Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 6

Bemærk, at § 6 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 6, om det har en betydning.

- Side 129 -

...markedsføringslovens § 6, stk. 4. Herefter skal den erhvervsdrivende klart »oplyse den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis, herunder reklame«. Det er en betingelse for, at der handlet i strid med § 6, stk. 4, at den pågældende handelspraksis medfører en »væsentlig forvridning af den økonomiske adfærd«, jf. markedsføringslovens § 8, jf. § 2, nr. 6.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Forbuddet mod skjult reklame i markedsføringslovens § 6, stk. 4, omfatter ikke blot traditionelle annoncer mv., men også en helt generel og rent op-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 130 -

...kommerciel kommunikation i tilstrækkelig grad er identificeret som sådan, kan bl.a. opstå ved manglende adskillelse mellem reklame og redaktionelt stof på f.eks. hjemmesider, blogs eller sociale medier. Sådan sammenblanding kan stride mod markedsføringslovens § 6, stk. 4, og e-handelslovens § 9, jf. også nedenfor om de krav, der stilles til »influenter«.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...unge, eller hvor børn og unge er særligt sårbare over for den pågældende handelspraksis, skal være udformet med særlig hensyntagen til børns og unges naturlige godtroenhed og manglende erfaring og kritiske sans, som bevirker, at de er lettere at påvirke og nemmere at præge«. Se også om markedsføring i computerspil Jan Trzaskowski i U 2006 B s. 343 ff.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...kunne identificeres som sådanne, således at de i indhold og præsentation adskiller sig fra ordinære programmer«. Se også § 4 i bekendtgørelse nr. 1153 af 22. oktober 2014 om reklame mv. for lægemidler. Herefter skal reklame over for offentligheden »udformes, så det tydeligt fremgår, at der er tale om reklame, og at reklamen omhandler et lægemiddel«.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 132 -

...følger med i influentens liv, f.eks. med fokus på mode, bolig, sport eller andet, og influenten lægger billeder, tekst og video op på sin side. Det kan undertiden være vanskeligt at afgøre, om en influent omtaler et produkt af »egen fri vilje« eller som følge af, at den pågældende modtager et vederlag fra en erhvervsdrivende for at promovere produktet.

Læs på Jurabibliotek



- Side 135 -

Lovligheden af salgsfremmende foranstaltninger skal i dag vurderes med udgangspunkt i markedsføringslovens generelle bestemmelser, bl.a. generalklausulerne i markedsføringslovens § 3 og § 4 og vildledningsforbuddet, som bl.a. kommer til udtryk i markedsføringslovens § 6, stk. 1. Se herom Palle Bo Madsen: Markedsret, del 2, 7. udgave (2019) s. 85 ff.

Læs på Jurabibliotek