning til § 4 er umiddelbart strafsanktioneret, er det i så henseende afgørende, om et forhold subsumeres under §§ 5-7, eller om det alene henføres under § 4.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 60 -

...markedsføringsskik efter MFL § 3, stk. 1 (stridende mod smag og anstændighed helt uden hensyn til forbrugernes økonomiske interesser), som god erhvervsskik efter MFL § 4 (egnet til at påvirke og forvride forbrugernes økonomiske interesser) og eventuelt tillige MFL §§ 5-7 (vildledende og/eller aggressiv påvirkning og forvridning af forbrugernes økonomiske adfærd).

Læs på Jurabibliotek


Generelt om vildledning og utilbørlighed – og om forbrugerbilledet

...ligesom vildledningsreglerne i §§ 5-6 er betinget af kommerciel effekt (væsentlig forvridning af den økonomiske adfærd), jf. § 8, medens den sidste ikke er. MFL § 20, stk. 3, arbejder her sammen med generalklausulen i MFL § 3, stk. 1, der generelt finder anvendelse mellem to erhvervsdrivende, også hvor andre interesser end de rent økonomiske er i spil.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 63 -

Bortset fra sortlisten beror lovligheden altid på en konkret vurdering efter MFL §§ 5-7 (direktivets art. 6-9) eller § 4 (direktivets art. 5). Da vildledning m.v. kan antage mange former, er det umuligt at lave en udtømmende opregning heraf.

Læs på Jurabibliotek



Den gældende regulering

- Side 101 -

...fremlægges klart og utvetydigt, dersom en erhvervsdrivende retter henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post med henblik på direkte markedsføring, sml. nedenfor pkt. 5.1.2 in fine. Dette må siges at svare til, hvad der i forbrugerforhold gælder for markedsføring i almindelighed ifølge MFL §§ 4-7 (men i § 10 ikke begrænset til forbrugerforhold).

Læs på Jurabibliotek

(...)

...tilladt«. Dette er næppe heller forskelligt fra, hvad der gælder for anden markedsføring ifølge MFL §§ 4-7, men er blot af forsigtighedshensyn – og for at sikre en korrekt gennemførelse af art. 6 i det underliggende e-handelsdirektiv – skåret ud i pap med specielt henblik på e-handel, jf. FT 2001-02 (2. samling), Tillæg A, p. 1806 f. og p. 1832 v.sp.

Læs på Jurabibliotek



Former for aggressiv og utilbørlig handelspraksis

- Side 112 -

...forbrugere eller erhvervsdrivende, afspejler loven i dag opsplitningen i direktivgrundlaget, således at MFL § 7 tager sig af aggressiv og utilbørlig handelspraksis i B2C-forhold (jf. direktivets art. 8-9), hvor forbrugernes økonomiske interesser kan påvirkes, mens MFL § 20, stk. 3, tager sig af aggressiv og utilbørlig handelspraksis i B2B-forhold.

Læs på Jurabibliotek


Forbrugerforhold (B2C)

...for forbrugerne betragtes ifølge handelspraksisdirektivet som »aggressiv« og dermed forbudt efter art. 8, jf. art. 9, og dermed også efter MFL § 7, hvis den enten er opregnet på sortlisten eller ved »chikane, ulovlig tvang, vold eller utilbørlig påvirkning« i væsentlig grad indskrænker eller kan forventes at kunne indskrænke gennemsnitsforbrugernes

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 113 -

MFL § 7, stk. 2 (jf. direktivets art. 9), opregnes her en række hensyn, der skal tages i betragtning, ved vurderingen efter § 7, stk. 1:

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 114 -

...ligesom visse former for aggressiv markedsføring nu udtrykkeligt med virkning for B2C-forhold er sortlistede i medfør af handelspraksisdirektivets og markedsføringslovens bilag 1. Visse uønskede fremgangsmåder er endvidere specifikt reguleret i særlige love, eksempelvis forbrugeraftaleloven (dørsalg) og lov om spil (pyramidesystemer), jf. nedenfor.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...»redelig handlemåde« – og dermed aftl. §§ 36 og 38 c – at gøre den indgåede aftale gældende, jf. U 1995.799 Ø samt Andersen og Madsen: Aftaler og mellemmænd, 8. udg., p. 241 ff. MFL § 7 kan her bringes i anvendelse over for utilbørlige afsætningsmetoder, der er aggressive og egnede til at have kommerciel effekt uden nødvendigvis at være vildledende.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 117 -

...jf. forbrugeraftalelovens § 6, 2. pkt.100100. Bestemmelsen sigter på forsøg på »negativ aftalebinding«. Dersom uanmodet levering af en vare eller tjenesteydelse er sket ved en fejl, følger det af almindelige formueretlige regler dels, at modtageren ikke er forpligtet til at betale, og dels at ydelsen kan kræves tilbage, hvis dette er praktisk muligt.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 118 -

...frem, hvis deltagerne presses utilbørligt til at købe, eller hvis der ikke tages behørigt hensyn til særligt udsatte eller letpåvirkelige målgrupper.101101. I sådanne tilfælde vil aftalens ugyldighed endvidere byde sig til som en mulig sanktion, sml. f.eks. U 1995.799 Ø om et salgsmøde camoufleret som en »informationsaften«, samt nedenfor pkt. 9.3.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...kommercielt, skal det for det første stå klart for modtagerne, at der er tale om reklame i afsætningsøjemed, jf. MFL § 6, stk. 4, hvilket kan være en særlig udfordring, når konteksten som her lægger op til noget andet, men i øvrigt vil der efter omstændighederne kunne blive tale om kumulativ anvendelse af MFL §§ 3, 4 og 5-7 (ligesom i den analoge verden).

Læs på Jurabibliotek



Uanmodet elektronisk henvendelse til bestemte aftagere (§ 10, stk. 1)

- Side 132 -

...rent faktisk udloddes som lovet, jf. sortlistens pkt. 19. Dersom forbrugere på nettet tilbydes deltagelse i en konkurrence på betingelse af, at de tagger deres venner, således at disse uopfordret modtager markedsføringsmateriale fra den pågældende erhvervsvirksomhed, vil dette i sig selv være en overtrædelse af MFL § 10, stk. 1, sml. ovenfor pkt. 4.1.

Læs på Jurabibliotek



Uadresserede henvendelser

- Side 139 -

...(M-1-05), men derimod efter ordensbekendtgørelsens § 9, stk. 3 (bkg. nr. 511 af 20.6.2005 med senere ændringer), som kan håndhæves af politiet og straffes med bøde. Markedsføringslovens almindelige regler gælder dog også her, og efter omstændighederne kan der desuagtet være tale om en vildledende eller aggressiv handelspraksis i strid med MFL §§ 4-7.

Læs på Jurabibliotek



Handelspraksis rettet mod eller inkluderende børn og unge

- Side 141 -

...helt uden for direktivets område. Reglerne i MFL § 3, stk. 2, og § 11 gælder endvidere til beskyttelse af andre interesser end de økonomiske, uanset om den pågældende handelspraksis også måtte krænke børns og unge forbrugeres økonomiske interesser (og dermed samtidig være reguleret efter direktivet og MFL §§ 4-9), jf. herved særligt MFL § 3, stk. 3.

Læs på Jurabibliotek



Aftalevilkår

- Side 157 -

...kan indskrænke den anden parts frie valg eller på anden måde virke utilbørligt, kan dette i sig selv være i strid med god markedsføringsskik efter MFL § 3, stk. 1, eller – hvis det er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes eller andre erhvervsdrivendes økonomiske adfærd på markedet – en krænkelse af MFL §§ 4-8 (B2C) og/eller § 20, stk. 1 (B2B).

Læs på Jurabibliotek



Kreditaftaler og boligkreditaftaler

- Side 176 -

...også, dersom der benyttes angivelser som f.eks. »rentefri kredit« eller »nul gebyrer«, idet der da skal oplyses om eventuelle andre omkostninger, som ikke får det hele til at gå i nul. I øvrigt gælder de almindelige forbrugerregler i MFL §§ 4-7 ved siden af, og navnlig vil en samtidig overtrædelse af §§ 5-6 efter omstændighederne kunne komme på tale.

Læs på Jurabibliotek



Sammenlignende reklame

- Side 222 -

...Vestre Landsrets ankedom af 25.11.2021 i sag BS-49058/2020), hvor »markedsføringslovens §§ 3, 4, 5, 20 og 21« fandtes at være overtrådt i forbindelse med urigtig og vildledende sammenligning, samt Sø- og Handelsrettens dom af 16.3.2019 (BS-28832/2019) om samtidig overtrædelse af MFL §§ 3, 5, 20 og 21 i forbindelse med negativ omtale af en konkurrent.

Læs på Jurabibliotek



Diskrimination og anden utilbørlighed

- Side 259 -

...kommerciel effekt. Hvor MFL § 3, stk. 1, mere bredt beskytter grupper af borgere (befolkningsgrupper) mod, at deres tro, vaner og forhold i øvrigt (mis)bruges i markedsføringen på en nedværdigende måde, sigter forbuddet mod utilbørlig påvirkning i MFL § 7 således snævert til beskyttelse af forbrugerne (i deres egenskab af økonomiske aktører på markedet).

Læs på Jurabibliotek

(...)

...egenskab af andet end forbrugere«, og idet annoncens indhold »som sådant ikke anvendes til at påvirke efterspørgslen«, jf. i dag MFL § 7, jf. § 8. Dommen siger derfor ikke noget om, hvorvidt annoncer som denne kan forbydes som stridende mod generalklausulen MFL § 3, stk. 1, men en forbudsnedlæggelse vil ofte i sådanne sager være inadækvat (post festum).

Læs på Jurabibliotek



Strafsanktion og strafsubjekt

- Side 293 -

...MFL § 7 og sortlistens nr. 24-31, jf. § 9, samt – under skærpende omstændigheder – for overtrædelse af forbuddene mod vildledning i MFL § 5, stk. 1, og § 6, stk. 1. Det anses for en »skærpende omstændighed«, når forholdet begås som led i en systematisk overtrædelse med økonomisk vinding for øje. Der er endnu ingen erfaringer med denne bestemmelse.

Læs på Jurabibliotek